Het tekort wordt vooral veroorzaakt door beperkingen in de productiecapaciteit van wafers, de dunne plakken materiaal waarvan uiteindelijk halfgeleiders worden gemaakt. Het ministerie vroeg bedrijven in september om vragenlijsten in te vullen om zo meer informatie te krijgen over het tekort.
Waarom zitten we er nu, in 2022, dan nog steeds mee? De gevolgen van het tekort lijken zelfs erger te worden. De voornaamste oorzaak is dat chips in wezen hele complexe producten zijn, met een complex 'voortraject' aan materialen, componenten, productiemachines, fabrieken, miljoeneninvesteringen, planningen.
Het wereldwijde chiptekort raakte de auto-industrie keihard in 2021. Wie had gehoopt dat het in 2022 weer veel beter zou worden, komt waarschijnlijk bedrogen uit. Dat is althans wel de verwachting van AutoForecast Solutions.
Volgens het onderzoeksbureau blijft het chiptekort tot en met 2024 een probleem voor de auto-industrie, zo bericht Automotive News.
In nieuwe auto's zitten namelijk honderden chips in bijvoorbeeld de motor, elektronica of de airco. Zonder de chips kan de auto niet geleverd worden, of niet met alle opties en accessoires die de auto normaal gesproken wel heeft. De levertijden van deze auto's nemen hierdoor dus flink toe.
ASML is de belangrijkste maker van chipmachines ter wereld. ASML moet zorgen voor de technologie die het mogelijk maakt dat chips ook in de toekomst steeds sneller worden.
De productie van chips of halfgeleiders is wereldwijd geconcentreerd in een aantal specifieke regio's. China en Taiwan, uiteraard, maar ook Japan, Mexico en de VS zijn grote fabrikanten.
De grondstof voor een chip is eenvoudig: zand. Kwartszand, om precies te zijn. Dat zand wordt eerst gesmolten, en de verschillende componenten worden gescheiden van de hoofdcomponent: silicium.
Zitten er in budgetvriendelijke auto's 150 halfgeleiders, dan zijn dat er in elektrische luxewagens gemakkelijk 3000 en meer.
VW, Audi, Ford en Toyota zijn niet de enige autofabrikanten die last hebben van het chiptekort. Eerder kondigden onder meer Stellantis, Renault, Daimler, Volvo en BMW al aan last te hebben van de tekorten.
Chips verwerken gegevens aan de hand van instructies. Ze zitten in computers, laptops, smartphones, tablets en tv's maar in toenemende mate ook in andersoortige apparaten zoals wasmachines.
De conductoren kunnen pure elementen zijn zoals silicium, germanium of verbindingen zoals galliumarsenide of cadmiumselenide. Welke dus gebruikt worden voor het ontwikkelen voor de chips.
Dit is is een Nederlands hightechbedrijf gevestigd in Veldhoven. ASML is wereldwijd één van de grootste producenten van machines die worden gebruikt bij het maken van halfgeleiders ('chips'). Deze worden verkocht aan producenten van chips voor onder andere mobiele telefoons, notebooks en MP3-spelers.
Het duurt lang om een chip te maken
Op een computer kun je simuleren wat een chip doet; je weet pas of hij werkt als de chip er daadwerkelijk is. En dat duurt ongeveer drie maanden.
Zand, in de vorm van verfijnd silicium, vormt de basis van de computerchip. Dat silicium wordt gepurificeerd en vervolgens gesmolten. Door het silicium langzaam te laten stollen, ontstaat er een cilindervormig monokristal.
Het levert waarschijnlijk meer machinesverkopen op. Doordat chipproductie (geleidelijk) van China naar de VS en Europa verschuift, is dat ook geen probleem voor ASML. Het maakt niet uit waar de chips worden gemaakt.
Het is officieel geen afkorting maar ASML staat voor zoiets als Advanced Semiconductors Materials Lithography. Het bedrijf is wereldleider in het ontwikkelen en bouwen van razend ingewikkelde machines waarmee schijven met daarop chips, 'wafers' geheten, worden gemaakt.
Een blue chip is een groot, solide en financieel gezond bedrijf. Blue chips verkopen (of handelen in) over het algemeen hoogwaardige, producten en diensten. Blue chip aandelen zijn dan vaak ook de aandelen van grote, bekende bedrijven.
Waarom is er een tekort? De wereldmarkt voor halfgeleiders groeit weer snel, terwijl het aanbod beperkt is. Kortom: het tekort is het gevolg van de eerdere massale annulering van chipbestellingen door autofabrikanten toen de vraag naar auto's instortte, vooral als gevolg van de crisis.
ASML is ontstaan uit een joint venture van ASM International en Koninklijke Philips. Het bedrijf is sinds 1995 beursgenoteerd en vormt een onderdeel van de AEX en NASDAQ onder het symbool ASML. Voornaamste concurrenten zijn Canon en Nikon.
Dat ze meer dan 200 miljoen euro gaan kosten, wisten we al, maar gisteren verklapte Peter Wennink aan analisten de exacte prijs van de volgende generatie euv-systemen: 270 miljoen euro. Althans, voor de r&d-versie waarvan ASML er afgelopen kwartaal vier verkocht aan drie klanten.
Normaliter is ASML's kwartaalwinst altijd hoger dan de kwartaalwinst van een jaar eerder. Dit keer niet. De omzet (3,5 miljard euro) was lager dan in de periode januari-maart 2021 (4,3 miljard euro). De nettowinst (695 miljoen euro tegen 1,3 miljard vorig jaar) eveneens.
Uw dierenarts kan uw hond chippen en registreren. Ook chippers (bijvoorbeeld van de Raad van Beheer) mogen dat doen als zij geregistreerd staan in het chippersregister van RVO. U mag niet uw eigen hond chippen.
Kenmerken chip
De chip is zo groot als een rijstkorrel: twee millimeter in diameter en 12 millimeter lang.