Deze trapassen worden in de brackethuls van het frame geperst en hebben geen schroefdraad. Montage van een Gazelle inslag/inpers trapas. Officieel moet de trapas met een speciale pers in het frame worden geperst.
Als de trapas speling heeft op de lagers moet hij meestal worden vervangen. Alle nieuwere kwaliteit fietsen hebben vaste kogellagers als daar speling op komt moeten ze worden vervangen. Fietsen van ongeveer 30-40 jaar oud hebben trapassen met losse lagers deze kan je wel afstellen.
Een trapas is het gedeelte waaraan op de uiteinden de cranks met de pedalen en voorste kettingblad(en) zijn gemonteerd. De as wordt gelagerd in het frame gemonteerd (in de zogeheten bracket) en bestaat uit meerdere onderdelen. Er zijn drie manieren om de cranks aan de as te bevestigen: Met spieën.
Trapas vervangen 60-80 euro
Het vervangen van je trapas is over het algemeen een erg dure fietsreparatie.
Overigens is 17000km voor een trapas niet abnormaal. Levensduur kan erg wisselend zijn. Volgens Santos bestaan er geen betere lagers, althans niet voor een betaalbare prijs. Mijn Santos traplager gaf na 12000km de geest.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Vroeger bestond de trapas nog uit een enkele cartridge, de lager en de as bestonden dan uit een stuk. Maar dat komt bijna niet meer voor bij nieuwe fietsen. De meeste moderne fietsen hebben trapaslagers in de bottom bracket of aan de buitenzijde van de bottom bracket. De as zit dan vast aan één of beide crankarmen.
Met een trapassleutel haal je moeiteloos je cranks en bottom bracket los zodat je de as en lagers schoon kunt maken om ze vervolgens weer zonder speling terug te zetten.
Op de meeste fietsen, de drive kant en heeft een links schroefdraad, dus je zult met de klok mee moeten draaien om de borgring los te maken. Zodra de aandrijf kant wordt verwijderd, moet de niet-aangedreven zijde gemakkelijk los te maken zijn door deze tegen de klok in te draaien.
Gebruik altijd voldoende (lager)vet en montagepasta. Het vet dient voornamelijk om vuil en water te weren en om kraken te voorkomen. Vet eerst de trapashuls voldoende in en vergeet ook niet de zijkanten van de trapashuls. Daarna kun je eventueel ook nog de trapas zelf invetten.
Italiaanse draad.
Dit type bracket werd en wordt veelal gebruikt door fietsfabrikanten uit Italië. Het voordeel ten opzichte van BSA is dat de lagers kaarsrecht gemonteerd zitten. Maar hangt ook een nadeel aan: de rechter cup kan makkelijker loslopen door de draairichting van het schroefdraad.
Een cranktrekker is een stuk gereedschap dat word gebruikt om een crank van de trapas af te halen. Dit is bijvoorbeeld nodig wanneer je je crank of trapas wil vervangen en soms wanneer je een nieuwe kettingkast wil monteren. Deze crank trekker is gemaakt van staal en is geschikt voor zowel stalen als aluminium cranks.
Het HOLLOWTECH II crankstel is ontwikkeld in een streven de optimale balans tussen stijfheid en rotatieprestaties te bereiken in een lichtgewicht en mooi crankstelontwerp.
Dat systeem is in feite een samensmelting van BB30 met Press-Fit bottom brackets. Bij PF30 zitten de lagers in de cups van het bottom bracket welke in het frame geperst is. Het is dan geschikt voor een 30mm as (van je crank) of kleiner als je een adapter gebruikt, wat veel merken van cranks hebben.
Shimano heeft trapassen genaamd octalink. Deze trappassen hebben een speciale vertanding waardoor de verbinding tussen as en crank stijver is dan een traditionele trapas.
Crank gereedschappen
Met crank gereedschap, zoals een cranktrekker of cranksleutel, kun je de cranks, trapassen en bottom brackets van je fiets onderhouden (en vervangen als het moet).
Kies voor een set nieuwe stalen of keramische wiellagers en je wielset fietst weer als nieuw. Voor slechts €150 worden alle wiellagers vervangen met stalen lagers. Voor dit bedrag worden in zowel het voorwiel als het achterwiel nieuwe lagers geplaatst, totaal 6x nieuwe gesealde stalen lagers.
De kettingzweep werkt volgens het hefboomprincipe. Door de cassette tegen te houden met de zweep kan je de sluitring losdraaien met de cassettesleutel. Een kettingzweep is een onmisbaar stukje gereedschap voor elke mountainbiker en fietser die graag zelf de onderdelen van zijn fiets vervangt.
Pedalen gaan altijd naar rechts, met de klok mee en naar de achterkant van de fiets los en naar voren vast. Dit is zowel links als rechts het geval. Het idee is dat je pedalen niet los kunnen draaien tijdens het fietsen maar juist vaster gaan zitten. Je hebt dus ook een linker en een rechter trapper met andere draad.
Een crank, of in het Nederlands kruk, is het verbindingsstuk tussen de trapas van de fiets en het pedaal. De cranks en de twee of drie daaraan gemonteerde kettingwielen (voorbladen) vormen tezamen het "crankstel".
De bracket van een fiets is het gedeelte van het frame waarin de trapas is gemonteerd. Bij een standaard herenframe sluiten qua framebuizen op de bracket de onder- en zitbuis en de beide vorkscheden van de liggende achtervork aan. Een lugloos fietsframe heeft een bracket die uit een bus bestaat.
Een hoogteslag kun je op dezelfde manier uit je wiel halen als een zijslag. Dit doe je door de spaken waar de hoogteslag zit iets strakker te draaien. Aan de andere kant van het wiel draai je de spaken weer wat losser. Hiermee breng je de spanning weer in evenwicht en haal je de hoogteslag eenvoudig uit je wiel.
Slag uit wiel halen kosten
Wielrichters kosten ongeveer tussen de 50 en 300 euro. De prijs van een spakenspanner of nippelspanner ligt op maximaal 10 euro. Wanneer je je slag uit je wiel wilt halen bij een fietsenmaker zijn de kosten afhankelijke van grootte de slag in het wiel.