Zoals de naam al aangeeft is de city car een kleine, compacte auto die zich dankzij zijn bescheiden afmetingen soepel door het drukke stads- en spitsverkeer laat loodsen. En die je vaak kwijt kunt in parkeervakken die voor andere auto's te klein zijn.
De 500e Berlina kost als Icon €30.600. De 500e Cabrio Icon en 500e 3+1 Icon hebben prijzen van €33.600 en €32.600.
Deze versie van de Fiat 500 is in Nederland op de markt sinds oktober 2021 en kost rijklaar € 33.950. De voorwielaangedreven auto heeft elektrische aandrijflijn, heeft een actieradius van 320 km en levert een maximum vermogen van 87 kW (118 pk) en een maximum koppel van 220 Nm.
Na de Punto Evo, komt Fiat nu weer gewoon met een Punto. Vanaf half januari staat de vernieuwde versie bij de dealer, waarbij ook de TwinAir motor z'n opwachting maakt. De prijslijst is inmiddels bekend, die begint bij €12.190.
Het is dan ook zaak om bij aankoop na te gaan wat voor type Fiat 500 het betreft, wat voor type motor in de auto zit, wat de originele kleur was enz. Onder de bagageklep links naast de benzinetank op het schutbord zit het typeplaatje(zie foto) van de auto met daaronder het ingestanste chassisnummer.
De Fiat 500 is verkrijgbaar in vier verschillende uitvoeringen. Namelijk de Cult, Club, Dolcevita en (RED).
Betrouwbare auto voor starters
In vergelijking met een stationwagen hebben deze auto's niet zo veel bagageruimte. Ze zijn hierdoor wel lekker compact en qua prijs vaak een stuk aantrekkelijker. Dit maakte deels de Fiat Punto zo'n succes bij zijn introductie in 1993.
Benzine varianten geproduceerd tussen 2003 en 2010
Fiat Punto 1.2 8v = 115 000 Kilometer of maximaal 4 jaar. Fiat Punto 1.2 16v = 100 000 Kilometer of maximaal 4 jaar. Fiat Punto 1.4 16v = 60 000 kilometer of maximaal 5 jaar.
De nieuwe Fiat Doblò heeft een nieuw design, biedt nog meer functionaliteit, nog betere prestaties en is eind februari leverbaar vanaf € 10.400,-. De nieuwe Fiat Doblò is de opvolger van bestseller: meer dan 1,4 miljoen klanten kozen sinds zijn introductie in 2000 voor de veelzijdige Italiaanse bestelauto.
Dacia Spring, vanafprijs: 20.850 euro
De Dacia Spring staat te boek als de goedkoopste elektrische auto die momenteel al op de markt is. De eerdergenoemde auto's in dit rijtje zijn weliswaar goedkoper, maar de Nederlandse wet schaart ze onder de categorie brommobielen. De Dacia Spring is met recht een auto te noemen.
De 500's die tussen 2007 en 2010 zijn gebouwd, hebben echter een vrij stug onderstel. Rijd je veel in de stad en heb je dus te maken met hobbels, drempels en een oneffen wegdek, dan is zo'n oudere Fiat 500 harder dan z'n concurrenten en is 't misschien niet de beste aankoop.
FIAT GAAT ELEKTRISCH
Het jaar 2020 vormt daarvoor het omslagpunt. De introductie van de emissieloze variant van de 500 vormt een onderdeel van een groot nieuw project, dat ook voorziet in een elektrische generatie van de Panda.
Van de goedkoopste tot de duurste Fiat
Een Fiat rijden in Nederland kan vanaf 15.754 euro. Voor dat geld rijd je in de Fiat Panda 1.0 hev life 51kW, de goedkoopste Fiat van Nederland.
De goedkoopste 'echte' auto die je op dit moment in Nederland kunt kopen is de Mitsubishi Space Star. Het prijskaartje daarvan begint bij 14.990 euro. Daarmee is het nog net de enige gloednieuwe auto die je in ons land voor minder dan 15.000 euro kunt kopen…
Distributieriem vervangen Fiat Punto kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
FIAT PUNTO EVO VERBRUIK
Bij normaal gebruik is een gemiddeld verbruik van 1 op 21,3 met deze zuinigste Fiat eenvoudig haalbaar. Dankzij zijn hoge koppel, dat bovendien al bij 1.750 toeren wordt bereikt, kan deze belastingvrije Fiat lekker “lui” worden gereden.
Conclusie. De Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet 16V (85) is een goed rijdende en bijzonder scherp geprijsde auto, met dank aan de vervallen BPM. Hij is ook nog een paar jaar vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Je krijgt een bijzonder complete auto die heel fijn rijdt.
De 500c wijkt niet zo heel veel af van de 500 met dak. Ook de 500c heeft die charmante retro-uitstraling waarvan we ooit ten onrechte voorspelden dat het snel zou gaan vervelen. Als we eerlijk zijn, is de Fiat 500c natuurlijk geen echte cabriolet. Het is meer een gewone 500, maar dan met een enorm vouwdak.
De auto oogt fris, speels en rijdt ook precies zo. Het is geen auto voor de lange afstanden, al kan dat af en toe prima. In de stad komt de fiat 500 toch beter tot zijn recht. De Fiat stuurt erg licht en rijdt lekker soepel door een druk centrum of kronkelige wegen in een woonwijk.
Het icoon van Italiaanse mobiliteit
Het woord F.I.A.T.staat voor Fabbrica Italiana Automobili Torino, maar de naam FIAT betekent oneindig veel meer.
Wie voor benzine kiest en vooral in stadsverkeer zit, zit met de 1.2 goed. Wil je iets meer vermogen en ga je regelmatig de autosnelweg op, dan is de 1.4 een meer comfortabele keuze. De Twinair is fragieler, nogal luidruchtig en kan zelfs gulziger uitvallen dan de 1.2 en 1.4.