Een Alko gestabiliseerde koppeling gaat het slingeren van de caravan tegen en zorgt ervoor dat de caravan goed achter het voertuig ligt. Hoe de Alko stabilisator de caravan stabiliseert komt door de frictiecups die in de koppeling zitten.
De meeste nieuwe caravans zijn uitgerust met een stabilisatorkoppeling van ALKO of Knott. Rijden met een stabilisator is comfortabeler en bij gelijke snelheid, ook (iets) veiliger. Maar voel je enige onbalans in de combinatie zonder stabilisator dan is het beter die op te sporen dan te bestrijden met een stabilisator.
In de antislingerkoppeling bevinden zich cubjes. Dit zijn een soort remschoentjes. Door deze op de kogel van de auto te klemmen ontstaat er een vastere verbinding tussen de kogel en de koppeling van de caravan. Als deze cubjes nieuw zijn zal de koppeling in veel gevallen kraken.
Een stabilisator koppeling wordt ook wel een anti-slingerkoppeling of veiligheidskoppeling genoemd en zorgt, zoals de naam als zegt, voor een veel betere stabilisatie van de aanhanger of caravan achter de auto.
Welk type koppeling: een Alko disselslot is verkrijgbaar voor verschillende koppelingen. Kijk dus goed voordat je overgaat tot het kopen van een disselslot alko welk type koppeling je hebt. Dit staat meestal aan de zijkant van je koppeling ingeslagen.
Het is niet verboden om tijdens het rijden een disselslot te gebruiken voor de vouwwagen of caravan. Ook niet in het buitenland. Voorwaarde is wel dat het slot de beweging van de kogel en de oplooprem niet belemmert.
AL-KO Safety Premium disselslot ervaring
In de zwarte houder zitten kleine metalen 'randjes' (officieel worden ze nokken genoemd ð ) die in de uitsparingen van de koppeling vallen. Door de metalen pen bevestig je het slot stevig en vervolgens draai je het slot met de sleutel vast.
ATC staat voor AL-KO Trailer Control, een antislinger systeem voor caravans en aanhangwagens. Het systeem is niet noodzakelijk, maar zorgt wel voor veel extra rijcomfort en veiligheid. Soms moet je plotseling uitwijken, krijg je ineens een sterke zijwind of ontstaat er winddruk doordat je een vrachtwagen inhaalt.
Op bijna alle nieuwe aanhangers, caravans, boot- of paardentrailers kan een stabilisator geleverd worden. Op veel modellen is deze voorziening zelfs al standaard. Overweegt u de aanschaf van een stabilisator, controleer dan of hij geschikt is voor de trekhaak op uw auto.
De beste manier om de caravan waterpas te krijgen is door het wiel op te hogen. Dat kan je doen met een oprijkeg, wielkrik, plankjes of een Flat Jack. Het enige waar je dit nooit meer doet zijn de stabilisatiesteunen! Deze zijn hier niet voor gemaakt en zorgen voor een tordering van de caravan.
Een stabilisatorstang doet eigenlijk hetzelfde. Hij verbindt beide draagarmen met elkaar en brengt de beweging van de ene op de andere arm over. Hierdoor gaat wanneer de ene omhoog gaat, ook de andere omhoog en blijft de stabiliteit behouden.
Je sluit je caravan via de stroompaal of stroomkast van de camping aan op het 230 volt-netwerk. Dat doe je het best met een neopreen-stroomkabel. Je herkent deze kabel aan het opschrift H07RN-F (of 07RN) en de blauwe contrastekker aan het einde.
Slechte of versleten dempers verraden zich tijdens het rijden door een bonkende caravan achter de auto tijdens remmen. Je kan de werking van de demper controleren door de caravan (afgekoppeld) op de handrem te zetten en met de hand het schuifstuk in te drukken en daarna uit te trekken. Dit moet (erg) zwaar gaan.
Oorzaken slingerende caravan
een te hoge snelheid. onjuiste bandenspanning (bij één of beide banden) verkeerde belading van de caravan. een plotselinge stuurbeweging.
De oorzaak van de krakende koppeling is de stabilisator die op de caravan is gemonteerd. De werking van de stabilisatiekoppeling is dat er twee frictie-elementen met kracht tegen de kogel van de trekhaak worden gedrukt. Hierdoor ontstaat weerstand en daardoor blijft de caravan stabieler achter de auto hangen.
Milenco Disselweger – kogeldrukmeter
De Milenco disselweger is de beste analoge kogeldrukmeter. Deze nauwkeurige disselweger is geschikt voor een kogeldruk tot 130 kg en heeft een werkhoogte van 35 tot 47 cm. Hij is gemaakt van staal en je gebruikt hem door de koppeling van de caravan of vouwwagen er bovenop te zetten.
Deze service is gratis en neemt ca 45 minuten in beslag. Het kan ook in Nederland maar dan zal meestal de ATC uitgebouwd moeten worden en opgestuurd moeten worden naar Alko. Ook daar is het gratis maar in- en uitbouwen moet dan wel betaald worden aan de dealer.
ATC, of voluit: Air Traffic Control, is de gebruikelijke Engelse benaming voor Luchtverkeersleiding. Kort gesteld is ATC een paar extra oren en ogen van de piloot, en draagt er zorg voor dat vliegtuigen op een veilige manier in de lucht, of op en rond het vliegveld, kunnen bewegen.
Afstemming auto en caravan: 75% regel
Een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan bevordert het weggedrag van de combinatie. De ANWB adviseert daarom de 75% regel in acht te nemen: het gewicht van de (beladen) caravan mag niet meer dan 75% van het gewicht van de (beladen) auto zijn.
Ik zou dus kiezen voor zo'n disselslot dat past op jouw koppeling. Daarbij zijn de DoubleLock Compact Eagle, DoubleLock Compact Condor, AL-KO Safety Compact AKS2004/3004 en AL-KO disselslot Safety Compact AKS 1300, AL-KO goede en veilige keuzes die nog wel betaalbaar zijn.
Een wielklem en een disselslot zijn beveiligingsmiddelen die gebruikt kunnen worden om trailers, aanhangers en caravans tegen diefstal te beschermen. Beide typen sloten beschikken uiteraard elk over unieke kenmerken en kunnen ingezet worden als diefstalpreventie.
Waarom een disselslot? Met een disselslot kun je diefstal van je trailer, caravan, aanhangwagen of andere aanhanger voorkomen. De dissel kan door het slot niet worden vast- of losgekoppeld. Je kunt het slot op meerdere aanhangers gebruiken, want het wordt alleen op slot gedraaid.