Een crank, of in het Nederlands kruk, is het verbindingsstuk tussen de trapas van de fiets en het pedaal. De cranks en de twee of drie daaraan gemonteerde kettingwielen (voorbladen) vormen tezamen het "crankstel".
Over het algemeen kost het vervangen van een complete crankset zo'n 40 tot 60 euro. Dit zal iets goedkoper zijn wanneer je alleen de linker (zonder tandwiel) vervangt. Alleen de linker crank vervangen zal zo'n 20-25 euro kosten.
Waarschijnlijk zit er een crankdop in het midden van je crank, deze kun je los halen met een kleine schroevendraaier. Vervolgens zie je een crankbout zitten, deze kun je losmaken met een dopsleutel 14 of soms 15. Nu je deze los hebt gehaald draai je je cranktrekker in de crank.
Hierbij neemt men de binnenbeenlengte x 2,16= cranklengte in mm. M.a.w. iemand heeft een binnenbeenlengte van 80cm x 2,16= 172,8 mm. Volgens de formule zou deze persoon dus een cranklengte van 172,5 mm. moeten rijden.
Zet de crankbouten vast
Het vastzetten van de crankbouten moet namelijk gelijkmatig gebeuren en met de goede kracht. In totaal moeten de crankbouten aangedraaid worden met een kracht van 12-14 Nm. Gebruik een momentsleutel voor het aandraaien van de crankbouten. Draai niet eerst de een bout vast en dan de tweede.
3.000 - 3.500 km mee.
De cranks zorgen ervoor dat de kracht op de pedalen wordt omgezet in een moment op de trapas (linker crank) of direct in een moment op het kettingblad (rechter crank). De crank is een simpele hefboom met aan het uiteinde inwendige schroefdraad voor de bevestiging van het pedaal.
– Een compact crankstel heeft 50 en 34 tanden. – Een triple crankstel heeft meestel bladen met 52, 39 en 30 tanden. De cassette bij het achterwiel (lees meer over de onderdelen van de racefiets) heeft vaak 10 kransjes en daarbij zijn ook legio variaties mogelijk.
Wij raden je aan om te kiezen voor een 50/34 crankstel met een 11/34 cassette om naar een zo licht mogelijk verzet te schakelen. Op deze manier geef je jezelf wat ruimte om lichter te schakelen en sta je halverwege de beklimming niet met je racefiets in de hand.
Een cranktrekker is een stuk gereedschap dat word gebruikt om een crank van de trapas af te halen. Dit is bijvoorbeeld nodig wanneer je je crank of trapas wil vervangen en soms wanneer je een nieuwe kettingkast wil monteren. Deze crank trekker is gemaakt van staal en is geschikt voor zowel stalen als aluminium cranks.
Met de klok mee
Het losdraaien van de linker trapper gaat dus met de wijzers van de klok mee en vastzetten tegen de wijzers van de klok in. Op een trapper staat een L of een R die aangeven voor welke kant hij bestemd is.
Spray wat kettingreiniger op de brede handborstel. Houd de borstel aan de voorkant van de crank tegen de ketting, terwijl je met je hand het pedaal van je crank achterwaarts ronddraait. Doe dit een paar slagen, en de ketting wordt schoongeborsteld.
Vaak hoef je je kettingblad pas na ongeveer vijf fietskettingen te vervangen, maar dat hangt uiteraard wel af van welk merk de bladen zijn en van de (weers)omstandigheden. Je kunt ook regelmatig checken of je kettingbladen aan vervanging toe zijn.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.
De winnaar. Deze Dura Ace compact van Shimano is het beste crankstel.
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28. Tijdens zware bergritten kiezen sommige renners voor een lichter verzet, bijvoorbeeld 11-30. Dit zie je vooral vel bij de renners van Ineos Grenadiers.
Dit ongeacht het wielformaat en ongeacht de invloed van het gewicht van de berijd(st)er van de fiets en hoogte van de bandenspanning. Maar MTB-fietsen hebben vaak voorbladen van 22, 24 en 26 tanden, terwijl tijdritfietsen voorbladen kennen van 54 en 56 tanden.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Berekening verzet:
Een verzet reken je uit door het aantal tanden van het voortandwiel (32T) te delen door het aantal tanden van het grootste achtertandwiel (34T) en dit dan te vermenigvuldigen door de omtrek van het wiel (1,802M). 32 : 34 = 0,94 x 1,802 =1,696 meter per trapper omwenteling.
Ze zorgen ervoor dat iemand een hogere cadans kan draaien, meer ruimte met het pedaal heeft in de bochten en minder pijn ervaart in de onderrug, gewrichten of spieren. Kortere cranks kunnen ook helpen om problemen met de pasvorm te verhelpen.
De crankdiepte, soms ook stootnok afstand genoemd, is de afstand tussen de buitenzijde van het kleinste kettingblad, en het vlakke deel van de crank waarmee de crank over de trapas wordt geschoven.