DESTEP staat voor Demografisch, Economisch, Sociaal-cultureel, Technologisch, Ecologisch en Politiek. De bedoeling van DESTEP analyse is dat je al deze zes onderwerpen kort behandelt. Per onderwerp kan je kort de kansen en bedreigingen benoemen.
De DESTEP-analyse is een analyse om de macro-omgeving in kaart te brengen. DESTEP is een afkorting van een zestal factoren, namelijk: demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch.
Sociaal-culturele factoren gaan over de sociale en culturele normen en waarden van een gebied of land. Met behulp van deze factoren kunnen de kenmerken van (potentiële) consumenten worden geïnventariseerd.
DESTEP is een afkorting voor zes factoren die samen een beeld geven van de macro-economische omgeving, namelijk: demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch. In de afbeelding hieronder ziet u de factoren van de DESTEP-analyse weergegeven.
Bij ecologische factoren gaat het om kenmerken en invloed van ontwikkelingen op de fysieke leefomgeving, zoals milieu en klimaat, maar ook werkomgeving.
Het DESTEP model staat voor demografische factoren, economische factoren, sociaal/culturele factoren, technologische factoren, ecologische factoren en politiek/juridische factoren. Door deze factoren te analyseren verkrijgt men een beeld van het landschap waarin een onderneming opereert.
DESTEP staat voor Demografisch, Economisch, Sociaal-cultureel, Technologisch, Ecologisch en Politiek. De bedoeling van DESTEP analyse is dat je al deze zes onderwerpen kort behandelt. Per onderwerp kan je kort de kansen en bedreigingen benoemen.
Onder omgevingsfactoren verstaan we de fysieke omgeving, zoals de woning, de werkplek en de school.
Omgevingsfactoren: zowel sociale als fysieke (leef)omgeving
De sociale omgeving rond een individu omvat het geheel van sociale, culturele en levensbeschouwelijke factoren dat van invloed is op het menselijk gedrag. Voorbeelden van onderwerpen op VZinfo.nl zijn seksuele grensoverschrijding en ouderenmishandeling.
Demografische factoren gaan over ontwikkelingen in de bevolkingssamenstelling, -groei en -omvang binnen de markt waarin het bedrijf zich bevindt. Hiermee krijg je inzicht in de potentie van de markt, de grootte van de potentiële doelgroep en de ontwikkelingen die als kans en bedreiging kunnen worden beschouwd.
– Technologische factoren
De technologie speelt een belangrijke factor in onze samenleving. Voorbeelden van technologische factoren zijn software, desktops en telefoons. Maar ook de toename van automatisering en digitale veiligheid kunnen belangrijke kansen en bedreigingen vormen voor de bedrijfsvoering.
Wat zijn belangrijke sociaal-culturele ontwikkelingen? Sociaal-culturele ontwikkelingen behelzen veel ontwikkelingen die relevant zijn voor volksgezondheid en zorg maar zich niet makkelijk laten kwantificeren, zoals internationale mobiliteit, veranderende normen en waarden en een veranderende rol/attitude van burgers.
Met de DESTEP-analyse kun je de macro-omgeving van een bedrijf in kaart brengen om inzicht te krijgen in belangrijke marktontwikkelingen. Zo kun je kansen en bedreigingen voor je opdrachtgever inzichtelijk maken.
Bij fysische factoren gaat het over de omgevingsfactoren die gezondheidsrisico's met zich mee kunnen brengen. Denk bijvoorbeeld aan geluid, verlichting, binnenklimaat, trillingen en straling. Werkgevers moeten weten wat de mogelijke risico's zijn van deze omgevingsfactoren en daar hun arbobeleid op aanpassen.
Met Sociaal culturele factoren bedoelen we factoren die met de cultuur en sociale normen en waarden van een land te maken hebben. In dit onderdeel van de DESTEP analyse ga je dus nadenken of jouw product of dienst soms conflicten met de heersende cultuur in het betreffende land kan hebben.
Dat zijn de omstandigheden waarin we opgroeien, wonen, werken, leven,… Denk aan: Of we als kind thuis veel spanningen meemaakten. Of we opgroeiden in een veilige en gezonde woonst en buurt.
De directe omgevingsfactoren zijn alle partijen waarmee de onderneming een binding mee heeft. Dit zijn de leveranciers, afnemers (klanten), de handelsschakels zoals groothandels en winkeliers, maar ook de concurrentie.
Interne factoren zijn biologische factoren zoals genen, geslacht en leeftijd. Externe factoren zijn invloeden van buitenaf, zoals leefstijl en leefomgeving.
Endogene gezondheidsdeterminanten zijn aangeboren (genetische) factoren of verworven factoren. Voorbeelden van verworven factoren zijn hypertensie, een te hoog cholesterolgehalte, glucose-intolerantie, psychische ongezondheid en veroudering.
Als je aan de slag gaat met marketing heb je rekening te houden met de omgeving waarin je business zich bevindt. Je moet weten wat je kunt verwachten en wat er om je heen gebeurt. Dit is de macro-omgeving. Het gaat hier om omgevingsfactoren die je niet kunt beïnvloeden maar die wel invloed hebben op jouw strategie.
DESTEP is een kader dat organisaties gebruiken om beter inzicht te krijgen in hun externe omgeving en de invloed die deze omgeving op hen heeft. De DESTEP analyse is afgeleid van de veelgebruikte PEST analyse, die is ontwikkeld door professor Francis J.Aguilar van de Harvard Business School.
De SWOT-analyse heeft betrekking op de sterktes (strengths), zwaktes (weaknesses), kansen (opportunities) en bedreigingen (threats) van een bepaalde situatie or organisatie. Strengths zijn de interne positieve punten en weaknesses de interne negatieve punten.