Dockdeuren zijn een belangrijke doorgang op het laadperron, voor het laden en lossen van vracht.
Wanneer vrachtwagens in de dockshelter rijden, gaan ze tegen de dockshelter zelf aan. Door het flexibele materiaal van de dockshelters, vangen ze de vrachtwagen op zonder deze te beschadigen. De dockshelter heeft een goede afdichting en heeft tegelijkertijd een volledig vrije toegang tot de laadruimte.
De standaard hartafstand moet minimaal 3.700 mm zijn, maar beter nog is het om een breedte van 4.000 mm aan te houden, zodat ook brede vrachtwagens er met open deuren kunnen staan.
Werkwijze laadbrug
Laadbrug wordt eerst helemaal omhoog gehesen totdat deze het hoogste punt heeft bereikt. Aan het eind van de brug klapt de voorste scharnierende klep uit. Daarna zakt de brug onder zijn eigen gewicht naar beneden en is het verschil overbrugd.
DLV adviseert dan een laadkuil met een vrijwel vlak gedeelte van 18 meter en een hellingbaan met een hellingshoek van 7 procent. De totale laadkuil is dan al gauw meer dan 35 meter lang.
Voor het laden en lossen van ongepalletiseerde goederen kan een bandtransporteur of rollenbaan worden gebruikt. Deze optie wordt vaak gebruikt bij het lossen van containers met losse colli.
De maximale hoogte van een vrachtwagen is 4 meter. Hiervoor zijn er geen uitzonderingen. De hoogte van een vrachtwagen is dus altijd hetzelfde.
Volgens KB van 15 maart 1968, art32bis van 1 januari 1985 is de maximale breedte van een vrachtauto vastgesteld op 2,55 m. De maximale hoogte is 4 m en de maximumlengte is 12,00 meter. Een combinatie van vrachtauto met aanhangwagen mag niet langer zijn dan 18,75 meter.
CROW rekent met een draaicirkel van 13,3 m voor vrachtauto's (een autobus wordt doorgaans niet als ontwerpvoertuig toegepast), waarbij r = 6,5 en de diameter van de binnenste (draai)cirkel 13,3 m bedraagt (ASVV2012, publicatie 723).
Bij voertuigen spreekt men van geleding als delen, die één functioneel geheel vormen, flexibel met elkaar verbonden zijn. Een dergelijk voertuig kan krappere bochten nemen dan een ongeleed voertuig. Bekend zijn de gelede bus, de gelede tram.
Om ervoor te zorgen dat vrachtwagens kunnen rijden, moet de initiatiefnemer een binnenbocht aanleggen die minimaal een bochtstraal van 6,5 meter heeft. Daarvoor moet die initiatiefnemer dus ruim 9 vierkante meter extra verharde weg aanleggen.
Als je tussen twee auto's wil parkeren die voor en achter je staan, moet je zien dat je daarvoor voldoende plaats hebt. De wet zegt namelijk dat je minstens één meter afstand moet laten tussen jouw auto en de auto's die voor en achter je geparkeerd staan. Parkeren in een kleinere plaats is dus niet toegelaten.
Maximale totale rijtijd
Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag); per week maximaal 56 uur rijden (als u voldoet aan de voorwaarde hieronder); per 2 weken maximaal 90 uur rijden.
149a, 2e lid van de Wegenverkeerswet en het Besluit ontheffingverlening exceptioneel vervoer. De wettelijk toegestane afmetingen voor het vervoer van ondeelbare lading (hiervoor is dus geen ontheffing nodig) zijn: lengte ≤ 22 m. breedte ≤ 3 m.
De maximale hoogte en breedte die in Nederland gelden voor motorvoertuigen en aanhangwagens (inclusief de lading) zijn: Hoogte: maximaal 4.00 meter. Breedte personenauto's: 2.55 meter op verharde en 2.20 meter op onverharde wegen.
In een vrachtwagen met de meest voorkomende trailer (huiftrailer) zijn 33 europallets plaatsen beschikbaar. De hoogte van een stapel europallets is 19. Er kunnen dus 627 europallets in een vrachtwagen met een huiftrailer.
De toegestane massa en aslasten van landbouwtrekkers is ongewijzigd. De totale massa van motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines, die ingericht zijn voor het uitvoeren van werkzaamheden, is nu 60.000 kg.
Officieel mag een tractor maximaal 3 meter breed zijn, met ontheffing zelfs 3 meter 50. Dat is veel op een plattelandsweggetje. Bij 40 procent van de ongevallen was het landbouwvoertuig breder dan de helft van de weg; bij 11 procent breder dan 80 procent van de weg.
Over het algemeen, duurt het handmatig lossen van een vrachtwagen ongeveer 30 minuten, afhankelijk van het type product en het gewicht. Door deze handeling te automatiseren, wordt de benodigde tijd teruggebracht tot minder dan 10 minuten.
Parkeren is wanneer een voertuig langer stilstaat dan nodig is voor het in- en uitstappen van personen of voor het laden en lossen. Het wachten op een passagier die bijvoorbeeld een snelle boodschap doet valt ook onder parkeren, ongeacht of de bestuurder aanwezig wel of niet aanwezig is in het voertuig.
Volgens de AVC-condities is de opdrachtgever van het transport verantwoordelijk voor het laden, stuwen en doen lossen van de lading, tenzij hier met de vervoerder andere afspraken over zijn gemaakt.
Het bruto salaris van een Vrachtwagenchauffeur ligt volgens de CAO beroepsgoederenvervoer 2021/2022 tussen de €1966 en €3015 bruto per maand. Hierbij geldt wel dat men extra betaald krijgt voor overwerk, werk in het buitenland, werk in het weekend, enzovoorts.
Wie een voertuig met een tachograaf bestuurt, is verplicht om een bestuurderskaart te gebruiken. Rijden zonder een bestuurderskaart is dus niet toegestaan en kan leiden tot een forse tachograaf boete.
Hoe lang en hoe vaak pauze
Voor uw pauzes gelden de volgende regels: Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u volgens de wet recht op minimaal 30 minuten pauze. U mag de pauze splitsen in 2 keer een kwartier. Als u langer dan 10 uur werkt, heeft u volgens de wet recht op 45 minuten pauze.