MS op jouw autobandDe code “MS” staat voor “Mud & Snow”, oftewel modder en sneeuw. De fabrikant wil hiermee aangeven dat de autoband wel tegen een stootje kan. De banden worden geschikt geacht om in natte, koude en modderige omstandgheden voldoende grip te blijven houden.
Allseasonbanden vormen een compromis tussen winterbanden en zomerbanden. Ze hebben duidelijke voordelen ten opzichte van zomerbanden onder winterse omstandigheden en tekortkomingen ten opzichte van winterbanden op besneeuwde wegen. M+S is een niet-beschermde aanduiding: Modder en Sneeuw.
Meter per seconde (m/s), een afgeleide SI-eenheid voor snelheid. Mijl per seconde (m/s), een in Angelsaksische landen gebruikte niet-SI-eenheid voor snelheid, zie Engelse mijl (lengtemaat)
All season banden
Ze combineren de functies van zomer- en winterbanden, waardoor u veilig kunt rijden in droge en natte weersomstandigheden in de winter en de zomer, evenals over sneeuw. Dit is het belangrijkste voordeel van all season banden ten opzichte van zomerbanden.
De maten van een autoband zijn altijd op de zijkant van de band zelf te vinden. Bekijk dus één van je huidige autobanden om de juiste maat te checken. De maat van de band begint met een getal van 3 cijfers, vervolgens nog 2 cijfers en de zogenoemde R 2 cijfers.
Niet elke band past zomaar op elke velg. Om optimaal te presteren, moet een band heel goed op de velg zitten. Het is dus belangrijk om de juiste breedte en hoogte van de banden te weten. Verder moeten alle banden onder jouw auto dezelfde maat hebben.
In de handleiding van uw voertuig kunt u ook alternatieve bandenmaten vinden of u vraagt uw dealer of fabrikant naar de toepasselijke release lijst (COC document). Met de bandenconfigurator van autobandenmarkt.nl kunt u de geschikte banden voor uw auto kopen.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden.Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden.
Terwijl ze beide optimaal presteren binnen hun specifieke temperatuurbereik, doen ze het minder goed wanneer het warmer of kouder is. Daarom is het minder veilig om tijdens de winter met zomerbanden of tijdens de zomer met winterbanden te rijden. Zomerbanden presteren minder goed bij temperaturen onder +7 °C.
Wanneer u met winterbanden blijft rijden bij een temperatuur hoger dan 7 graden, slijten deze banden sneller dan zomerbanden. Winterbanden zijn meestal wel duurder in aanschaf.
M+S winterbanden
Voorheen was deze markering de toonaangevende indicator van een winterband. Dit is nog steeds het geval in sommige Europese landen, maar in de meeste landen ontwikkelen regelgevingen zich, waardoor de 3PMSF markering steeds meer de norm wordt in Europa.
De invloed van de temperatuur op winter- en zomerbanden
U kunt een winterband herkennen aan het symbool met bergen en een sneeuwvlok op de zijkant. Dit betekent dat de band voldoet aan de veiligheidscriteria voor winterse omstandigheden.
Het grootste nadeel van all season banden is dat het geen winterbanden zijn, maar ook geen zomerbanden. Hierdoor heb je minder grip met winters weer of echt warmere temperaturen. Ook slijten de banden sneller bij warmte. Niet alle landen zien een all season band als winterband.
Naast de verschillende klachten die mensen met MS kunnen ervaren, bestaan er ook meerdere vormen van MS. De vier vormen zijn: clinically isolated syndrome (CIS), relapsing remitting MS (RRMS), secundair progressieve MS (SPMS) en primair progressieve MS (PPMS).
De minimale profieldiepte is 1,6 mm. Dit betekent dat u de banden moet vervangen zodra ze deze limiet hebben bereikt. Zo brengt u uw veiligheid niet in gevaar en overtreedt u de wet niet. Maar het betekent ook dat het niet nodig is uw banden te vervangen voor deze profieldiepte is bereikt.
MS begint meestal tussen het 20ste en 50ste levensjaar, maar het kan ook bij kinderen en ouderen voorkomen. In Nederland komt MS voor bij één op de 1000 personen; dit betekent dat er meer dan 15.000 mensen zijn met MS. Daarnaast komt de ziekte vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.
De levensduur van een band is maximaal 10 jaar, zelfs al zien de banden er als nieuw uit. Dit komt doordat het materiaal waar de banden van gemaakt worden maar 10 jaar mee gaan.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Het antwoord is ogenschijnlijk simpel, want in Duitsland zijn winterbanden niet verplicht. Met als uitzondering dat het gebruik van zomerbanden onder winterse omstandigheden wél verboden is. Dat geldt ook voor in het buitenland geregistreerde voertuigen.
Van de geteste exemplaren in de meest nabije bandenmaat is de stilste de Yokohama BluEarth AE01. Dat gaat niet zonder concessies, want de Yokohama haalt een eindscore van drie van de haalbare vijf sterren.
U doet er goed aan op de prestaties van de band te letten. Bij 44.000 km per jaar is het verstandig zomerbanden na 3,5 jaar en winterbanden (er vanuit gaande dat deze alleen in de winter gebruikt worden) na 7 jaar te vervangen.
Voor een gemiddelde auto, bij normaal gebruik, moet u denken aan 30.000 - 40.000 voor de voorbanden. Achterbanden gaan in veel gevallen wat langer mee. Vraag desnoods naar de profieldiepte.
Met een MICHELIN ZP-band kunt u verder rijden met een maximumsnelheid van 80 km/u over een afstand van maximaal 80 km. Zo kunt u een specialist vinden die de band kan repareren of vervangen. Als er meer dan één band lek is, dan kunt u beter niet verder te rijden.
Het is verboden om banden te monteren met een lagere snelheidsindex dan de oorspronkelijk banden die op de auto gemonteerd waren. Maar het is geen probleem om banden te monteren met een hogere snelheidsindex dan origineel gemonteerd op uw voertuig.
Toegevoegd op 22 mei 2021
Meer en meer racefietsen worden standaard voorzien van banden met een bandbreedte van 25mm of zelfs 28/30/32mm. Niet elke bandbreedte past op elke velg. Uiteraard dien je ook nog rekening te houden met de vrije ruimte tussen de band en het frame.