Wat is een flip flop naaf? De flip flop naaf zorgt ervoor dat je zelf kunt kiezen of je nou singlespeed of fixed gear rijdt. Door de techniek van de flip flop naaf verwissel je het achterwiel van Fixed naar singlespeed (en andersom) door hem los te draaien en om te draaien.
Een fixie wordt ook wel een doortrapper of een Fixed Gear genoemd. Een fixie is een bike waarbij de trappers altijd doortrappen, dit ontstaat omdat het tandwiel van de fiets direct aan het wiel is bevestigd. Stel een vraag! De fixie bike bestaat al tientallen jaren, en is afkomstig uit het baanwielrennen.
Het in goede conditie houden van een single speed is al net zo zen als het rijden erop. Zonder die derailleur, dunne ketting, meerdere bladen, kabels en bedieningshendels ziet je fiets er niet alleen veel strakker uit, er kan ook veel minder kapot.
Een vrijloop bevindt zich in de naaf van het achterwiel van een fiets. Het zorgt ervoor dat het pedaal niet automatisch in de richting van het achterwiel draait wanneer het beweegt. Dat betekent: De vrijloop ontkoppelt de verbinding tussen de naaf van het achterwiel, de ketting, het tandwiel en de pedalen.
het geluid bij vrijloop van je achterwiel
Bij het aanzetten (trappen) duwen de veren in je cassette body de pallen tegen tanden in je naaf. Indien je stopt met trappen (de vrijloop) ratelen de pallen over de tanden van de naaf. Dat zorgt voor het typische ratelend geluid tijdens het fietsen.
Het plaatsen van een vrijloop op de dynamo is bedoelt om het verbruik te verlagen. Als de accu geladen is gaat de dynamo vrijlopen waardoor hij minder zwaar draait. Bij veel stadsgebruik en veel korte ritjes zal de dynamo niet vrijlopen, het voordeel gaat werken bij veel lange ritten.
Wie nog een stapje verder wilt, kiest voor een fixie (of doortrapper, in de volksmond). Omdat je jouw benen tijdens het rijden niet kunt uitrusten (stilhouden), is het de ideale trainingsfiets. Let wel: hoewel het technisch gezien kan, is het in België verboden om zonder achterrem te rijden.
Bij de doortrapper alias de 'fixie' daarentegen staan de pedalen via de fietsketting direct in verbinding met de aandrijfas. Dat zorgt ervoor dat je altijd moet blijven trappen. Bovendien zijn er geen remmen voorzien, wat het in principe ondoenbaar maakt om in het gewone verkeer te gaan rijden.
Singlespeed is een fiets met, inderdaad, één versnelling. Geen derailleurs dus, één tandwiel voor en één achter. Een singlespeed heeft in de regel een vrijloop, een mechanisme dat ervoor zorgt dat je al rijdend je benen stil kunt houden of zelfs achteruit kunt trappen.
Deze fiets heeft namelijk een andere geometrie, wat betekent dat het frame andere verhoudingen heeft. Ook heeft een baanfiets geen remmen en maar één vaste versnelling. Daarnaast is het een doortrapper, wat inhoudt dat je niet zomaar je benen stil kunt houden tijdens het fietsen, wat bij een gewone fiets wel kan.
Een doortrapper, ook wel dory, fixed gear of fixie genoemd, is een fiets waarbij het wiel aangedreven wordt zonder tussenliggende vrijloop. Bij doortrappers is het achterste kettingwiel (of kransje) vast verbonden met de naaf van het achterwiel. Beide hebben gewoonlijk een schroefdraad.
De vrijlooppoelie vormt de mechanische verbinding tussen de dynamo en de krukaspoelie. De poelie drijft de dynamo aan zodat de accu wordt geladen. De Overrunning Alternator Pulley (OAP), ook wel vrijlooppoelie genoemd, is een vervangingsonderdeel van de complete dynamo.
Vaak een oorzaak van teveel vuil of juist veel te droog. Vervelende piepen en kraken van je ketting, kun je vaak door schoonmaken, smeren of eventueel vervangen verhelpen.
Bij gebruik van snelspanners moeten de uiteinden van de as ongeveer gelijk liggen met de buitenkant van de patten. Wanneer ze te ver uitsteken zal de snelspanner niet tegen de patten drukken maar tegen de aseinden. De ruimte tussen borgmoer en aseinde moet ongeveer de dikte van de patten zijn.
Een crank, of in het Nederlands kruk, is het verbindingsstuk tussen de trapas van de fiets en het pedaal. De cranks en de twee of drie daaraan gemonteerde kettingwielen (voorbladen) vormen tezamen het "crankstel".
centrale as van een wiel of rad.
De grootste remkracht komt uit de voorrem. Bij remmen komt er veel meer druk op het voorwiel dan op het achterwiel. Het voorwiel heeft daardoor meer wrijving met de weg. Dus meer remkracht.
Het voordeel van mechanische schijfremmen is dat deze eenvoudig te monteren zijn. Bij hydraulische schijfremmen, die iets lastiger te monteren zijn, worden de remmen aangestuurd door oliedruk. Het voordeel van hydraulische schijfremmen is de betere modulatie van de remkracht en het lage onderhoud.
De baan is heel simpel. Je hebt een ovaal van 200 meter en je rijdt zo'n 40 kilometer per uur met 1 versnelling. Hoe harder je gaat hoe hoger je in de baan rijdt.
Gemiddelde wielrenner: 22-25 kilometer per uur. Tour-renner: 35-38 kilometer per uur.