De macro analyse (omgeving) is de omgeving waar de onderneming geen invloed op heeft. De macro analyse bestaat uit kansen en bedreigingen die voort komen uit het landschap waarin het actief is. Daarnaast kunnen zich ontwikkelingen voordoen, bijvoorbeeld wanneer de overheid de wetten aanpast.
Omdat een markt waarin een organisatie opereert continu in verandering is, helpt onderzoek naar de macro-omgeving je om inzicht te krijgen in belangrijke trends, ontwikkelingen, kansen en bedreigingen in de externe omgeving.
Een analyse op de economische macro-omgeving omvat vaak het identificeren van trends in het bruto binnenlands product (BBP), werkgelegenheid, uitgaven, monetair & fiscaal beleid, inflatie en meer. De economische macro-omgeving is nauw verbonden met de conjunctuurcyclus.
Op macro-niveau worden grootschalige, systemische factoren en trends in een economie, samenleving of markt bestudeerd. Denk hierbij aan zoals nationale economische groei, inflatie, werkgelegenheid, monetaire en fiscale beleidsmaatregelen, en internationale handel.
Kijken of vergelijken op macro-niveau betekent dat je kijkt naar de samenleving als geheel. Kijken of vergelijken op meso-niveau betekent dat je kijkt naar groepen mensen. Kijken of vergelijken op micro-niveau betekent dat je kijkt naar individuele mensen.
Meso-omgeving – dit zijn factoren waarmee de onderneming niet direct maar wel indirect op de omgeving in kan spelen. Dit is de bedrijfstak waarin het actief is. Macro-omgeving – dit zijn factoren waarop de onderneming geen invloed kan uitoefenen. Het is wel van belang om hiermee rekening te houden.
Bij een microanalyse maak je een analyse van de interactie.Dit doe je op microniveau.Dat betekent dat je bijna per seconde kijkt naar het gedrag en het effect ervan. Bij de beeldcoaching gebruik je daarvoor opnames.
het voorvoegsel macro- (Oudgrieks: μακρός; makros; "groot", "lang"), het grootste onderdeel van het rijtje micro - meso - macro, zoals in macro-economie, macrofotografie of macronutriënten. Het antoniem is micro-.
De meso-omgeving omvat afnemers, de bedrijfstak, concurrenten, distribuanten (ABCD-analyse), leveranciers en stakeholders. De macro-omgeving omvat factoren waar de organisatie geen invloed op kan uitvoeren. Denk hierbij aan marktomvang, marktgroei en trends en ontwikkelingen binnen de markt.
Interventies op drie niveaus
Sociaal werkers interveniëren op drie niveaus: individuen/ huishoudens (microniveau) het collectief: groepen, wijken, gemeenschappen (mesoniveau) organisaties en beleid (macroniveau).
Bij het analyseren van de micro-omgeving neem je alle activiteiten en middelen binnen de afdelingen onder de loep waarop de organisatie invloed kan uitoefenen en die beheersbaar zijn. Je focust je hierbij voornamelijk op de sterkten en zwakten.
Bij het micro niveau (micro-omgeving) gaat het over factoren waarop de organisatie zelf invloed kan uitoefenen en die ze kan beheersen. Dit hoort bij de Interne Analyse. (Veel gebruikte concepten: 7S-model, Organisatie-structuur, Organisatie-cultuur.)
DESTEP is een afkorting voor zes factoren die samen een beeld geven van de macro-economische omgeving, namelijk: demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch. In de afbeelding hieronder ziet u de factoren van de DESTEP-analyse weergegeven.
Als een website wordt gebouwd is dat met een bepaald doel. Bezoekers moeten aankopen doen, een e-mail sturen, een blog lezen, een abonnement afsluiten of hun mening geven. Dat zijn macro doelen.
Een ABCD analyse is een marketingmodel waarmee inzicht wordt verkregen in de externe omgeving van een organisatie. Hierdoor worden de kansen en bedreigingen in de bedrijfstak (meso omgeving) in kaart gebracht. De letters ABCD staan voor Afnemersanalyse, Bedrijfstakanalyse, Concurrentieanalyse en Distributieanalyse.
Macro-economie is het onderdeel van de economische wetenschap dat zich bezighoudt met de bestudering van 'geaggregeerde grootheden'. Dit zijn economische indicatoren die gelden voor grote groepen, bijvoorbeeld alle bouwbedrijven, alle huishoudens, of Nederland als geheel.
Definitie: Micro-economie bestudeert het economisch gedrag van individuele economische eenheden zoals producenten en consumenten en de markten die deze eenheden omvatten.
Met de meso-analyse analyseer je of de bedrijfstak waarin jij je wilt positioneren daadwerkelijk aantrekkelijk is om je in te begeven. Als het goed is heb je hiervoor al de macro-analyse uitgevoerd. Hierin onderzoek je of er maatschappelijke factoren zijn die invloed hebben of mogelijk gaan hebben op je business.
Macro is wat je zelf kunt waarnemen en micro is wat je niet zelf kunt waarnemen.
De SWOT-analyse heeft betrekking op de sterktes (strengths), zwaktes (weaknesses), kansen (opportunities) en bedreigingen (threats) van een bepaalde situatie or organisatie. Strengths zijn de interne positieve punten en weaknesses de interne negatieve punten.
Wat is een SWOT-analyse? De SWOT-analyse is een belangrijk onderdeel van het strategisch marketingplan van een bedrijf. SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Oftewel, de SWOT-analyse is een bedrijfskundig model dat de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bedrijf in kaart brengt.
Meso-economie, of anders gezegd de economie op mesoniveau, is het onderdeel van de economie dat bedrijfstakken en economische sectoren betreft.
Op macroniveau wordt vraagsturing vormgegeven door beleid en de wijze waarop de zorg wordt gefinancierd. Zowel de overheid (gedeeltelijk gebonden aan Europese wetgeving), als de beroepsorganisaties en de verzekeraars proberen de gang van zaken te sturen.