Koop je de boot bij een bedrijf, dan staat er op de factuur het btw bedrag. Heeft het bedrijf destijds de boot van een particulier aangekocht. Dan is er waarschijnlijk een margeregeling toegepast. Op de factuur staat dan geen btw bedrag maar de vermelding “margeregeling”.
Koop je een nieuwe boot bij een bedrijf, voor gebruik in Nederland? Dan brengt de ondernemer Nederlandse btw aan jou in rekening. Hij gebruikt hiervoor het hoge btw-tarief van 21%. De factuur geldt als bewijs dat je de boot kwalificeert als btw betaald.
Met dit formulier vraagt u een Btw-verklaring voor een pleziervaartuig aan. Met zo'n verklaring kunt u bij terugkeer in Nederland aantonen dat over het pleziervaartuig btw in Nederland is betaald en niet terugbetaald. Dat kan alleen binnen de geldigheidsduur van de btw-verklaring.
De levering van bijvoorbeeld binnenvaartschepen, pleziervaartuigen en plezierjachten valt onder het 21%-tarief.
In Nederland is het niet verplicht, maar in het buitenland dient u in het bezit te zijn van het eigendomsbewijs van uw boot. Het ICP is een officieus eigendomsbewijs hiervoor dat in de praktijk uitstekend voldoet. In vrijwel heel Europa wordt het document geaccepteerd als identiteitsbewijs van de boot.
Bent u handelaar in margegoederen? U mag dan de margeregeling toepassen. U berekent de btw dan niet over uw omzet, maar over het verschil tussen verkoopprijs en inkoopprijs, de winstmarge. Verkoopt u met winst, dan is uw winstmarge positief en moet u hierover btw betalen.
Een boot importeren uit Amerika (of ander land buiten de EU) kan op verschillende manieren. Het verschepen gaat daarbij vaak per container of RORO. Kleinere boten, zoals motorboten of een kleine speedboot, kunnen vaak per container verscheept worden.
Bijvoorbeeld met een motorboot of jacht? Dan heeft u meestal een Internationaal Certificaat voor Pleziervaartuigen (ICP) nodig. Hiermee kunt u laten zien dat u de eigenaar bent van het vaartuig. U vraagt het ICP aan bij het Watersportverbond.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.
Kies dan een sloep die ook weinig tijd kost. Een houten sloep is natuurlijk prachtig, maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep, met een recente motor, daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Een goed onderhouden dieselmotor, die veel draaiuren maakt en goed op temperatuur komt, gaat 10.000 tot 15.000 uur mee. Daarna is groter onderhoud nodig, bijvoorbeeld aan de eventuele turbo en verstuivers. Een motor die veel koude starts krijgt, kan met 2000 uur al aan revisie toe zijn.
Een boot valt net als bijvoorbeeld auto, caravan, juwelen en uw inboedel onder de roerende zaken voor persoonlijk gebruik. Deze hoeft u niet op te geven voor de inkomstenbelasting: ze zijn vrijgesteld voor de vermogensbelasting (box 3).
U moet uw motorboot registreren, als: u wilt varen op de binnenwateren; uw motorboot kleiner is dan 20 meter; uw motorboot sneller kan varen dan 20 kilometer per uur.
Wat kost de registratie van een boot? Een vaartuig voor het eerst registreren kost €55,90. Het overschrijven van een vaartuig kost €30,- (tarieven in 2022).
Het ICP is twee jaar geldig. Vanaf 1 maart 2021 komt er een aangescherpt aanvraagprocedure. Het ICP kan vanaf 1 maart 2021 aangevraagd worden door natuurlijke personen met een Nederlands nationaliteit of natuurlijke personen die minstens vijf jaar in Nederland wonen.
Wij kunnen u helpen. Iedere boot of schip die bij ons is ingeschreven krijgt van het Kadaster een uniek identificatienummer. In overleg met de eigenaar wordt dit nummer op de boot aangebracht.
Indien verkoop van het vaartuig:
De koper dient zich administratief in orde te stellen via een online aanvraag op onze website onder “registratiebrief”.
Wat zijn de kosten voor een vlaggenbrief? Momenteel is dit 50 EUR, zowel voor nieuwe vlaggenbrieven als voor vernieuwing, te voldoen in fiscale zegels die op het aanvraagformulier moeten worden gekleefd.
Margegoederen zijn gebruikte goederen die u hebt ingekocht zonder btw. Onder voorwaarden zijn ook als margegoederen aan te merken: kunst, antiek en verzamelvoorwerpen die u met btw koopt of invoert. Meer daarover leest u bij Btw berekenen als u kunst koopt van een kunstenaar en bij invoer buiten de EU.
Zo berekent u de verkoopprijs: inkoopprijs: € 200. winstmarge exclusief btw: € 100. btw (21%) over uw winstmarge: 21/100 x € 100 = € 21.
Winstmarge in de verkoopprijs berekenen: Winstmarge in de verkoopprijs = (verkoopprijs – inkoopprijs) / verkoopprijs.
Wilt u uw boot overschrijven, dan heeft u voor de RDW het volgende nodig: een geldig ID bewijs of paspoort. het registratiebewijs van de boot.
Kadastrale registratie
Als een schip in het kadaster staat geregistreerd, kan uit de inschrijving de eigenaar worden afgelezen. Dus: de persoon die in het kadaster staat geregistreerd als eigenaar, is ook juridisch eigenaar.