Een markt is een manier om aan te geven hoe de koper en verkoper bij elkaar komen waardoor uiteindelijk de vraag naar, het aanbod van en de prijs van artikelen of diensten worden bepaald. Er zijn verschillende typen markten die allemaal kunnen leiden tot hele verschillende relaties tussen koper en verkoper.
Een markt is het geheel van omstandigheden waaronder gevraagde en aangeboden hoeveelheden van een bepaald product of een bepaalde dienst verhandeld worden en waar een prijs ontstaat. Het begrip staat centraal in de theorie van de prijsvorming in markteconomieën.
Een Markt is een plaats waar twee partijen samenkomen om goederen en diensten uit te wisselen. Daarbij is er sprake van een aanbieder en afnemer, dit kan in praktijk een bedrijf en consument zijn (B2C) of twee bedrijven onderling (B2B). Er zijn ook andere vormen mogelijk.
Markt staat hier voor het geheel van vraag en aanbod van een product; we hebben het over abstracte markten. Om welke marktvorm het gaat wordt in hoofdzaak bepaald door vier factoren: de aard van de producten, het aantal aanbieders, de doorzichtigheid van de markt en de mogelijkheid om toe te treden tot deze markt.
Er zijn vier marktvormen: volkomen concurrentie, monopolistische concurrentie, oligopolie en monopolie.
Monopolistische concurrentie
In deze marktvorm is het doel producten (of diensten) dusdanig anders te maken ten opzichte van de concurrent dat er een eigen klantenkring wordt opgebouwd, dit wordt productdifferentiatie genoemd. Deze marktvorm komt het meest voor.
Biermarkt Nederland is een oligopolie volgens Olm bier
De grote brouwers werken nieuwkomers tegen en proberen hun eigen positie op allerlei manieren te beschermen. Volgens de Olm directeur is de Nederlandse biermarkt een oligopolie: meer dan 70% van de markt is in handen van vier grote spelers.
De laatste marktvorm is monopolistische concurrentie, hierbij zijn er veel aanbieders, veel vraag en zijn de goederen heterogeen. Een voorbeeld van monopolistische concurrentie is een kledingwinkel.
Voordat u uw product of dienst kunt verkopen, moet u eerst weten of er afzetmarkt is.Dat doet u door verschillende onderzoeken te doen.Zoals een marktonderzoek en een klantenanalyse. Op die manier komt u erachter of het zin heeft om uw product op de markt te brengen.
Voorbeelden van oligopolies zijn veel te vinden in de markten waarmee grote kapitalen of diepgaande kennis gemoeid is. Voorbeelden zijn de staalindustrie, het bankwezen, de computermarkt, de vliegtuigindustrie, de oliemarkt, energie, onderwijs, huisvesting, media, telefonie, supermarkten en internet.
Marktpositionering = Voorkeurspositie; met behulp van marktpositionering wil je een voorkeurspositie creëren ten opzichte van andere bedrijven. Positionering betekent dat een organisatie (of product) een zodanige verzameling eigenschappen heeft, dat het een geheel eigen plaats inneemt ten opzichte van concurrenten.
Onderdelen van een marktanalyse
De drie elementen zijn: het ontwikkelen van persona die de doelgroep representeren, een concurrentieanalyse en onderzoek naar trends & ontwikkelingen in de markt.
3. de goederen- en dienstenmarkt: Op deze markt komen vraag en aanbod van goederen samen. Hierdoor ontstaat er een prijs. De aanbieders zijn de producenten van goederen en diensten. Als vragers treden op de consumenten, de producenten, de overheid en het buitenland.
Een voorbeeld van een monopolistische concurrentie is de televisiemarkt. Er zijn veel televisieproducenten, maar een paar grote. Deze hebben ieder hun kenmerken wat een bepaalde doelgroep aantrekt. Een ander voorbeeld is de cola markt met Coca Cola en Pepsi als grootste bedrijven.
Bij een oligopolie is er sprake van een klein aantal aanbieders die op dezelfde markt hun producten of diensten aanbieden. De marktmacht ligt dan dus bij slechts een paar aanbieders. Hoe groot de marktmacht van een aanbieder is, kun je bepalen door te kijken hoe groot het marktaandeel van deze aanbieder is.
Op een markt van volkomen concurrentie zijn er veel vragers en veel aanbieders.Dat betekent dat een individuele aanbieder, of individuele vrager, geen invloed kan uitoefenen op de prijs. De prijs is voor hen een gegeven. Deze prijs komt tot stand door de vrije werking van vraag en aanbod.
De Europese markt is de grootste ter wereld met 500 miljoen consumenten in 28 lidstaten. Die markt moet durven inzetten op vernieuwing om nog sterker en concurrerender te worden. Lidstaten moeten belemmeringen wegnemen en regels moderniseren en versimpelen, zodat ze echt wérken voor burgers en bedrijven, overal.
De kenmerken van een markt met volledige mededinging/volkomen concurrentie zijn: er is veel concurrentie, de markt is volkomen en er is sprake van een vrije markt. Er is veel concurrentie als er veel vragers en veel aanbieders zijn die geen invloed hebben op de prijs.
Soms lijken producten veel op elkaar, en soms minder. Ook kan het zijn dat er op bepaalde markten veel concurrentie is en op andere markten weinig tot geen. Hierdoor ontstaan er verschillende marktvormen: de volkomen concurrentie, monopolistische concurrentie, oligopolie en monopolie.
De begrippen prijs (P) en gemiddelde opbrengst (GO) zijn identiek aan elkaar. Er geldt dus: P = GO.
transparante (=doorzichtige) markt: vragers naar en aanbieders van het product zijn op de hoogte van het totale aanbod.
De totstandkoming van de marktprijs hangt af van het samenspel van vraag en aanbod; hoe hoger de prijs, hoe minder producten de consumenten bereid zijn te kopen.Hoe lager de prijs, hoe meer ze willen kopen. De vraagcurve heeft daarom een dalend verloop.