Gesprek volgens de formele communicatie. De voorwaarden zijn: het doel is van tevoren vastgesteld; er is een gespreksleider die bepaalt wat er wordt besproken en op welke manier en het gespreksonderwerp is bij beide gesprekspartners bekend.
Dit is een open, toekomstgericht gesprek over het functioneren van de medewerker, tussen de leidinggevende en de medewerker op voet van gelijkheid. Het is een middel om prestaties te verbeteren, zaken bij te sturen of te stimuleren. Belangrijk: in een functioneringsgesprek wordt geen oordeel geveld.
Informele communicatie noemt men de onderlinge contacten die men heeft zonder officiële structuur zoals die er bij een echte vergadering of gestructureerd werkoverleg wel is. Informeel overleg is spontaan, maakt uitwisseling van inzichten makkelijker en geeft mensen een vrijer podium om hun zegje te doen.
We onderscheiden vier soorten gesprekken die in verschillende situaties tot een vruchtbaar gesprek kunnen leiden: redevoering, dialoog, debat en tirade. De verschillende soorten gesprekken hebben ieder een eigen doel en dynamiek. In dit artikel lees je over de verschillen en vertellen we hoe je het juiste type kiest.
Een goede hr-adviseur is sociaal vaardig, heeft kennis van zaken, is analytisch en is in staat om individuen en teams te overtuigen. In dit artikel lees je over welke eigenschappen en over welke belangrijke vaardigheden een hr-adviseur moet beschikken.
Het personeelsdossier dient als naslagwerk voor mogelijk volgende leidinggevenden die de taken van de voorganger overnemen, zonder dat er (al te veel) kennis verloren gaat. En aanvullende afspraken worden natuurlijk ook schriftelijk vastgelegd zodat hier geen discussie over kan ontstaan.
Begin je vragen met woorden als wie, wat, wanneer, waar, waarom of hoe. Als je de ander vraagt of iets goed ging, zegt hij ja of nee. Stel je een open vraag, dan krijg je veel interessantere antwoorden.
Formeel betekent dan 'zakelijk, officieel, tot het publieke domein behorend', informeel 'niet-zakelijk, ongedwongen, tot de privésfeer behorend'.
Met formeel taalgebruik wordt algemeen Nederlands bedoeld dat veel mensen vormelijk (ouderwets of stijf) vinden. Formeel betekent: zoals het hoort, netjes. Informeel taalgebruik is correct taalgebruik dat we als 'los' ervaren. Informeel betekent gewoon, zoals je praat.
Iets is formeel als het aan regels moet voldoen. Een situatie kan formeel zijn. Taalgebruik kan ook formeel zijn. Je kunt ook op een formele manier met elkaar omgaan.
Het grote verschil tussen informele communicatie en formele communicatie zit hem in de intentie en van wie het komt. Bij informele communicatie zijn het je collega's zelf die met elkaar communiceren en bij formele communicatie gaat het echt om een communicatiedeskundige waarvoor je bedrijf betaalt.
Formele normen zijn regels die vastgelegd zijn in wetten, voorschriften of reglementen. Ze staan dus ergens op papier, iedereen kan hier kennis van nemen en wordt vaak ook geacht hier kennis van te nemen. Formele normen zijn dus heel duidelijk, iedereen weet wat dat betreft waar hij aan toe is.
Voor een goed gesprek is het belangrijk dat je de boodschap van de ander zo ontvangt en opvat zoals die ander dat ook bedoeld heeft. Je 'verstaat' en begrijpt elkaar dan echt en er is goed contact. Maar je kunt signalen uit de boodschap ook anders invullen of verkeerd opvatten dan ze bedoeld zijn.
Een dialoog is een gesprek tussen verschillende mensen, waarin een vrije gedachtewisseling plaatsvindt, wat tot nieuwe inzichten leidt bij de betrokkenen.
Doordat de HR-manager een neutrale partij is tussen de werknemer en werkgever, helpt hij of zij met eventuele onderlinge problemen. Werknemers kunnen altijd bij de HR-manager terecht wanneer ze ergens tegenaan lopen wat ze niet direct met hun leidinggevende kunnen of willen bespreken.
HR staat dus voor personeelszaken.HRM (Human Resource Management) betekent het management, oftewel beheer, van je personeelszaken. HRM is vaak meer strategisch van aard. Een HR manager of externe HR business partner zal zich vooral bezighouden met het opstellen van een strategische personeelsplanning of HR beleid.
Tijdens het POP-gesprek bespreken medewerker en leidinggevende de ontwikkelwensen en -mogelijkheden van de medewerker. Samen leg je concrete ontwikkeldoelen en prioriteiten vast. En maak je praktische afspraken. Het resultaat van dit gesprek is een persoonlijk ontwikkelingsplan.
De rol van HR bij het bieden van ondersteuning en oplossingen voor medewerkers is om een vertrouwelijke en neutrale bron te zijn.