Leerhouding heeft te maken met het zelfinzicht van de leerling.Welke ambities, kwaliteiten en hoe is de mindset. Van belang is het ontwikkelen van zelfinzicht in het leerproces. Als leerlingen zich hiervan bewust zijn, hebben zij invloed op het eigen handelen in het leerproces.
Positief onderwijs betekent dat we niet alleen kijken naar cijfers maar ook naar de ontwikkeling van belangrijke vaardigheden zoals doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen en samenwerken. We ondersteunen onze leerlingen op een manier die hen motiveert en helpt om het beste uit zichzelf te halen.
Vaste afspraken, regels en routines, duidelijke verwachtingen, heldere structuren en kaders zorgen voor voorspelbaar leerkrachtgedrag. Leerlingen weten waar ze op kunnen rekenen.
De belangrijkste en beste leerstrategieën zijn: verspreid het leren. Veel kinderen leren uren achter elkaar door; omdat ze denken dat dit de beste manier is of omdat ze denken dat ze te weinig tijd hebben om pauzes te houden.
Actief leren is een van de meest effectieve leerstrategieën. In plaats van passief informatie op te nemen, ga je actief aan de slag met de leerstof. Dit kan bijvoorbeeld door het maken van een mindmap, het stellen van vragen en het maken van oefeningen.
Hij moet plezier hebben in zijn vak, betrouwbaar zijn en zich aan afspraken houden. Daarnaast koppelt een goede docent de lesstof aan de actualiteiten, maakt hij leerlingen duidelijk waarom je iets moet leren en zorgt hij voor variatie in leervormen.
De meest effectieve manier is om elke dag een korte tijd aan elke les te besteden. De totale hoeveelheid tijd die je besteedt aan studeren zal hetzelfde zijn (of minder) dan één of twee marathon bibliotheeksessies, maar je leert de informatie dieper en onthoudt veel meer voor de lange termijn—wat je zal helpen om een A te halen voor het eindexamen.
Steeds meer wordt duidelijk hoe belangrijk een actieve leerhouding is, waarbij leerlingen invloed hebben op hun eigen leerproces. Een definitie van zelfregulatie luidt: “De leerling neemt zelfstandig en met zin voor verantwoordelijkheid de sturing voor de eigen leerprocessen in handen” (Boekaerts & Simons, 1995).
'Houding ten opzichte van leren' is de term die we bij Icknield gebruiken om de motivatie, het gedrag en de gewoontes te beschrijven die leerlingen nodig hebben om hun leerproces en prestaties op de juiste manier te ondersteunen en de beste resultaten te behalen .
Wat is een veilig leerklimaat? Een veilig leerklimaat binnen organisaties is een omgeving waarin medewerkers zich comfortabel, ondersteund en gestimuleerd voelen om te leren, nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en te groeien in hun werk. Dat betekent dat ze zelfvertrouwen hebben en gecalculeerde risico's durven nemen.
Een leraar mag niet schreeuwen tegen een kind, en ook mag een leraar een kind niet slaan of uitschelden. Landen moeten elkaar helpen om te zorgen dat ieder kind naar school kan.
Een leerling moet altijd de mogelijkheid hebben om naar het toilet te gaan, ook tijdens de lesuren wanneer uw toiletbezoek niet kan wachten tot de pauze. Een leerkracht mag een toiletbezoek dus niet weigeren, tenzij daar een goede reden voor is.
Een geschorst kind mag tijdelijk geen lessen volgen en mag niet op school komen. Dit geldt ook voor leerlingen die zijn ingeschreven op scholen voor speciaal basisonderwijs. De school mag uw kind maximaal 1 week (5 schooldagen) schorsen.
Grappig – Enthousiast – Zorgzaam – Creatief – Geduldig – Lief – Positief – Luistervaardig. Dit zijn de 8 kwaliteiten die leerlingen, ouders, collega's en directeurs het vaakst vermelden als 'sterkste eigenschap' van een leraar in de nominatiedossiers voor de Leraar van het Jaar 2016.
Bespreek uw klacht altijd eerst met degene die er direct bij betrokken is. Vraag de directie van de school eventueel om te bemiddelen. Ook kunt u het schoolbestuur inschakelen. Biedt dit geen oplossing, dan kunt u een officiële klacht indienen bij de klachtencommissie van de school.
Scholieren willen leerkrachten die hen open, warm en respectvol behandelen: dat zijn leerkrachten die echt naar leerlingen luisteren, beleefd, warm en waardig met hen omgaan, constructief reageren op de bijdragen van leerlingen, positief omgaan met fouten en problemen die leerlingen hebben bij het uitvoeren van taken, ...
Goede leermethoden zijn gespreid studeren, jezelf toetsen en het gebruik van flashcards. Waarom? Ze dwingen je om de stof actief uit je geheugen op te halen.
Gebruik herhaling om informatie stevig in uw geheugen te verankeren . Herhalingstechnieken kunnen bestaan uit dingen als flashcards, het gebruiken van de eenvoudige tips in dit gedeelte en zelftesten. Verdeel uw studie en herhaling over meerdere dagen en begin de tijd tussen elke studiesessie te vergroten.