M voor Manual - (Optioneel) Zet je tijdens automaat rijden de stand op M, dan geef je aan dat je zelf wil bepalen wanneer de auto op of terug moet schakelen.
parkeerstand (P = Park), achteruit (R = Reverse), in zijn vrij (N = Neutral) en rijden (D = Drive). Deze functies zijn in alle automaten hetzelfde, al kan de bedieningshendel op verschillende plekken zitten, aan het stuur of op de plek van de versnellingspook.
Bij de elektrische versie zorgt deze stand voor maximaal vermogen van de elektromotor en dat merk je echt tijdens het rijden.
Je automaat parkeren
Parkeren met een automaat doe je met behulp van het rempedaal, dat je voorzichtig loslaat en, zodra je tevreden bent over je parkeerpositie, vervolgens volledig indrukt zodat de auto tot stilstand komt. Nu zet je de pook in de P-stand en schakel je de motor uit.
Moderne auto's met automaat zijn voorzien van een start/stop inrichting en zullen dus bij een verkeerslicht afslaan. De selectiehendel kan dan gewoon in de D stand blijven staan. Zonder start/stop inrichting is het advies om de auto gewoon in de D te laten staan bij een kortstondige stop zoals bij een verkeerslicht.
Rijd je automaat? Kies dan, zowel bergop als bergaf voor handmatige bediening en schakel tijdig terug. Zo kan de motor wat meer toeren maken en kan er ook bij afdalen afgeremd worden op de motor.
Wat betekent de B-stand? Bij de knop van de automaat vind je de B-stand. Die staat voor Brake of Bremse (Engels respectievelijk Duits). Schakel je die in, dan remt de auto bij het loslaten van het gaspedaal (hoe vreemd dit ook klinkt voor een elektrische auto) meer op de motor af.
De R op de versnellingspook staat voor het Engelse 'reverse', de AR voor het Franse 'arrière', ofwel 'achteruit'. Sportieve automobielen maken gebruik van een zogenaamde sequentiële versnellingsbak waarbij de pook vooruit wordt bewogen om op te schakelen en achteruit om terug te schakelen.
Schakel niet in P tijdens het rijden
De 'P'-stand (voor 'Parkeren') is handig om de auto op zijn plaats te houden wanneer deze geparkeerd staat. Aan de andere kant, wanneer je aan het rijden bent, moet je de 'P' -modus niet inschakelen. Dit de versnellingsbak zou blokkeren en daarom zou beschadigen.
De B staat namelijk voor “Brake”, wat uiteraard rem betekent. In deze “Brake” stand, zal de auto meer op de motor afremmen. Dit is vooral handig in auto's die elektrisch of deels elektrisch (hybride) zijn. In deze auto's zorgt het namelijk voor een boost in de regeneratie van elektriciteit in de batterij.
Olie automaat verversen
Het is verstandig om de olie tussen de 60.000 en 100.000 km te verversen, ook als dit levenslange olie betreft. Daarbij een nieuw filter en magneet voor de automaat. Zoals eerder aangegeven kan dit ook doormiddel van spoelen, dit is enkel een doeltreffende olie verversing.
Niet remmen, niet sturen. Als je met je auto door de wasstraat gaat kun je zelf ook even in de relax-stand. Want je hoeft vooral dingen niét te doen, zoals niet remmen en niet sturen. Wat je wél moet doen is de motor aanlaten, de versnelling in zijn vrij zetten (of in het geval van een automaat, in neutraal zetten).
Rijden met een semi-automatische auto voelt hetzelfde aan als rijden met een handgeschakelde versnellingsbak, behalve dat de bestuurder het koppelingspedaal niet hoeft in te drukken om te schakelen. In plaats daarvan hoeft u alleen maar met de versnellingspook te schakelen, de auto doet de rest.
Waar je wel op moet letten is dat als je een automaat rijbewijs hebt gehaald, dat je alleen dit soort auto's mag rijden. Haal je je rijbewijs in een schakelauto, dan mag je in zowel schakel als automatische auto's rijden.
Wel is het van belang dat het onderhoud aan de automatische versnellingsbak, zoals het verversen van de olie, volgens voorschrift is uitgevoerd. Let bij een proefrit ook op het schakelgedrag. Een automaat hoort niet te bokken tijdens het schakelen en er mogen geen geluiden uit de transmissie komen.
Indien je een stoplicht nadert, wat kan je dan het beste doen? (wat betreft brandstof besparen en zo min mogelijk slijtage). 1. In de versnelling blijven (bv 5), gas los, evt bijremmen en op het laatst de koppeling indrukken ivm lage toeren en daarna terugschakelen (2 of 1).
P voor park - Deze stand zet je aan als je parkeert. De P zorgt ervoor dat de versnellingsbak blokkeert en functioneert dus eigenlijk als je handrem.
De D-stand is de normale stand voor de vlakke weg. De auto rolt bij gas loslaten langer door en zal minder recuperatief remmen. De B-stand is bedoeld voor in bergachtig gebied. De auto remt dan automatisch meer af op de aandrijflijn.
Yaris. De Toyota Yaris is een uiterst charmante verschijning, en dat is ook precies wat de naam doet vermoeden. Yaris is namelijk een verbastering van het Griekse woord 'charis', dat je wellicht herkent uit het woord 'charisma'. Daarnaast is het een Griekse meisjesnaam die 'liefdadig' en 'stijl' betekent.
Als u bij stilstaande auto de stand B inschakelt, gaat de auto rijden zodra u het rempedaal loslaat (zonder het gaspedaal in te trappen). In de modus B werkt regeneratief remmen minder als de accu koud of volledig opgeladen is.
Als je een keer snel moet optrekken kun je de 'kick down' gebruiken. Het gebruik van de kick-down dient zoveel mogelijk vermeden te worden, omdat hierbij in lagere versnellingen wordt geschakeld om meer vermogen beschikbaar te krijgen om snel door te trekken.
Ondanks zijn voordelen heeft de automaat ook enkele nadelen: hij is duurder in aanschaf dan een handgeschakelde versnellingsbak. Immers: hij heeft complexere mechanische en elektronische elementen. Moet hij gerepareerd worden, dan kan de automatische versnellingsbak ook meer kosten.