Ventoux via Bedoin heeft een nieuwe King Of the Mountain. Tadej Pogacar is sinds gisteren de snelste op dit segment met een tijd van 57 minuten en 16 seconden. Dat is goed voor een gemiddelde snelheid van 21,0 km/uur (!) en een klimsnelheid van 1612 hoogtemeters per uur.
De gemiddelde klimtijd bedraagt ongeveer 2 uur en 25 minuten. Snelste tijd ooit: Iban Mayo 55"51'. Volgens de Club des Cinglés du Mont Ventoux is dit de moeilijkste klim van de drie.
De berg wordt regelmatig beklommen in de Ronde van Frankrijk en wordt gekenmerkt door zijn moeilijkheidsgraad met lange steile afstanden in een bijzonder landschap. De Mont Ventoux is dan ook een populaire vakantiebestemming voor renners en fietsliefhebbers die er volop kunnen fietsen.
Train vooraf, fiets minimaal 1.000 km, verdeeld over 2 à 3 ritten van 3 uur per week, zo mogelijk met hoogteverschil. Eet en drink gezond. Alcohol en tabak worden sterk afgeraden. Zorg voor een geschikte fiets, met goede remmen en een goed verzet.
Iedereen die de Mont Ventoux beklimt verdient respect. Dan weten jullie dat vast. Maar dit is wel de makkelijkste beklimming van de Mont Ventoux. Sault ligt al op 765 meter hoogte en over 26 kilometer neemt de route de tijd om boven te komen.
Sterke mannen combineren een compact crankstel met een cassette tot 27t-30t achter (klim tussen 1u 15 en 1u 40) en de minder talentvollen nemen 34 of 36 tanden en je kan soepel blijven draaien.
Zo doe je het: Zoek een korte klim die ongeveer 2 minuten duurt om te beklimmen. Zorg dat je al voordat de klim begint aan een RPE van 7/8 rijdt. Klim 90 seconden door met dezelfde inspanning en rij de laatste 30 seconden zo snel als je kunt naar de top. Herhaal vier tot zes keer.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Met een gemiddeld stijgingspercentage over zo'n 20 kilometer van 8 tot 9 procent. Net iets minder dan de Mont Ventoux. Maar het grote verschil tussen beide cols is de lucht, die in de laatste kilometers van de Stelvio vanaf zo'n 2 kilometer hoogte ijler en ijler wordt.
De Mont Ventoux en de Stelvio zijn trotse bezitters van de bestempeling "Buitecategorie". De buitencategorie werd in de Tour de France pas in 1979 geïntroduceerd. Een bestempeling die menig wielrenner tot de verbeelding spreekt.
Parkeren op de Mont Ventoux
Er zijn verschillende parkeermogelijkheden: Aan de top zelf zijn er een beperkt aantal plaatsen. Bij Brasserie Le Vendran zijn er er een beperkt aantal plaatsen. Ten Noorden van de top is er ook een kleine parking.
Met de 180 Watt Vermogen, gewicht fietser 89kg en een 8 kg fiets, kan op die helling van 12% met 5,7km/uur gereden worden en de 40/26 levert dan een cadanz van 39 toeren per minuut.
Tijdens het evenement zelf is het belangrijk, om al vanaf het eerste uur je lichaam van extra vocht en koolhydraten te voorzien. Een richtlijn voor tijdens de inspanning: 500 ml water/isotone sportdrank en 30-60 gr koolhydraten per uur.
De berg is het meest bekend om de wielerwedstrijden die hier hebben plaatsgevonden, vooral de Tour de France. De steile hellingen, de moeilijkheidsgraad en het kale 'maanlandschap' en de vaak straffe wind die op de berg staat, maken de beklimming een echte uitdaging.
De Mauna Kea in Hawaii is 's werelds zwaarste beklimming. Welke methodiek je ook gebruikt. De combinatie van afstand, stijgingspercentage en hoogteverschillen maken deze vulkaan een klim voor alleen échte berggeiten.
Sterker worden in klimmen door intervallen heuvel op
Om hoogtemeters te trainen heb je helemaal geen hoge berg nodig. Je kan prima trainen op een brug, viaduct of dijk in de buurt. Door de heuvel op te rennen krijg je lichaam een extra trainingsprikkel. Dit resulteert in meer kracht.
We hebben de tien steilste skipistes van de Alpen op een rijtje gezet. Op de 1e plaats staat de Langer Zug in Lech (Oostenrijk). Deze heeft een hellingspercentage van 142 %.
Gebruik van een hartslagmeter
Voorkom verzuring door met een klein verzet en een relatief hoge cadans omhoog te fietsen. Volgens het boek 'Beter presteren met wielrennen' van Remmert Wielinga e.a., ligt de ideale cadans tijdens een beklimming tussen 60 en 90 omwentelingen per minuut (rpm).
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Klimmen is een goede krachttraining voor een aantal belangrijke spiergroepen, waaronder je buikspieren, triceps, schouderspieren, bovenbenen en je kuitspieren. Tijdens het klimmen gebruik je namelijk niet alleen je armen, maar je hebt je hele lichaam nodig.
De Mont Ventoux is vanaf drie verschillende kanten te beklimmen met de fiets: vanaf Bedoin, Malaucène en Sault. De 'echte' kant – en volgens de meesten ook de zwaarste kant – is de zuidkant vanaf Bedoin naar de top.
Vanaf Bédoin is de Mont Ventoux 21.4 km lang. Over deze afstand overbrug je 1639 hoogtemeters. Het gemiddelde stijgingspercentage van de klim is bijgevolg 7.6 %.
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28. Tijdens zware bergritten kiezen sommige renners voor een lichter verzet, bijvoorbeeld 11-30. Dit zie je vooral vel bij de renners van Ineos Grenadiers.