Uit een onderzoek onder 11.000 leden van de Amerikaanse consumentenorganisatie Consumer Reports blijkt, dat met 11% kans op een storing de motorfietsen van Yamaha Motor de meest betrouwbare zijn. De andere Japanse merken Suzuki, Honda (beiden 12%) en Kawasaki (15%) volgen op korte achterstand.
Een elektrische motorfiets heeft ten opzichte van een brandstof motor veel minder draaiende delen die onderhoud nodig hebben. Er hoeven geen kleppen gesteld te worden, ook bougies en luchtfilters vervangen is iets van het verleden. De grootste kosten voor het onderhoud zijn de zogenaamde slijtdelen.
Voorbeelden van beginnersmotoren
Meer standaard is de Honda Nighthawk 250 cruiser, de Suzuki GZ 250 is een prima beginnersmotor en de Yamaha Virago 250 cruiser een van de mooiste, maar smaken verschillen gelukkig. In de 500-cc-klasse heb je o.a. de Kawasaki Vulcan 500 LTD, Suzuki GS500E en Yamaha Virago 535.
Touring motoren
Als je niet van de gebaande paden af wil maar wel de meest comfortabele rit wil kun je het best een touring motor kopen. Deze motoren zijn groot, zwaar, hebben een flink vermogen en zijn de meest comfortabele motoren die je maar kunt kopen.
U mag vanaf 17 jaar rijles nemen op een lichte motor en het theorie-examen motor doen. Voor het praktijkexamen moet u minimaal 18 jaar zijn.
Een nieuwe motor verbruikt gemiddeld 1 liter per 20 kilometer of minder. Dit is ongeveer € 10,- per maand, afhankelijk van de provincie waarin je woont. Dit hangt af van het soort verzekering dat je kies en de modules die je erbij kiest. Bijvoorbeeld het meeverzekeren van een opzittende en pechhulp.
Een nieuwe motor is te koop vanaf zo'n € 5.000. De bovengrens is – net als bij auto's – redelijk onbegrensd, maar de meeste mensen geven toch niet meer uit aan een motor dan zo'n € 20.000. Tweedehands kan natuurlijk ook. De prijs van tweedehands motoren zijn afhankelijk van het model en het type.
Honda is vaker als beste uit de test gekomen en ook motorrijders zijn lovend over Honda. Vandaar dat deze Japanse machine nu op 1 staat. Harley-Davidson eigenaren rijden vaak rustiger, vandaar dat die het langer volhouden. Bij de motoren die op de plekken 7 t/m 10 staan loopt de ontwikkeling gewoonweg iets achter.
Uit een onderzoek onder 11.000 leden van de Amerikaanse consumentenorganisatie Consumer Reports blijkt, dat met 11% kans op een storing de motorfietsen van Yamaha Motor de meest betrouwbare zijn. De andere Japanse merken Suzuki, Honda (beiden 12%) en Kawasaki (15%) volgen op korte achterstand.
Nieuwprijs beginners motor voor de 3 soorten motorrijbewijzen: A1 motorfiets ca. € 5.000 – € 6.000.
Nummer 1 is de NC700 van Honda. Deze motor werd heel vaak genoemd met variërende cijfers tussen verbruik van 1/27 en 1/31. Honda heeft tijdens de ontwikkeling speciaal rekening gehouden met een laag brandstofverbruik.
Motorrijden is in veel gevallen goedkoper dan het rijden van een auto. Een motor gebruikt vrij veel benzine. Veel nieuwere auto's rijden zuiniger dan motoren. Dit geldt zeker als je voor een dieselauto kiest.
Wist je dat een motorrijder dertig keer meer kans heeft in het verkeer te overlijden dan een automobilist? Dat is geconstateerd vanaf het jaar 2010 tot 2014. Het rijden op een motorfiets is wat dat betreft dus gevaarlijker dan het rijden in een auto.
Als vervoermiddel is een motor meestal goedkoper dan een auto. De kosten van een motor zijn over het algemeen veel lager dan die van een auto. Natuurlijk zijn er andere situaties te bedenken, zoals wanneer je 50.000 kilometer met een auto op diesel rijdt.
Dan zul je je motor tweedehands moeten kopen. Voordeel van het aanschaffen van een nieuwe motor is natuurlijk dat je zorgeloos – en met fabrieksgarantie – zult rijden. Een goede gebruikte motorfiets koop je ongeveer vanaf € 2500.
Vele kilometers kun je aan één stuk rijden, zonder bestemming of doel. Waar je achter het stuur naar verloop van tijd moe wordt, wil je op de motor gewoon door blijven rijden. Het is vaak heel ontspannen en je voelt de elementen van de natuurlijk. Het maakt motorrijden tot een uitstekende hobby die goed voor je is.
Is motorrijden moeilijk? Nee, want het motorrijden op zichzelf is niet moeilijk als je de motor weet te hanteren. Dat leer je door motorrijles te nemen en te starten met het onderdeel voertuigbeheersing. Met het doen van oefeningen leer je in de praktijk snel motorrijden.
Met dat rijbewijs mag je rijden op motoren met een cilinderinhoud van maximaal 125 cc en een vermogen van maximaal 11 kW. Wil je een zwaardere motor rijden? Dan moet je minimaal 20 jaar oud zijn en dan kun je het rijbewijs A2 halen. Daarmee mag je motoren met maximaal 35 kW vermogen berijden.
125 cc: laveren door de file
De meeste 125cc-motoren en scooters hebben een beperkt vermogen van maximaal 15 pk. Dat is goed voor een topsnelheid van 100 à 110 km/uur. Geen snelheid om lange ritten op de snelweg mee te maken (een paar kilometer kan wel). Goed inzetbaar in file- en stadsverkeer op de kortere afstand.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Voor veel snelweggebruik is een motor van 1000 cc of meer aan te raden. Is er sprake van gemengd gebruik (stad, snelweg, buitenweg), dan is een middenklasser (300 tot 750 cc) een optie. Ze zijn wendbaar in het stadsverkeer en kunnen goed mee op de snelweg als er geen file is.
Een toermotor past het beste bij jou als je graag lange afstanden rijdt. Een hoge mate van comfort is gegarandeerd tijdens het rijden op de toermotor. Bovendien is er alle ruimte voor een duopassagier achterop de motor die net zo comfortabel zit.