Een 0900-nummer is bedoeld als inkomstenbron voor telefonische dienstverlening, zoals het aanbieden van algemene informatie, voor een helpdesk of voor specifieke acties. Bij een 0900 nummer verleg je de gesprekskosten, plus een vergoeding voor de geboden telefonische service, naar de beller.
Welke kosten mag u bellers naar uw klantenservice laten betalen? Gebruikt u een 0900-, 0906- of 0909-nummer als klantenservice? Dan mag u geen geld vragen voor de informatie die u geeft. De beller betaalt alleen voor de gebruikelijke belkosten.
Achter ieder 0900-nummer zit namelijk een normaal nummer dat je kunt bellen tegen de normale gesprekskosten. Zo'n alternatief nummer kun je ook gebruiken als het 0900-nummer is geblokkeerd door jouw provider of werkgever. Bijvoorbeeld als je belt met een prepaid telefoon.
Bellen naar een betaald servicenummer van een bedrijf (0900-nummers) mag in Nederland vanaf 1 juli niet meer kosten dan het normale beltarief. Dat zegt een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken tegen RTL Z.
Waarom 0900-nummers? Voor bedrijven en organisaties is een 0900-nummer een klantvriendelijk, nationaal servicenummer dat jouw activiteiten een landelijke uitstraling geeft. Bovendien getuigt het gebruik van een 0900-nummer van een betrouwbare, professionele organisatie.
088 en 085 nummers zijn niet verbonden aan een regio of stad en dus moeilijk te traceren. Deze nummers worden vaak gebruikt door bedrijven of door call centra en oplichters. Staat het nummer niet geregistreerd onder een bedrijfsnaam, neem dan niet op en bel niet terug.
Kijk naar het nummer
Gaat het om een zonaal nummer (bijvoorbeeld 015 voor de klantendienst van Telenet), dan weet je dat je gewoon het zonaal tarief betaalt. 0900-nummers zijn betalend en kunnen heel duur zijn. Let op! Betaalnummers schrijven soms het telefoonnummer anders om je in verwarring te brengen.
Je hebt echter een Plafond ingesteld gelijk aan je abonnementskosten. Je kunt met deze instelling geen extra kosten maken, dus ik denk dat het gesprek daarom geblokkeerd is. Op internet zag ik dat dit telefoonnummer ook via een normaal vast nummer te bereiken is, namelijk 013 5499991.
Je eigen nummer aanvragen
Wanneer je besloten hebt welke dienst je aan wilt bieden, zul je een nummer moeten aanvragen. Hiervoor zijn er een aantal opties. Alle 0900/0909/0906-nummers worden door de ACM beheert en uitgegeven. Registratie van een nieuw nummer bij de ACM duurt doorgaans 3 weken.
Ook inbelnummers beginnen met 0900. Met inbelnummers kun je (vaak) goedkoper bellen naar het buitenland. Je toetst dan eerst het inbelnummer (0900-nummer) voor het betreffende land, en daarna voer je het telefoonnummer in waar je naartoe wilt bellen.
Belt u naar een telefoonnummer dat begint met 0900, 0906, 0909 of 18? Dan betaalt u vaak extra kosten. U hoort vooraf hoeveel het gesprek kost.
0900 – 1550, je gebruikelijke belkosten zijn van toepassing op dit nummer. Het energiebedrijf is ook op andere manieren bereikbaar. Wil je liever niet bellen, lees van gauw verder, we nemen alle contactmogelijkheden met je door.
Bijvoorbeeld door omgekeerd te zoeken via telefoonboek.nl. Deze zoekmachine voor telefoonnummers is je beste kans om te achterhalen wie je belt. Heb je resultaat? Dan zie je welk bedrijf of persoon je probeerde te bellen.
Het beste antwoord
Dat kan alleen aan je abonnement liggen. Met de telefoon van mijn werk kan ik die nummers ook niet bellen omdat mijn werkgever die geblokkeerd heeft. Als je met je eigen telefoon belt kan je provider die deblokkeren. Je moet ze dan wel even bellen en de zaak uitleggen.
Als je bepaalde personen niet kunt bellen, kan het zijn dat ze niet bereikbaar zijn. Wat ook kan is dat je het bewuste telefoonnummer per ongeluk geblokkeerd hebt. Controleer dat in je telefoon. Het staat meestal in het menu 'Contacten'.
Dagelijks bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur. Bel onze klantenservice op 0900-1884 (gebruikelijke (mobiele) belkosten) of 1200 (gratis vanaf je telefoonaansluiting van Ziggo).
Servicenummers worden vaak gebruikt voor het aanbieden van telefonische diensten en services. Vaak worden servicenummers ook wel informatienummers genoemd. Er zijn verschillende soorten servicenummers beschikbaar, elk met een eigen doel. Zo zijn er bijvoorbeeld betaalde, gratis en geografische nummers.
Bent u telecomaanbieder? De ACM beheert de telefoonnummers en netwerkcodes die u nodig heeft.
Voor het blokkeren of deblokkeren van 0900-nummers in jouw abonnement, kan je het beste contact met de klantenservice opnemen. Je kan namelijk niet zelf een deblokkade aanvragen via de website (op de website wordt ook aangegeven, bel met ons).
Ga naar 'Instellingen' > 'Focus' > 'Niet storen' en controleer of deze functie is uitgeschakeld. Kijk of u bepaalde telefoonnummers hebt geblokkeerd. Ga naar 'Instellingen' > 'Telefoon' > 'Geblokkeerde contacten'. Controleer of het doorschakelen van oproepen is ingeschakeld.
Premium diensten zijn alle oproepen naar 090- en 070 nummers en berichten van of naar speciale nummers van 4 cijfers die betalende diensten aanbieden. Deze diensten omvatten bijvoorbeeld televoting, wedstrijden, nieuwsbrieven, beltonen, spelletjes of chatdiensten.
Je betaalt dan per MB, SMS of belminuut € 0,01.
0800-nummers gebruikt u om gratis informatie of diensten aan te bieden. U rekent niets voor uw dienst. En u betaalt de belkosten van de beller. Het bellen naar 0800-nummers is altijd gratis voor de beller.