Gebruik de recirculatiestand om de auto extra snel te koelen. De recirculatiestand (indien aanwezig) van uw luchtverversingssysteem kunt u actief gebruiken in combinatie met uw aircosysteem. Door deze in de zomer aan te zetten versnelt u, door vermindering van de te koelen hoeveelheid lucht, de temperatuursdaling.
Wegrijden met geopende ramen, de airco op zijn koudste stand zetten en de blower op zijn hoogste stand. Wanneer de airco koude lucht begint te blazen de ramen sluiten en de recirculatiestand inschakelen. Daardoor hoeft de installatie geen lucht van buitenaf te koelen en is het sneller koud.
De kachelradiateur van de auto zorgt ervoor dat lucht het verwarmingssysteem ingetrokken wordt. Vervolgens warmt de motor van de auto deze lucht op. De blower blaast de warme lucht de auto in. Met de schakelaar op uw dashboard kunt u zelf de kracht en intensiteit waarmee dat gebeurt bepalen.
De kleur groen betekent: dit systeem werkt naar behoren. Geel en oranje zeggen: de auto zo snel mogelijk laten nakijken. Rood betekent: direct actie ondernemen. De meeste symbolen zijn universeel, maar sommige lampjes zijn merkgebonden en staan hieronder dus niet vermeld.
Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de 5 jaar. Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
Airco bijvullen kosten
De kosten om uw auto airco bij te vullen kunnen erg verschillen. Dit komt doordat het afhankelijk is van het type en de hoeveelheid koudemiddel die moet worden bijgevuld. U bent gemiddeld tussen € 100,- en € 200,- kwijt aan kosten voor het bijvullen van uw auto airco.
Wanneer er een waarschuwingslampje brandt, wil dit niet altijd zeggen dat er iets moet gebeuren. Een groen lampje geeft namelijk aan dat dit systeem naar behoren werkt. Een geel/oranje lampje geeft aan dat u de auto spoedig moet laten nakijken, maar duidt niet op acuut gevaar.
Ze geven een waarschuwing als er echt een probleem is met de auto. Let ook goed op hun kleur: bij een oranje waarschuwingslampje kun je nog wel even doorrijden, maar pas wel je snelheid aan en ga rechts rijden. Stop op een veilige plaats en controleer wat er aan de hand is. Rij, als het nog kan, dan naar een garage.
Engels, staat voor `Alternating Current`, wisselstroom. Is de internationaal gebruikte afkorting voor wisselspanning of -stroom, zoals in UAC of IAC.
Climate control wordt ook wel volledig automatische airco genoemd. Door middel van een grote hoeveelheid sensoren wordt de temperatuur in de auto gemeten. Vervolgens zorgt het systeem ervoor dat het continu de ingestelde temperatuur is. Dit gaat volledig automatisch, waardoor het (rij)comfort stijgt.
Airconditioners werken met koelvloeistof. Deze vloeistof onttrekt de warmte uit de lucht binnen en geeft dit af aan de buitenlucht. Eigenlijk is de werking te vergelijken met die van een koelkast.
Veel gestelde vragen over slapen in de auto
Ondanks populair geloof zijn voertuigen niet luchtdicht en wordt de lucht in een voertuig gemiddeld elke 1 tot 3 uur vervangen, zonder mechanische ventilatie. Je hoeft je geen zorgen te maken over een tekort aan verse zuurstof door met de ramen omhoog te slapen.
Wat zijn de beste instellingen voor een airconditioning? Over het algemeen is de prettigste instelling 23 graden met de middelste circulatie stand wanneer u aan het koelen bent. Door de ontvochtiging van de lucht is de gevoelstemperatuur dan 21 graden.
Zet de airco niet te laag
Daardoor slaat de thermostaat constant aan. Wat het beste is om te doen, is de airco instellen op de hoogst mogelijke behaaglijke temperatuur, bijvoorbeeld 21 graden. Het apparaat zal deze temperatuur bereiken waarna de airco uit kan.
Laat de airco niet de hele dag aan staan, dat slurpt energie op! Het is beter om de airco alleen aan te zetten in de kamer die je op dat moment gebruikt. Heb je een oudere airco? Let dan wel even op, het koudemiddel (een sterk broeikasgas) in veel oudere airco's is namelijk schadelijk voor het klimaat.
Kosten auto uitlezen:
De kosten voor het uitlezen van een auto zal gemiddeld op 35,- euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat elke garage daar een andere prijs voor hanteert. Ook het uurloon van de garage heeft daar invloed op. Zo is het uurloon bij een dealer altijd hoger dan bij een universele garage.
Meestal moet je rekenen op een half uur voor uitlezen van een auto die vaker komt, als een auto nooit bij je is geweest doet de testkast er veel langer over omdat er vaak heel veel storingen in staan. Die tijd kan de monteur niets anders doen dan wachten.
Oranje lampje auto
Dan is er niet direct een probleem. Het geeft wel aan dat de roetfilter defect of verstopt is. Dit betekent dat de auto niet meer voldoet aan de milieueisen. Dit hoeft niet direct een probleem te zijn, maar neem wel contact op met uw garage.
Het gele motorlampje, ook wel 'check engine light' genoemd, gaat branden op het moment dat de gemeten waardes binnen een bepaalde periode vaker buiten de toegestane waardes vallen. Tegenwoordig gaat het lampje ook vaak branden als gevolg van de E10 brandstof.
Als dit lampje brandt, is het belangrijk om zo snel mogelijk te stoppen en de koelvloeistof te controleren. Als je doorrijdt met dit lampje aan, kun je je motor serieus beschadigen. Zorg dat de auto voldoende afkoelt voordat je weer verder rijdt en houd de temperatuur vervolgens in de gaten.
Kan ik doorrijden met een motorstoringslampje dat oplicht? Brandt het lampje dat duidt op een storing van de motor op uw dashboard, maar rijdt de auto verder normaal? U kunt dan eventueel blijven doorrijden.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%. Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
Zet de airco niet te koud, anders wordt de overgang tussen binnen en buiten wel erg groot. Een behaaglijke temperatuur ligt tussen de 20 en 23 graden.
Geluiden, zoals brommen, klapperen of zoemen zijn dan ook de eerste tekenen van een airco compressor die aan zijn laatste fase begint. Het is belangrijk is dat er voldoende smeermiddel beschikbaar is. Dit zit verwerkt in het koelmiddel wat door het hele systeem circuleert.