Zodra een vervangend uitlaatsysteem alleen de middendemper en de einddemper bevat, wordt er ook wel gesproken over een Catback-systeem; een uitlaatsysteem vanaf de Katalysator naar achteren. Dit betreft dan een uitlaatsysteem zonder downpipe en katalysator.
Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
Zonder middendemper is het geluid scherper. Middendempers dempen de hogere geluiden, einddempers de lage, zoals Kreidler al schreef.
Het geluid, koppel en vermogen zal merkbaar toenemen na het plaatsen van een uitlaatsysteem van hoge kwaliteit. De zes beste sportuitlaat merken zijn wat ons betreft: Akrapovic, Capristo, Armytrix, Bull-x, FI Exhaust en Milltek.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
Wat is een downpipe
Een downpipe bevind zich direct op de turbo en vormt het eerste gedeelte van uw uitlaat. Bij auto's zonder turbo verzorgt het spruitstuk de luchtafvoer uit de cilinders. Bij moderne auto's met turbo heeft een downpipe een vergelijkbaar doel.
Ten derde, en sterk samenhangend met de eerste twee, is het rijden zonder katalysator verboden. Zonder goed functionerende katalysator komt uw auto simpelweg niet door de keuring. In Nederland is de zogenaamde viergastest een verplicht onderdeel van iedere keuring.
Naast het verhoogde reactievermogen van uw turbo, kun je een toename van 15 tot 20 PK en koppel verwachten. Een Armytrix downpipe zorgt er dus voor dat er meer en gemakkelijker lucht in de motor kan komen.
Zodra een vervangend uitlaatsysteem alleen de middendemper en de einddemper bevat, wordt er ook wel gesproken over een Catback-systeem; een uitlaatsysteem vanaf de Katalysator naar achteren. Dit betreft dan een uitlaatsysteem zonder downpipe en katalysator.
Is een klep gestuurde uitlaat legaal? Volgens de APK-regels moet een uitlaat van voor tot achter gasdicht zijn. Dit wordt behouden met een bypass kleppensysteem of bijvoorbeeld een einddemper met klep.
Milltek uitlaat (compleet) geeft gewoon wettelijk toegestane waarden.
Regels voor het verwijderen van een middendemper
De uitlaat van een personenauto op benzine mag bij 3.500 toeren per minuut niet meer dan 95 decibel produceren. Het is dus compleet legaal om je middendemper te verwijderen, mits het uitlaatsysteem gasdicht is en het geluid dus onder de 95 decibel blijft.
Over het algemeen geldt dat een 4-takt het beter doet zonder uitlaat dan een 2-takt, maar dat was natuurlijk te verwachten. Rijden zonder uitlaat is trouwens zeker niet aan te raden: het is slecht voor je scooter, het geeft onnodig veel lawaai en overlast en je kunt er ook nog voor beboet worden. Niet doen dus!
Geen dempers? Geen probleem! Alle dempers mogen uit de uitlaat verwijderd worden. Het is geen APK-afkeurpunt.
In principe is elke uitlaat illegaal wanneer deze niet de originele is. Heeft te maken met de typegoedkeuring van de scooter. Dus ook een heel simpel imitatie uitlaatje van € 60,- is al niet toegestaan.
Dit kan niet echt kwaad, maar uw lambda sonde kan er wel defect van gaan. Je hoeft de wagen niet te "chippen", je kan ook de sonde makkelijk laten uitprogrammeren. Lambda uitschakelen kan ook zonder te tunen.
Pops and Bangs zonder Turbo? Pops and Bangs is een anti-lag feature voor de Turbo echter hebben wij een manier gevonden om het gevolg van Anti-lag de Pops and Bangs te kunnen instellen bij auto's zonder Turbo. Dus ja het is mogelijk.
Door middel van een katalysator kunnen schadelijke gassen die ontstaan in de motor van een auto worden geneutraliseerd. Deze schadelijke gassen worden door een chemische reactie in de katalysator omgezet naar onschadelijke stoffen. Voordelen: Schadelijke gassen worden verminderd.
De kosten voor het vervangen van de katalysator kost voor een gemiddelde auto €250,- / € 350,-. Natuurlijk is dit moeilijk te zeggen, dit varieert per type, model en bouwjaar van de auto. Wat de vervanging van de katalysator uiteindelijk in totaal gaat kosten kan eventueel oplopen.
WAAROM IS EEN KATALYSATOR GELD WAARD? Katalysatoren zijn geld waard omdat wij het frame eruit halen en het flinterdunne laagje platinum en palladium scheiden van het ijzer. Deze edelmetalen zorgen ervoor dat de schadelijke uitlaatgassen van de motor niet in het milieu komen, maar zijn ook veel geld waard.
De twee meest voorkomende kenmerken van een kapotte katalysator zijn: minder vermogen van de motor door een verstopte katalysator. een rammelend geluid van de katalysator.
Prijzen van een downpipe beginnen vanaf € 250. Complete uitlaat-lijn kost je circa € 1.200. Tip: probeer eens gebruikte uitlaat delen te vinden. Vaak net zo goed, en scheelt een hoop geld.
Wat is een decat downpipe? Een decat downpipe is uitgevoerd zonder katalysator/roetfilter. Door de katalysator en of roetfilter weg te laten kunnen de uitlaatgassen sneller worden afgevoerd. Daardoor zal de turbo sneller opspoelen en kan de turbo druk worden verhoogd.
Chiptuning is een vorm van motortuning. Het is een relatief eenvoudige upgrade die je auto snel meer koppel en vermogen zal geven. Zonder dat daar een grote verbouwing voor nodig is. Het enige wat je nodig hebt is een microchip,in feite niets meer dan een klein stukje metaal.