Stel de verkoper direct op de hoogte van de schade en vraag om een oplossing. Het vervangen van een distributieketting is duurder dan vervanging van een riem.
De prijs van een distributieketting
Dit is afhankelijk van de garage waarbij je de reparatie laat uitvoeren. Gemiddeld kost het tussen de €500 en €700. De prijzen van de ketting zelf zijn ook uiteenlopend. Een en ander is afhankelijk van bijvoorbeeld het model en de grootte van je auto.
Dankzij het materiaal is een ketting duurzamer dan een riem en hoeft deze minder vaak vervangen te worden. Of de auto een distributieriem of distributieketting heeft, is dus volledig afhankelijk van de keuze van de fabrikant. Het is belangrijk om te weten of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft.
Het vervangen van de distributieketting is een van de meest complexe werkzaamheden aan een auto en wordt voornamelijk bepaald door de toegankelijkheid in het voertuig en het uurtarief van de werkplaats. Gemiddeld genomen is het daarom aan te raden met meer dan €1000,- te rekenen.
De distributieriem vervangen is specialistenwerk. Dat kun je het beste overlaten aan de merkdealer of een bij een BOVAG aangesloten garage. De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto.
Wanneer moet je de distributieketting vervangen? Hoe lang de ketting meegaat, is afhankelijk van de manier waarop je rijdt. Een distributieketting moet gemiddeld tussen de 100.000 en 150.000 kilometer vervangen worden.
De riemsituatie
Stellantis zegt dat het in december een aantal terugroepacties bij de RDW heeft aangemeld voor de Peugeot 208, 2008, 308, 3008, 5008, maar ook voor de Citroën C3, C4, C4 Picasso, Berlingo, C3 Aircross, DS 3, DS 4, Opel Crossland en Opel Grandland.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Bij een breuk van de ketting, of bij preventieve vervanging van de ketting dient u de verkoper (dealer/ garagist) in de gelegenheid te stellen om de ketting te vervangen. De kosten voor vervanging distributieketting komen op grond van art 7:21 lid 2 BW voor rekening van de verkoper.
Regelmatig smeren en het op spanning houden van de kettingset vergroot de levensduur. Een kettingsetje gaat ongeveer tussen de 20.000- en 35.000 km mee. Soms langer en soms korter afhankelijk van de berijder.
Ketting en tandwielen motor. Een van de belangrijkste zichtbare onderdelen is de ketting met tandwielen. Zoals voor onderdelen op je motor vergt ook de ketting met de tandwielen enig onderhoud. Een goed onderhouden kettingset gaat 25.000-30.000km mee.
Auto's met een distributieketting: BMW, Volkswagen en meer
Van een aantal auto's is bekend dat ze vaak een ketting hebben in plaats van een distributieriem. Het gaat bijvoorbeeld om alle BMW-modellen, net als veel auto's van Volkswagen. Ook de Opel Corsa en de Ford Ka hebben vaak een ketting, net als de Fiat Punto.
Vast staat dat de distributieketting, onderdeel van de auto van de consument, is gebroken. Een onderdeel als de distributieketting is – behoudens controles bij beurten – in beginsel onderhoudsvrij. Een distributieketting hoeft, anders dan een distributieriem, ook niet periodiek vervangen te worden.
Bij een koude start maakt de auto een "ratelend" metaal achtig geluid, dat naar mate de motor warmer wordt verdwijnt en niet terugkomt totdat de motor koud is.
Als marktleider op het gebied van distributiekettingen staat IWIS borg voor producten van topkwaliteit. Alleen het vervangen van alle onderdelen in deze Febi-set, garandeert een lange levensduur van de motor.
Als je distributieriem tijdens het rijden kapot gaat blijf dan kalm en onderneem de volgende stappen: Verminder onmiddellijk je snelheid en ga voorzichtig naar de kant van de weg. Zet de motor onmiddellijk uit om verdere schade te voorkomen. Bel een sleepdienst om je voertuig naar een garage te laten brengen.
Distributieketting kan ook breken!
Bij heel wat nieuwere motoren heeft de fabrikant de riem inmiddels vervangen voor een distributieketting. Het idee was dat deze ketting levenslang mee zou moeten gaan. En je dus nooit meer een distributieriem of distributieketting zou hoeven vervangen.
Distributieketting vervangen BMW kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
Wanneer wordt de distributieriem vervangen? Bij het bepalen wanneer een distributieriem vervangen moet worden kunnen de opgaves van de fabrikant gevolgd worden. Over het algemeen ligt dit tussen de 60.000 en 120.000 km, maar niet later dan om de 8 à 10 jaar.
De makkelijkste manier om erachter te komen of uw motor een riem- of kettingsysteem heeft is door een kijkje te nemen naar de motor. Als er kunststof kappen op zitten, heeft de motor een distributieriem. Distributieriemen draaien namelijk droog en hebben geen aanvullende bescherming nodig.
Symptomen van versleten distributieriem
Een tikkend of ratelend geluid bij het starten of stationair draaien.
Wanneer de distributieriem moet worden vervangen, hangt af van het voertuig. In de meeste gevallen ligt het interval tussen de 100.000 en 200.000 kilometer. Het exacte vervangingsinterval wordt vermeld in het instructieboekje van je auto.
Controle van de distributieriem is geen onderdeel van de APK.
Kijk in het onderhoudsboekje van je auto voor informatie over de laatste vervangingsdatum. Is dit niet ingevuld, kijk dan of er een sticker zit onder de motorkap met daarop de laatste datum of kilometrage waarop de distributieriem voor het laatst vervangen is.