De luchtvaart, ook wel aviatiek of vliegverkeer genoemd, omvat het door de atmosfeer verplaatsen van luchtvaartuigen en de daarbij behorende diensten en infrastructuur. Daarbij gaat het tevens om de industrie die te maken heeft met luchtvaartuigen, zowel het produceren als het onderhouden ervan.
De luchtvaartindustrie omvat het complexe netwerk van vliegtuigoperaties, luchthavens en ondersteunende instanties die betrokken zijn bij commerciële dienstverlening, algemene luchtvaart en militaire operaties .
De luchtvaart is geen sector op zich, maar een waardeketen van verschillende sectoren: logistiek, beveiliging, catering, hospitality, techniek en facilitymanagement.
Luchtvaartindustrie: alles wat u moet weten over de luchtvaartsector. De luchtvaartindustrie omvat bijna alle aspecten van vliegreizen en de activiteiten die dit faciliteren . Dit betekent dat het de hele luchtvaartindustrie, vliegtuigbouw, onderzoeksbedrijven, militaire luchtvaart en nog veel meer omvat.
Het vervoer door de lucht bestaat uit alle vliegtuigmaatschappijen. De toegevoegde waarde van het vervoer door de lucht bleef in 2023 lager voor de coronacrisis: deze was nog ruim 30 procent lager dan in 2019. In 2023 steeg de toegevoegde waarde verder naar 3,6 miljard euro, ruim 13 procent meer dan een jaar eerder.
Luchtvervoer biedt aanzienlijke economische en sociale voordelen. Het faciliteert toerisme, handel, connectiviteit, genereert economische groei, biedt banen, verbetert de levensstandaard, verlicht armoede, biedt een levenslijn voor afgelegen gemeenschappen en maakt een snelle reactie mogelijk wanneer rampen zich voordoen.
De luchtvaart is verantwoordelijk voor 15 procent van de totale klimaatimpact van de Nederlandse economie. Dat is enorm veel. Ook vervuilt vliegverkeer onze lucht en natuur met fijnstof en stikstof. En het leidt tot geluidsoverlast voor mensen die in de buurt van luchthavens wonen.
De luchtvaartindustrie richt zich voornamelijk op het leveren van passagiersvervoersdiensten . Het draait om de exploitatie van lijnvluchten die passagiers van de ene naar de andere bestemming vervoeren. Luchtvaartmaatschappijen spelen een cruciale rol bij het aanbieden van vliegreizen als vervoermiddel voor individuen en toeristen.
De luchtvaartindustrie heeft drie hoofdkenmerken. Ten eerste is de vraag naar luchtdiensten, of het nu om passagiers of vracht gaat, een afgeleide vraag.Ten tweede is het product zeer homogeen en ten derde kan het niet worden opgeslagen .
De meest recente schattingen suggereren dat de vraag naar luchttransport de komende 20 jaar met gemiddeld 4,3% per jaar zal toenemen . Als dit groeipad in 2036 wordt bereikt, zal de luchttransportindustrie 15,5 miljoen directe banen en $ 1,5 biljoen van het BBP aan de wereldeconomie bijdragen.
Commerciële, algemene luchtvaart en militaire luchtvaart zijn de drie belangrijkste soorten luchtvaart die de mogelijkheid van de mensheid om de lucht te verkennen weerspiegelen. Elke categorie heeft een unieke en belangrijke rol in het moderne leven, of het nu gaat om transport, recreatie of verdediging.
Het eerste vliegtuig met een motor maakte zijn eerste vlucht op 17 december 1903. Het vliegtuig was gebouwd door de broers Wright en maakte op die dag een vlucht van 12 seconden over een afstand van bijna 37 meter. Nu, iets meer dan 100 jaar later, kunnen vliegtuigen wel duizenden kilometers ver vliegen.
Het salaris van een luchtvaart in 2025 hangt af van je functie. Zo verdien je als piloot meer dan als bagagemedewerker. Daarom ligt het salaris in de luchtvaart tussen de € 2.350 en € 6.000 bruto per maand.
De luchtvaart, ook wel aviatiek of vliegverkeer genoemd, omvat het door de atmosfeer verplaatsen van luchtvaartuigen en de daarbij behorende diensten en infrastructuur. Daarbij gaat het tevens om de industrie die te maken heeft met luchtvaartuigen, zowel het produceren als het onderhouden ervan.
Elk jaar 30 miljard ton CO2 in de atmosfeer
Wereldwijd zorgt de luchtvaart voor ongeveer 3 procent van die uitstoot, in Nederland zelfs voor 6 procent – het gevolg van de bovengemiddelde omvang van Schiphol. 3 procent, 6 procent, dat lijkt misschien niet veel. Maar het blijft niet bij die 3 procent.
Vluchtsector betekent een vlucht of een van een reeks vluchten die begint op een parkeerplaats van het vliegtuig en eindigt op een parkeerplaats van het vliegtuig . Het bestaat uit: Voorbeeld 1. Vluchtsector of "Sector" betekent een non-stop vlucht tussen twee Geschikte Landingsgebieden; Voorbeeld 1.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) is eindverantwoordelijk voor de luchtvaart en beslist over onderwerpen die voor heel Nederland belangrijk zijn.
Classificatie van luchtvervoer
Een generieke classificatie is degene die luchttransport verdeelt in: regulier of niet-regulier, nationaal of internationaal . We bekijken elk van deze soorten luchtreizen.
De bijdrage van de luchtvaart aan de Nederlandse economie is iets meer dan een half procent. Dat is wel erg weinig voor een bedrijfstak die voor 6% van de CO2-uitstoot zorgt. Vliegen wordt dus kunstmatig goedkoop gehouden. Daarom wordt er zoveel gevlogen.
Voor velen is de primaire aantrekkingskracht van de luchtvaart de pure vreugde van het vliegen . De ervaring van het besturen van een vliegtuig, het gevoel van vrijheid in de lucht en het vermogen om snel grote afstanden af te leggen zijn opwindend. Als je er ooit van hebt gedroomd om boven de wolken te zweven, dan is een carrière in de luchtvaart misschien wel de perfecte match voor jou.
Vliegen is een van de activiteiten die het meest CO2-uitstoot veroorzaken. Toch is het slechts verantwoordelijk voor 2,5% van de wereldwijde CO2-uitstoot.
Tijdens het vliegen worden broeikasgassen uitgestoten, wat bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Daarnaast veroorzaakt vliegverkeer lucht- en geluidsvervuiling, met schadelijke stoffen zoals fijnstof en stikstof die onze lucht en natuur aantasten. En geluidsoverlast voor mensen die in de buurt van luchthavens wonen.
Emissies van de luchtvaart leveren een belangrijke bijdrage aan klimaatverandering . Vliegtuigen verbranden fossiele brandstoffen die niet alleen CO 2 -emissies uitstoten, maar ook sterke opwarmende niet-CO 2 -effecten hebben vanwege stikstofoxiden (NOx), dampsporen en wolkenvorming die worden veroorzaakt door de hoogte waarop vliegtuigen opereren.