Het gaat om: zelfvertrouwen en weerbaarheid opbouwen, eigen gevoelens en die van anderen leren kennen en leren inleven in anderen. En ook om waarden en normen eigen maken, leren omgaan met sociale conflicten en relaties aangaan in de vorm van vriendschappen (zie voor relaties ook themapagina Seksuele ontwikkeling).
Dit probleem kan bijvoorbeeld betrekking hebben op agressiviteit, depressiviteit, angsten, problemen met sociale vaardigheden, opvoedingsproblemen, pesten, echtscheidingsproblemen, problemen rondom eten/ slapen/ zindelijkheid, opstandig gedrag, klachten na een ingrijpende gebeurtenis (trauma), rouw, niet naar school ( ...
Wat is sociale ontwikkeling? In de eerste levensjaren leert je kind veel over contact maken met anderen. Dat noemen we de sociale ontwikkeling. Ook leert je kind veel over het omgaan met gevoelens.
In de leeftijd van 6-10 jaar wordt je kind steeds gevoeliger voor meningen van anderen en heeft het over veel dingen ook een eigen mening. Kinderen denken in deze leeftijdsfase steeds meer na voordat ze iets doen en ze krijgen hun emoties en gedrag steeds meer onder controle.
Het model voor emotionele ontwikkeling
Deze fasen zijn: fase 1) Adaptatiefase (0-6 maanden), fase 2) Eerste socialisatiefase (6-18 maanden), fase 3) Eerste individuatiefase (18-36 maanden), fase 4) Identificatiefase (3-7 jaar), fase 5) Realiteitsbewustwoordingsfase (7-12 jaar).
Het gaat om het afwisselen van taken, zelfstandiger worden in het volgen van routines, meer omgaan met leeftijdsgenoten, het aangaan van zinvolle relaties met anderen, het beheersen van emoties en het ontwikkelen van een positief zelfbeeld.
Bij sociaal-emotionele ontwikkeling gaat het om het proces waarmee kinderen vaardigheden ontwikkelen die hen helpen hun persoonlijke identiteit te ontwikkelen, relaties te hebben en hen ondersteunen om verwachtingen van hun omgeving te hanteren. Dit leidt als het goed is tot sociaal en emotioneel welbevinden.
Moedig uw kind aan door:
Blijf kalm en ondersteunend . Help uw kind zijn/haar emoties te benoemen. Richt u op positieve dingen. Vertel waarom uw kind bijzonder is.
Voor mensen die nieuw zijn met SEL zijn er vier belangrijke competenties om in gedachten te houden: zelfbewustzijn en bewustzijn van anderen ; positieve houdingen en waarden; verantwoordelijke besluitvorming; en vaardigheden voor sociale interactie.
Het is niet verplicht, maar wel gangbaar dat de school een methode gebruikt om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen te stimuleren. Sinds kort zijn voor het basisonderwijs ook onderwijsdoelen voor sociale competentie geformuleerd. De school verplicht zich aan deze doelen te werken.
Goed voelen
Als je kind zich goed voelt, zie je dat je kind nieuwsgierig, levenslustig, tevreden, ontspannen en evenwichtig is. En dat je kind zelfvertrouwen uitstraalt en doorzettingsvermogen heeft. Hoe je kind dit laat zien, is afhankelijk van de leeftijd, het karakter en de manier waarop je kind is opgevoed.
De eerste vijf jaar zijn vooral cruciaal voor fysieke, intellectuele en sociaal-emotionele ontwikkeling. Houd de persoonlijkheid en leeftijd van uw kind in gedachten wanneer u op zoek bent naar kinderopvangervaringen en -activiteiten.
Sociale, emotionele en mentale gezondheidsmoeilijkheden (SEMH) zijn een type van speciale onderwijsbehoeften en beperkingen (SEND) . Kinderen en jongeren met SEMH hebben ernstige problemen met het beheersen van hun emoties en gedrag. Ze vertonen vaak ongepaste reacties en gevoelens op situaties.
Gedrags en/of sociaal-emotionele problematiek
Faalangst. Beperkte sociale vaardigheden. Problemen met emotieregulatie (extreem boos, verdrietig, angstig gedrag)Rouw.
Speel spelletjes . Kaart- en bordspellen en buitenspellen zoals tikkertje of hinkelen bieden ingebouwde mogelijkheden om kinderen te helpen leren om beurten te nemen, samen te werken, met frustratie om te gaan en meer. Concentreer u tijdens het samen spelen van spelletjes op plezier in plaats van op winnen of verliezen.
Kinderen en jongeren moeten vertrouwen hebben in de volwassenen om hen heen en zich door hen gesteund voelen. U kunt hieraan bijdragen door regelmatig interesse te tonen in hun dag, hen te vragen naar hun leven en wat er gebeurt, zodat ze weten dat u om hen geeft . Vier hun successen en bied steun als het niet zo goed gaat.
Anti-sociaal gedrag, hyperactief en ongeconcentreerd, ongemotiveerd, extreem aandacht vragen, of zich juist terugtrekken. Sommige kinderen met een hoog IQ maar met een lage sociaal emotionele ontwikkeling lopen vast in hun leven, op school en/of buiten school.
Tussen 6 en 7 jaar maakt je kind een grote sprong in zijn cognitieve ontwikkeling. Hij leert namelijk om concreet te denken. Dat betekent dat hij minder fantasie krijgt. Hij denkt nog wel in plaatjes: wat hij leert, moet hij vóór zich kunnen zien.
SEL-activiteiten zijn educatieve ervaringen die zijn ontworpen om leerlingen te helpen belangrijke levensvaardigheden te ontwikkelen, zoals zelfbewustzijn, zelfmanagement, sociaal bewustzijn, relatievaardigheden en verantwoordelijke besluitvorming.
Leraren kunnen de sociale en emotionele gezondheid van kinderen doelbewust ondersteunen door kinderboeken te gebruiken, activiteiten te plannen, ter plekke te coachen, effectief te complimenteren, passend gedrag te modelleren en aanwijzingen te geven .
Sociale mijlpalen voor kleuters
Het bereiken van mijlpalen, zoals het delen van speelgoed en om de beurt spelen, nieuwe dingen proberen en leren omgaan met sterke emoties , zullen een groot verschil maken in de schoolprestaties van uw kind.
Er zijn heel veel kinderen die verlegen zijn of “langzaam opwarmen”, wat betekent dat ze zich ongemakkelijk of voorzichtig voelen in nieuwe situaties of met onbekende mensen . Als baby's hielden ze er niet van om door zomaar iemand vastgehouden te worden; ze wilden alleen door een paar speciale, vertrouwde mensen geknuffeld worden.