Geen snelheidsduivel. Het grootste nadeel van de zeppelin is de snelheid. Het toestel gaat maximaal 130 kilometer per uur, vergeleken met de snelheid van een normaal vliegtuig is dat heel traag.
Het 92-meter lange luchtschip bleef 20 minuten in de lucht. Het toestel heeft een snelheid van 148 kilometer per uur, kan 10 ton vracht vervoeren en vijf dagen in de lucht blijven met een bemanning aan boord.
De topsnelheid van de Graf Zeppelin was 128 km/u (36 m/s; 80 mph; 69 kn) bij 1.980 kW (2.650 pk); het kruiste met 117 km/u (33 m/s; 73 mph; 63 kn) bij 1.600 kW (2.150 pk) . Het had een totale liftcapaciteit van 87.000 kg (192.000 lb) met een bruikbare lading van 15.000 kg (33.000 lb) op een vlucht van 10.000 km (6.200 mi; 5.400 nmi).
Hoe snel vliegt een Zeppelin? modellen in hun hoogtijdagen met snelheden van meer dan 100 mph.
De Hindenburg-zeppelin
Haar topsnelheid was 130 kilometer per uur en de zeppelin kon wel 12.900 kilometer aan een stuk vliegen. Zeventig passagiers konden mee. De Hindenburg was een heus luxevoertuig, met aan boord onder andere een eetzaal, cocktailbar, een bibliotheek en een lounge met een grote piano.
Nazi-Duitsland was toonaangevend op het gebied van zeppelins, maar kon niet aan helium komen.In plaats daarvan vulde het zijn luchtschepen met waterstof. De ramp van 1937 maakte een einde aan de vluchten, en niet veel later brak de Tweede Wereldoorlog uit. Daarna waren luchtschepen verouderd.
De Hindenburgramp bij Lakehurst, New Jersey op 6 mei 1937 maakte een einde aan het tijdperk van het rigide luchtschip. De ramp doodde 35 personen op het luchtschip en één lid van de grondbemanning, maar wonderbaarlijk genoeg overleefden 62 van de 97 passagiers en bemanningsleden .
In de hele wereld zijn op dit moment maar drie Zeppelins in gebruik. Ze zweven in Japan, Friedrichshafen en nu dus in het Verenigd Koninkrijk en in de Benelux.
Een zeppelin stijgt namelijk op doordat helium lichter is dan lucht. Maar hoe hoger je de atmosfeer in gaat, hoe lager de luchtdruk en de dichtheid worden. Op een bepaalde hoogte is er dus geen opwaartse kracht meer en blijft de zeppelin hangen. Daarom staat het hoogterecord voor een gasballon op 41,4 kilometer.
De Verenigde Staten waren de enige mogendheid die luchtschepen gebruikte tijdens de Tweede Wereldoorlog, en de luchtschepen speelden een kleine maar belangrijke rol. De marine gebruikte ze voor mijnenvegen, zoek- en reddingsacties, fotografische verkenning, verkenning, escorteren van konvooien en anti-onderzeebootpatrouilles.
Maar zoals hierboven vermeld, is de belangrijkste reden dat we nooit meer luchtschepen in de lucht zien, de enorme kosten die het kost om ze te bouwen en te bedienen . Luchtschepen zijn erg duur om te bouwen en duur om te vliegen. Ze vereisen een groot deel helium, wat tot wel US$ 100.000 kan kosten voor één reis.
Doorgaans zit de gemiddelde opstijg snelheid rond de 300 km/u. Dit is ook afhankelijk van de luchtdichtheid, grootte en belading van het vliegtuig maar ook het weer en de windsnelheid hebben hier invloed op.
Hij heette de Graf von Zeppelin, genoemd naar de man die de zeppelin uitvond. De Graf von Zeppelin was zo hoog als een flat van tien verdiepingen en zo breed als twee huizenblokken aan elkaar. Er konden zeventig passagiers mee.
Een zeppelin was niet alleen een langwerpige ballon, maar bevatte ook allerlei techniek om te kunnen stijgen en dalen, een motor om de zeppelin in beweging te brengen en een roer. En natuurlijk een cabine voor de reizigers. Het lichte gas dat gebruikt werd was waterstof.
Onder het skelet hangen een commandogondel en een aantal motoren voorzien van propellers, waardoor het luchtschip zich actief kan verplaatsen. Door deze motoren is een zeppelin veel minder afhankelijk van de wind dan een ballon, die alleen met de wind kan meedrijven.
De constructie van het luchtschip was echter niet bestand tegen de grote krachten tijdens die scherpe bochten, met als gevolg dat een kabel knapte, die een van de 16 grote waterstofzakken ter hoogte van de staart openscheurde.
Een zeppelin (luchtschip) is in feite een bestuurbare luchtballon. Met zeppelins zijn in de periode tot 1937 vele ongelukken gebeurd, met name doordat de grote gevaarten bij sterke wind op en bij de grond onhandelbaar waren. En ook omdat het vaak voor de vulling gebruikte waterstofgas zeer brandbaar was.
Het luchtschip Hindenburg, genoemd naar de Duitse veldmaarschalk en later rijkspresident Paul von Hindenburg, was maar liefst 245 meter lang en had een diameter van 41 meter. Het was de grootste zeppelin ooit gebouwd. Er waren 72 slaaphutten aan boord, naast eetgelegenheden, een lounge en een bar.
De eerste exemplaren waren niet stijf, maar leken eerder op een soort flexibele zak gevuld met gas, waarbij men met uitzetting rekening diende te houden en de eronder hangende gondel niet te groot kon maken. De eerste stijve zeppelins waarin zich geen gas onder druk bevond, ontstonden rond 1900.
Tegenwoordig bestaan er nog maar zo'n 25 luchtschepen, waarvan ongeveer de helft wordt gebruikt voor reclamedoeleinden, waaronder de beroemde Goodyear Blimp (die nu officieel een zeppelin is).
De motoren zoemen zachtjes, op majestueuze wijze stijgt de Zeppelin NT snel naar ca.300 meter hoogte waarop hij blijft zweven. Maak de gordels los, ga rondlopen, werp een blik over de schouder van de piloot of geniet van het geweldige uitzicht door de gigantische panoramavensters.
In 2021 zei Reader's Digest dat "de consensus is dat er nog ongeveer 25 luchtschepen bestaan en dat slechts ongeveer de helft daarvan nog wordt gebruikt voor reclamedoeleinden". De Airsign Airship Group is de eigenaar en exploitant van 8 van deze actieve schepen, waaronder de Hood Blimp, DirecTV blimp en de MetLife blimp.
Werner Gustav Doehner (14 maart 1929 - 8 november 2019) was een in Duitsland geboren Mexicaans-Amerikaanse elektrotechnisch ingenieur en de laatste nog levende overlevende van de ramp met de Hindenburg , toen het Duitse passagiersschip op 6 mei 1937 in brand vloog en werd verwoest tijdens een poging om aan te meren met zijn aanlegmast.
Voor pleziervluchten tot zo'n tweehonderd kilometer werkt een zeppelin, maar de toestellen zijn nog altijd even langzaam als tachtig jaar geleden. Zeppelins kunnen daarom nooit concurreren met de massa's vluchten die elke dag de wereld overgaan.
Pruss' gezicht was ernstig verbrand en hij had maandenlang ziekenhuisopname en reconstructieve chirurgie nodig, maar hij overleefde . Kapitein Ernst Lehmann ontsnapte aan de crash met brandwonden aan zijn hoofd en armen en ernstige brandwonden over het grootste deel van zijn rug.