Wat zijn micro-influencers? Micro-influencers hebben tussen de 5.000 en 100.000 volgers en richten zich vaak op een specifiek onderwerp waar ze gepassioneerd over zijn. Kenmerkend is dat ze vaak dezelfde soort volgers hebben met dezelfde specifieke interesses.
Micro-influencers: tussen de 1000 en 10.000 volgers. Macro-influencers: tussen de 10.000 en 100.000 volgers. Mega-influencers: tussen de 100.000 en … volgers.
Daarom kunnen influencers worden ingedeeld op basis van hun aantal volgers, zoals hieronder te zien is: “Nano-influencers” hebben 1.000 tot 10.000 volgers. “Micro-influencers' hebben 10.000 tot 100.000 volgers. “Macro-influencers” hebben 100.000 tot 1 miljoen volgers.
Volgers van micro-influencers zijn veel vaker echt geïnteresseerd in het onderwerp waar de influencer over post.Deze volgers vormen daardoor een duidelijke, specifieke doelgroep. Als je een bepaald soort mensen wilt bereiken, kan je dus beter samenwerken met een micro-influencer.
De ene influencer kost daarom meer dan de ander. Nano: 1.000 – 10.000 volgers: 50 tot 150 euro per post. Micro: 10.000 – 100.000 volgers: 150 tot 750 euro per post. Meso: 100.000 – 500.000 volgers: 750 tot 3.000 euro per post.
De influencer promoot het product via zijn sociale media kanalen.De influencer krijgt hier geld voor van het bedrijf, of krijgt zelf het product als ruil. Volgers van de influencer komen op deze manier makkelijk in contact met de producten.
De content-creators profiteren van de transparantie van het internet; iedereen kan een influencer worden! De weg ernaartoe is nu misschien iets hobbeliger dan een aantal jaar geleden, maar er is nog altijd kans om influencer te worden. Het belangrijkste is dat je content maakt vanuit een passie.
Je micro-influencer kan verschijnen onder de gebruikers die die hashtag gebruiken! Als jouw merk goed bekend is, zal het gemakkelijk zijn om te zoeken op de hashtag van jouw merk, of de hashtags die je hebt gemaakt voor je campagnes. Als je echter net je webshop hebt gelanceerd, zal het niet zo gemakkelijk zijn.
Brent vertelde ons dat influencers zoals Speed, Logan Paul, KSI rond de 2 miljoen euro per maand verdienen. Volgens Celine hangt het af van wie de sponsors zijn en het bereik dat ze hebben. Zij schat het op ongeveer 10.000 euro per maand, Ward denkt dat het rond de 10.000 en 20.000 euro ligt.
Instagram: tussen de € 250 en € 750 voor een post op het account van een influencer met 50 000 volgers. Facebook: tussen de € 200 en € 500 voor een post op het account van een influencer met 50 000 volgers. Twitter: tussen de € 180 en € 400 voor een post op het account van een influencer met 50 000 volgers.
Tegenwoordig kan eigenlijk iedereen influencer worden, ook kinderen. Steeds meer kinderen en jongeren hebben veel volgers op sociale media als TikTok, Snapchat, Instagram en YouTube. Ze maken video's die vaak bekeken worden.
Veel influencers krijgen betaald per post. Wanneer je 100.000 volgers hebt, krijg je voor een foto-post (afhankelijk van veel factoren zoals betrokkenheid, het soort samenwerking, de branche waarin je zit etc.) die je ook in je stories meeneemt, zo tussen de € 2.000 en € 4.000 ex btw betaald.
Hoeveel volgers heb je nodig om geld te verdienen met Instagram? Om geld te verdienen met Instagram, heb je minimaal 1000 volgers nodig. Met 1000 volgers kun je al tussen de €10,- en €100,- per bericht verdienen.
Als zo'n pagina veel likes heeft en een actief bereik (veel mensen liken, reageren en delen) kan er geld verdient worden met het plaatsen van sponsored content die relevant is voor de doelgroep.
Een influencer is iemand in je niche of bedrijfstak die invloed heeft op je doelgroep. Een influencer heeft de macht om de aankoopbeslissingen van anderen te beïnvloeden vanwege zijn of haar autoriteit, kennis, positie, of relatie met zijn of haar publiek.
Om influencer te worden heb je eigenlijk twee dingen nodig: een goede internetverbinding en fans. Je kunt ervoor kiezen om foto's te delen via Instagram of video's te uploaden via je persoonlijke Youtube-account. Het belangrijkste is dat mensen je aanwezigheid online leuk vinden en je willen volgen.
Influencers worden ingedeeld in vijf niveaus van grootte: mega, macro, meso, micro en nano. Waarbij je bij een Mega Influencer kan denken aan een echte celebrity zoals Kim Kardashian, maar ook onze Nederlandse Nikkie de Jager is uitgegroeid tot een Mega Influencer met meer dan 13 miljoen volgers op YouTube!
Influencer marketing (1) genereert merkbekendheid en bereikt nieuwe doelgroepen, (2) bouwt een sterkere band tussen doelgroepen en merken, (3) brengt verkeer naar je website en genereert aankopen en (4) verbetert de vindbaarheid en Google positie van je website.
Influencer marketing is een enorm effectieve marketingvorm, omdat je hiermee een doelgroep aanspreekt die al getoond heeft geïnteresseerd te zijn in jouw product. Daarnaast worden de meeste influencers als experts in hun vak gezien: als zij positief over jouw product praten, zullen de volgers dit voor waar aannemen.
Als vlogger, ook wel influencer genoemd, maak je video's die je deelt via YouTube, TikTok, Instagram of andere online platforms. Wil je geld verdienen met vloggen dan moet je je inschrijven bij KVK.