Bij een natuurlijke doodsoorzaak vult de behandelende arts of diens waarnemer deze formulieren in.Ook in geval van een doodgeboorte vult u een B-formulier in. Indien de behandelende arts twijfelt of er sprake is van een natuurlijke doodsoorzaak waarschuwt deze de gemeentelijke lijkschouwer.
A-verklaring is de verklaring van overlijden, ingevuld door een arts of een lijkschouwer. B-verklaring is de doodsoorzaakverklaring, ingevuld door een arts.
Na het overlijden moet een arts de persoon officieel doodverklaren. Hiervoor gebruikt de arts de zogenaamde A- en B-verklaring. Dit zijn officiële documenten die volgens de wet vereist zijn voor een doodverklaring. De verklaringen zijn nodig om iemand te mogen begraven of cremeren.
Vaststellen doodsaard
Het lichaam wordt geschouwd door de behandelend arts. De arts mag alleen een verklaring van overlijden afgeven als hij ervan overtuigd is dat de patiënt door een natuurlijke oorzaak is overleden. Bij twijfel moet hij de gemeentelijke lijkschouwer (schouwarts) inschakelen.
U vraagt deze aan bij de gemeente waar de persoon is overleden. U krijgt vervolgens een afschrift of een meertalig (internationaal) uittreksel van de akte. De originele akte blijft eigendom van de gemeente.
In een verklaring van erfrecht staat wie de erfgenamen zijn. Met deze verklaring kunnen de erfgenamen aantonen dat zij recht hebben op het banktegoed van de overledenen. De bank vertelt in welke gevallen een verklaring van erfrecht nodig is.
Wettelijk is geregeld wie gerechtigd is de akte mag aanvragen. Normaal gesproken krijgt degene die de uitvaart regelt ook de kopie van de akte (hiervoor zijn leges verschuldigd). Meestal doet de uitvaartverzorger aangifte van overlijden en vraagt de kopie aan.
Doel is te onderzoeken of een verklaring van overlijden kan worden afgegeven (zogenaamd A-formulier). Deze is nodig om van de ambtenaar van de burgerlijke stand verlof tot begraving of crematie te verkrijgen. Daarnaast moet de arts een doodsoorzakenformulier (zogenaamd B-formulier) invullen voor de statistiek.
“Na een overlijden is er feitelijk niets geregeld. Sterker nog, de overledene in kwestie moet eerst officieel zijn doodverklaard en dat is niet iets wat de politie zomaar mag doen. Hierover kan alleen een arts uitsluitsel geven. Zodra de overledene is doodverklaard, moet iemand – vaak een familielid – actie ondernemen.
Regelen in de eerste week na het overlijden
Meld zo snel mogelijk het overlijden bij de bank van de overledene. De bank blokkeert dan de rekeningen die op naam staan van de overledene. Er kan dan niets meer van de rekening worden afgeschreven.
Was jij of bij leven van de rekeninghouder gemachtigd voor toegang tot de rekeningen? De machtiging vervalt na overlijden.Dat betekent dat je geen geld op kunt nemen.
Het is niet verplicht om een notaris in te schakelen, maar soms is dat wel nodig. Staat er bijvoorbeeld geld op een geblokkeerde bankrekening van de overledene? Dan heb je als erfgenaam in sommige gevallen een verklaring van erfrecht nodig om aan te tonen dat je recht hebt op het banktegoed van de overledene.
Als iemand is overleden, dan regelt de uitvaartverzorger meestal de aangifte van overlijden. U kunt als nabestaande ook zelf overlijdensaangifte doen.
Er is in ieder geval sprake van een 'niet-natuurlijke dood' bij een overlijden als direct of indirect gevolg van een ongeval, geweld of een andere van buiten komende oorzaak, een misdrijf of zelf- moord.
Bij een natuurlijke dood wordt geacht dat er binnen 5 dagen aangifte wordt gedaan van een overlijden bij de gemeente. Aan deze procedure zelf zijn geen kosten verbonden, hoewel er in sommige gemeentes wel een vergoeding wordt gevraagd voor het uittreksel. De kosten liggen rond de 10 a 15 euro per akte.
Wanneer kan een En/of Betaalrekening worden geblokkeerd? Als overgeblevene van de En/of Betaalrekening blijft u, na overlijden van de mederekeninghouder, toegang houden tot de rekening. Bij hoge uitzondering kan een En/of Betaalrekening bij het overlijden van een van de rekeninghouders worden geblokkeerd.
Als iemand overlijdt, moet je dit melden aan de bank. Je kunt als nabestaande niet altijd zomaar de bankzaken regelen. Je moet eerst verschillende documenten opsturen om toegang te krijgen tot de rekening. Dit is vaak ook nodig als je de rekening bijvoorbeeld op 1 naam wilt zetten of wilt beëindigen.
het Centraal Testamentenregister;een notaris;de rechtbank in de woonplaats van de overledene.
U belt als eerste de huistarts. De huisarts is ook 's nachts bereikbaar en komt zo snel mogelijk om de dood vast te stellen en maakt een officiële verklaring van overlijden.
Langstlevende ouder overlijdt
Hetgeen wat overblijft is de erfenis van de langstlevende ouder. Deze wordt daarna verdeeld over de kinderen. Als de langstlevende de erfdelen al had vastgelegd is het eenvoudig om de vordering te berekenen. Over het erfdeel van de eerst overleden ouder is meestal al erfbelasting betaald.
U ontvangt de A- en B-verklaring van de arts of uitvaartondernemer. De B-verklaring stuurt u (ongeopend) door naar het CBS: Noteer op de enveloppe het aktenummer van overlijden en de gemeentecode. Verwijder de afscheurstrook van de enveloppe met daarop de naam van de overledene.
Nadat je bij de gemeente aangifte van overlijden hebt gedaan, geven zij het overlijden automatisch door aan de Belastingdienst, het UWV en de Sociale Verzekeringsbank.
De machtiging kan worden afgegeven door de ouders, kinderen, echtgenoot, echtgenote of geregistreerd partner van de overledene.
Als er geen testament is, bepaalt de wet wie de erfgenamen zijn. Dat gebeurt in deze volgorde: echtgenoot of geregistreerd partner en de kinderen. ouders, broers en zussen.