Een aantal kenmerken van een goede visie: Relatief stabiel en consistent in de tijd. Biedt inspiratie en houvast bij verandering. Geeft het doel aan en niet de weg hoe de organisatie dat doel gaat bereiken.
Missie en visie voorbeeld uit de praktijk
Visie: "Een beter dagelijks leven te creëren voor zoveel mogelijk mensen - voor klanten, maar ook voor onze medewerkers en de mensen die bij onze leveranciers werken. Deze visie gaat verder dan woninginrichting.
Een visie verwoordt het ambitieuze doel. Welke kansen zien we op de markt? Wat maakt ons product uniek? Welke doelen willen we bereiken?
Een persoonlijke visie is het bewustzijn van wat echt belangrijk voor je is, vertaald in een concreet beeld van wat je wilt bereiken. Een persoonlijke visie komt van binnenuit, je kunt je er met hart en ziel voor inzetten. Vanuit die visie kun je dan kijken naar je sterke en zwakke punten.
visie (zn) : beschouwing, blik, gezichtspunt, inzicht, kijk, mening, oordeel, optiek, opvatting, standpunt, zienswijze.
Het gaat bij het formuleren van een visie om het gezamenlijk vaststellen van een toekomstbeeld en de gedroomde positie van de organisatie daarin. Het is een gezamenlijk beeld, gedeeld door alle betrokkenen, dat een verwachting geeft van de voor de organisatie relevante toekomst.
Stel julliezelf dan de volgende vragen: Wat was tot de coronacrisis de belangrijkste reden van ons bestaan? (missie) Welke impact willen we daarmee hebben? Welke lange-termijn verandering willen we ermee bewerkstelligen? (visie)
Visie ontwikkelen
Het ontstaat door bezig te zijn met het onderwerp waar een visie op wordt ontwikkeld. Gewoon bezig zijn is één ding, visie ontwikkelen een tweede. Bewust bezig zijn met de betekenis van het onderwerp is ook belangrijk.
Branding vanuit je missie en visie
Het geeft je overtuiging en kijk op de wereld (of de maatschappij) weer. Een visie verandert dan ook niet snel. Eigenlijk is de visie de ziel van je merk. En dus de basis voor wat je doet en hoe je dat doet.
Je missie is het fundament van je organisatie, gaat over wie je in de kern bent en waar je voor staat (vandaag de dag). Een visie omschrijft waar je voor gaat richting de toekomst, je toekomstdroom.
De visie gaat over ambitie en heeft betrekking op de gewenste richting waarop geanticipeerd kan worden in de strategie. Daarbij ligt de nadruk op de vraag; wat willen we in de toekomst bereiken?
De missie omschrijft WAAROM je als organisatie bestaat en WAAROP je inzet. Ze beschrijft dus je primaire functie of permanente opdracht. De missie geeft dus een antwoord op de vraag: wat doen jullie? De visie omschrijft WAARVOOR je staat.
Een visie schetst de toekomstige doelstellingen en de doelstellingen van het bedrijf. De verklaringen van de visie zijn bedoeld als een bron van motivatie en inspiratie. De visie beschrijft vaak ook de verandering in de samenleving of industrie die het bedrijf wil bewerkstelligen.
Een visie is hét succesvolle toekomstbeeld van de organisatie, geformuleerd in een aantal bondige zinnen. Het maakt duidelijk wat de ambities zijn van het bedrijf en waarin het ten opzichte van andere bedrijven wil uitblinken.
Visie definities
naamw. (v.) Uitspraak: ['vizi] Verbuigingen: visie|s (meerv.) weloverwogen mening over een zaak en hoe zich die zou moeten ontwikkelen Voorbeelden: `een visie op iets hebben`, `toekomstvisie, langetermijnvisie`, `Ik ben het niet eens ...
ambitie, bedoeling, bestemming, buut, doelstelling, doelwit, finaliteit, focus, mikpunt, oogmerk, oogwit, plan, richtpunt, streven, voornemen. doel (zn) : betekenis, doeleinde, intentie, nut, objectief, opzet, zin.
Een visie op schoolniveau geeft op globale wijze richting aan de manier waarop de school invulling geeft aan kennisontwikkeling, persoonsvorming en maatschappelijke toerusting van leerlingen.
Het (samen met anderen) ontwikkelen van een visie is essentieel. Dankzij deze visie kan de leider de koers uitstippelen en de organisatie naar een stip aan de horizon leiden. Een visionair leider heeft een extern georiënteerde missie en visie en vertaalt de visie naar beleid - voorafgaand aan zijn/haar planning.
De missie is het fundament onder de organisatie en de visie is de manier hoe je de missie handen en voeten kan geven. De meeste organisaties beschrijven in hun visiedocument ook de doelstellingen die ze willen halen, de doelstellingen die logisch voortvloeien uit de visie, ook wel de strategie genoemd.
Een gedeelde visie verwijst naar de individuele, met kennis onderbouwde denkbeelden van teamleden die vervolgens verder ontwikkelen naar een gemeenschappelijke opvatting die een beeld van de toekomst biedt en deze ook zal vormgeven.
Voorbeelden van missies van grote bedrijven
Nike: ''Inspiratie en innovatie brengen naar elke atleet, overal ter wereld'' LinkedIn: ''Professionals over de hele wereld verbinden met elkaar'' Microsoft: ''Om het voor elke persoon en organisatie op de planeet mogelijk te maken om meer en beter te presteren''