Dysorthografie is een spellingsprobleem. Kinderen met dysorthografie hebben veel moeite om foutloos te schrijven. Dysorthografie heeft niets met intelligentie te maken. Ook zijn er geen problemen met het gehoor of gezichtsvermogen.
Kinderen met dysorthografie hebben opvallende en hardnekkige spellingsmoeilijkheden. Schrijven zonder fouten lukt niet. Het lijkt wel of je kind de spellingregels niet kan onthouden. Soms schrijft je kind de woorden zoals hij of zij ze hoort.
Dyslexieverklaring. Om voor hulpmiddelen op school in aanmerking te komen hebben leerlingen in het voortgezet onderwijs een dyslexieverklaring nodig. De verklaring beschrijft welke belemmeringen de dyslexie veroorzaakt en welke hulpmiddelen nuttig kunnen zijn.
Dysgrafie is de beperking in het vermogen om te schrijven, zonder dat het kind een cognitieve stoornis heeft. Bij een kind met dysgrafie is het handschrift onleesbaar of slecht leesbaar. Vaak schrijft het kind in een langzaam tempo.
Wanneer iemand dyslexie heeft, is er sprake van een ernstige achterstand op het gebied van lezen en spelling in vergelijking tot leeftijdgenoten. De achterstand moet hardnekkig zijn. Dit betekent dat ook met extra ondersteuning en oefenen het lezen en/of spelling moeizaam blijft gaan.
Kinderen met dysorthografie hebben veel moeite om foutloos te schrijven. Dysorthografie heeft niets met intelligentie te maken. Ook zijn er geen problemen met het gehoor of gezichtsvermogen. Vaak spelen erfelijke factoren een rol (het zit in de familie).
Dyslexie heeft niets te maken met intelligentie, het komt voor bij zowel mensen met hoge, gemiddelde of lage intelligentie. Vaak wordt dyslexie geconstateerd als er verder geen andere oorzaken worden gevonden voor lees– en schrijfproblemen.
Dan zou je kunnen laten onderzoeken of er wellicht sprake is van dysgrafie. Deze diagnose kan worden gesteld door een gespecialiseerde kinderfysiotherapeut.
Als iemand slordig schrijft zou het kunnen dat iemand van karakter ook slordig is, vooral als het papier vol staat met strepen en foutjes. Maar als iemand netjes schrijft, zegt dat niks. 'Een heel mooi handschrift is soms een masker', legt De Monchy uit.
Voor het vaststellen van ernstige dyslexie (ED), moet sprake zijn van een score bij de laagste 10% op technisch lezen of bij de laagste 16% op lezen én laagste 10% op spellen. Vervolgens is de hardnekkigheid van de lees- en/of spellingproblemen een belangrijke aanwijzing voor dyslexie.
Het klopt dat mensen met dyslexie op sommige taken bij een IQ-test als groep minder goed presteren.
Wanneer de kosten voor een dyslexieonderzoek niet vergoed worden door uw gemeente, bedragen de kosten voor een dyslexietest €. 715,-. Een particulier dyslexieonderzoek is verder identiek aan een vergoed onderzoek.
Een dyslexieverklaring is levenslang geldig.
Vrijstelling 2e vreemde taal HAVO/VWO
Er kan geen ontheffing worden verleend aan dyslectische leerlingen. Wel kan de school in de eerste drie leerjaren zelf invulling geven aan het onderwijs in de tweede moderne vreemde taal, omdat er, met uitzondering van Engels, geen kerndoelen zijn voor moderne vreemde talen.
Duidelijk leesbaar = open en eerlijk persoon. Makkelijk te lezen voornaam, maar moeilijk leesbare familienaam = nadruk ligt op persoonlijke doelen, maar je bent makkelijk genaakbaar. Geen onderlijn = geeft er de voorkeur aan om de persoonlijke prestaties voor zichzelf te laten spreken. Onderlijn = veel eigendunk.
Wie klein schrijft, is meestal verlegen of teruggetrokken, leergierig, geconcentreerd en erg nauwkeurig. Als je letters een gemiddelde grootte hebben, kan je je goed aanpassen aan verschillende situaties. Mensen met een groot handschrift zijn meestal erg openhartig, sociaal en houden van aandacht.
"Er is daadwerkelijk een studie gedaan naar de erfelijkheid van handschriften", zegt ze. "Ouders zijn de leervoorbeelden van de kinderen. Een kleuter wordt dus beïnvloed door het handschrift van zijn of haar ouders. Hij leert letters schrijven door die van de ouders te imiteren of te kopiëren.
De diagnose DCD wordt gesteld door een arts die hiertoe geschoold en competent is (kinderrevalidatiearts, kinderarts, jeugdarts, kinderneuroloog, kinderpsychiater) of door een GZ-psycholoog of orthopedagoog-generalist.
Wat merk ik als mijn kind DCD heeft? Uw kind beweegt anders dan andere kinderen. Hij of zij kan moeilijk nieuwe bewegingen leren. Bewegen gaat moeilijker of onhandig.
Soms heeft een kind een probleem in het taalsysteem. Dit kan dysfasie zijn. Dysfasie is een neurologische stoornis in de spraak-taalontwikkeling: het kind begrijpt meestal veel meer van wat anderen zeggen dan het zelf kan zeggen. Dysfasie komt best vaak voor, ook de ernstige vormen.
Dyslectici maken meer spelfouten dan leeftijdsgenoten: 'luisterfouten', (bijv. verspeken in plaats van verspreken), 'onthoudfouten' (bijv. ou-au of ei-ij) of regelgebaseerde fouten (bijv. dt-fouten).
Er gaat iets mis in de aanleg van de hersenen waardoor de linker hersenhelft langzamer ontwikkelt dan de rechter helft. Een deel van de informatieverwerking in de hersenen verloopt niet snel genoeg. Verlaagde activiteit in de hersengebieden voor woordherkenning en woordanalyse.
Behandeling. Dyslexie is een persisterend probleem. Dit betekent dat de leerstoornis nooit weg zal gaan en niet te genezen valt. Behandelingen en therapieën kunnen het probleem niet voor 100% oplossen, maar ze kunnen wel helpen in het leren omgaan met dyslexie.