Wanneer gesproken wordt over een breed productassortiment betekent dit dus dat het veel verschillende productgroepen heeft. Een smal assortiment heeft juist maar enkele, of zelfs maar één productgroep. Het beste voorbeeld van bedrijven met een breed assortiment zijn warenhuizen en supermarkten.
Een breed assortiment is verdeeld over verschillende productgroepen zoals in een warenhuis. Een winkel met een smal assortiment specialiseert zich doorgaans in één of enkele productgroepen, zoals een levensmiddelenspeciaalzaak of een juwelier.
veel onderwerpen bestrijkend : een breedvoerige discussie. SMART Vocabulary: verwante woorden en zinnen.
Breedte van het assortiment
Een smal assortiment heeft juist maar enkele, of zelfs maar één, productgroepen. Het beste voorbeeld van bedrijven met een breed assortiment zijn warenhuizen en supermarkten. Bijvoorbeeld Wehkamp heeft een zeer ruime selectie aan verschillende productgroepen.
Jumbo introduceerde onlangs al een nieuw merk: Jumbo's. Dit nieuwe merk bestaat uit een breed assortiment aan kwaliteitsproducten en staat voor lekker, topkwaliteit én betaalbaarheid.
Een diep assortiment betekent dat er van één product veel varianten leverbaar zijn. Dit is een kenmerk van winkels naast breed, lang en consistent. Met name grote winkels of gespecialiseerde winkels scoren hoog op diepte wat als onderscheidend kenmerk kan worden gebruikt in marketing.
Naast de dimensies breedte en diepte wordt ook vaak de hoogte genoemd als eigenschap van het assortiment. Hiermee wordt dan gedoeld op de prijsstelling. Bij zowel een supermarkt als een warme bakker kun je brood kopen, maar bij de bakker betaal je doorgaans een iets hogere prijs.
Supermarkten bieden voornamelijk kruidenierswaren, een warenhuis zoals de Bijenkorf is breder omdat er naast voedingswaren ook cosmetica, elektronica, kleding en andere producten worden verkocht.
Geparallelliseerde winkels voeren meerdere productgroepen 'parallel' aan elkaar. Denk aan warenhuizen, supermarkten, enzovoort. Zij verkopen dus een breed, maar ondiep assortiment. De keuze binnen elke productgroep is min of meer beperkt en er is meestal zelfbediening.
Een diep assortiment omvat niet alleen een brede selectie van producten, maar ook een diepte in de voorraad per product. Dit betekent dat bedrijven niet alleen verschillende items aanbieden binnen een categorie, maar ook voldoende voorraad hebben van elk item om aan de vraag te voldoen.
Wat zijn “aanvullende producten” en waarin verschilt het van de rest van ons assortiment? De producten in het aanvullende assortiment lopen geen risico om verspild te worden, in tegenstelling tot het merendeel van de door ons verkochte producten, die wij als restpartijen of overtollige partijen hebben ingekocht.
Assortiment staat voor de producten of diensten die een leverancier klanten aanbiedt voor verkoop. Er is onderscheid te maken tussen bedrijven die een ruim assortiment aanbieden of juist een beperkt aantal artikelen selecteren. Daarnaast zijn er fysieke producten, digitale producten en diensten die verleend worden.
Het kernassortiment zijn die artikelen die standaard zijn in een bepaalde branche. Dit omvat alle artikelen die een klant van een winkel verwacht, inclusief artikelen die mogelijk minder winstgevend zijn voor de winkel. Naast het standaardgamma kunnen handelaren ook een zogenaamd "randassortiment" aanbieden.
Een productgroep is een verzameling ('groep') producten, die tot één productcategorie behoren.
keuze, sortering, collectie, warenvoorraad, sortiment. als synoniem van een ander trefwoord: aanbod (zn) : diversiteit, keuze, voorraad, assortiment, keus, spectrum, keur, scala, variëteit, verscheidenheid.
Een warenhuis is een grote winkel die goederen van verschillende soorten verkoopt die tot verschillende afdelingen behoren. Een supermarkt daarentegen is een grote zelfbedieningswinkel die levensmiddelen en huishoudelijke artikelen verkoopt. Hoewel supermarkten grote winkels zijn, zijn ze meestal kleiner dan warenhuizen.
Wanneer gesproken wordt over een breed productassortiment betekent dit dus dat het veel verschillende productgroepen heeft. Een smal assortiment heeft juist maar enkele, of zelfs maar één productgroep. Het beste voorbeeld van bedrijven met een breed assortiment zijn warenhuizen en supermarkten.
Als onderdeel van deze logistieke vooruitgang werd de eerste echte supermarkt in de VS opgericht door een voormalige Kroger-werknemer genaamd Michael J. Cullen. Cullen lanceerde de eerste King Kullen-winkel op 4 augustus 1930 in een leegstaande garage in Jamaica, Queens, New York.
De hoogte van een assortiment geeft aan wat de gemiddelde prijs is van alle producten binnen een bepaalde productcategorie. Wat is bijvoorbeeld de gemiddelde prijs van alle verschillende soorten brood in een supermarkt. Dat geeft aan wat de hoogte is van een assortiment.
Dimensie in de meetkunde
In de elementaire meetkunde worden drie dimensies onderscheiden, te weten: lengte, breedte en hoogte. Deze (cartesische) coördinaten staan loodrecht op elkaar. Een punt is nuldimensionaal (0D).
Gemiddeld hebben winkels 20.000 verschillende producten in het schap.Voor de Foodmarkt is het aanbod nog vele malen groter en ook online heeft Jumbo een omvangrijk aanbod. Om zo'n breed assortiment goed te kunnen managen is één centrale Assortiment-afdeling (80 fte) ingericht op het hoofdkantoor van Jumbo in Veghel.
De hoogte van een assortiment (hoog - laag). De hoogte geeft het prijsniveau aan. Als de gemiddelde prijs van de producten hoog is dan spreken we van een hoog assortiment. Een laag assortiment heeft producten met een lage prijs.