Een diepte-interview is een gesprek tussen een interviewer en de geïnterviewde(n). Het doel van een interview is om het gedrag van de geïnterviewde beter te begrijpen en een beter inzicht te verkrijgen in de waarnemingen, meningen, overtuigingen en gevoelens van een geïnterviewde.
Een diepte interview is een vorm van kwalitatief onderzoek. Voor het blootleggen van diepgaande motieven van klanten, medewerkers of consumenten leent kwalitatief onderzoek zich beter dan kwantitatief onderzoek om het gewenste resultaat te krijgen.
Bijgewerkt op 12 november 2021 door Julia Merkus. Als je hebt besloten dat je interviews gaat afnemen voor je onderzoek, sta je voor het volgende besluit: welk soort interview ga je gebruiken? De belangrijkste interviewvormen zijn het gestructureerde, het semigestructureerde en het ongestructureerde interview.
Een diepte-interview is een kwalitatieve onderzoeksmethode en wordt met name ingezet om diepgaande informatie te achterhalen; het 'waarom' achter een antwoord, opvatting en mening. Deze methode wordt bijvoorbeeld ingezet bij onderzoek onder doelgroepen zoals klanten (klanttevredenheidsonderzoek) of stakeholders.
De interviewmethode is een van de belangrijke methoden voor primaire gegevensverzameling. Het is een confiscatie tussen de observatie en de respondent . Het zijn mondelinge-verbale vragen en corresponderende mondelinge-verbale reacties op de gestelde vragen.
Er zijn verschillende soorten onderzoeksmethoden. Verkennend, beschrijvend en causaal zijn de drie belangrijke varianten die we met u gaan doornemen.
2.1. De volgorde In de opbouw van een interview is een duidelijke structuur terug te vinden. De structuur van een interview bestaat meestal uit 5 fasen waarin specifieke vragen aan bod komen. Sommige vragen zijn inhoudelijk minder interessant, maar zijn noodzakelijk om tot een goed gesprek te komen.
Het gaat om het stellen van gestructureerde of open vragen om antwoorden te ontlokken die inzicht kunnen bieden in verschillende psychologische fenomenen . Interviews kunnen worden gebruikt in klinische beoordelingen, onderzoeksstudies en therapeutische settings, waardoor diepgaande verkenning van onderwerpen en de subjectieve ervaringen van individuen mogelijk is.
Het doel van de enquête is echter om zoveel mogelijk mensen dezelfde vragen te stellen om meningen en ervaringen te verzamelen (vaak met Likertschalen). Bij een interview wil je juist zoveel mogelijk vragen over een specifiek onderwerp stellen aan een kleiner aantal experts.
Transcriberen of 'transcriptie' is een synoniem voor 'uitschrijven' of 'uittypen' en een cruciaal onderdeel van kwalitatief onderzoek. Tijdens het onderzoek worden vaak gesprekken met mensen gevoerd (1-op-1 interviews, groepsgesprekken, focusgroepen etc.)
Er zijn drie verschillende soorten interviews: een gestructureerd interview, een semigestructureerd interview en een ongestructureerd interview.
Bij kwantitatief onderzoek gaat het om het verzamelen van een grote hoeveelheid numerieke data (getallen). Denk aan enquêtes met meerkeuzevragen of vragen naar hoeveelheden of tijdsduur.
Als u bekend raakt met de vier typen onderzoek – beschrijvend, correlatief, experimenteel en diagnostisch – kunt u de meest geschikte methode voor uw onderzoek selecteren. Vaak wilt u een combinatie van methoden gebruiken om zinvolle gegevens te verzamelen.
Bij een case study doe je geen onderzoek onder een grote steekproef. Je gaat je in plaats daarvan in detail verdiepen in één specifiek persoon of fenomeen of één specifieke groep, organisatie of gebeurtenis. Zo krijg je diepgaand inzicht in die ene case of in een paar cases.
Samenvatting. Cross-sectioneel onderzoek, ook wel correlationeel onderzoek genoemd, is onderzoek waarin onderzoekers, op één bepaald tijdstip één situatie of aspect observeren. Er is geen sprake van een interventie, noch van randomisatie.
In tegenstelling tot gestandaardiseerde vragenlijsten of enquêtes, biedt een diepte-interview flexibiliteit en ruimte voor openheid. Het interview wordt meestal uitgevoerd in een één-op-één setting, waarbij de interviewer een vertrouwelijke omgeving creëert waarin de geïnterviewde vrijuit kan spreken.
Er zijn twee soorten interviewmethoden : individuele en groepsinterviews. Individuele interviews: Deze interviews zijn één-op-één-interviews die worden afgenomen tussen de interviewer en de kandidaat. Dergelijke interviews helpen bij een gedetailleerde beoordeling van de kandidaat.
Het is een vorm van kwalitatief onderzoek waarbij vragen aan de deur van uw respondent kunnen worden gesteld, bij voorkeur face-to-face . Een onderzoeker heeft vaak een voordeel bij het benaderen van een respondent, omdat hij of zij een band kan opbouwen en informatie kan verkrijgen waar de respondenten soms in eerste instantie terughoudend zijn.
Diepe vragen stellen is een effectieve manier om betekenisvolle gesprekken aan te gaan. Het gaat hierbij om vragen die verder gaan dan oppervlakkige onderwerpen en mensen uitnodigen om hun diepste gedachten en gevoelens te delen.