de volgorde van de vaste onderdelen is: afzender, geadresseerde, plaats en datum, onderwerp, kenmerk, aanhef, briefinhoud, slotformule en ondertekening, bijlagen en kopie; een nieuwe alinea begint niet met een inspringing, maar na een witregel.
Een brief behoort ingedeeld te zijn in alinea's met daarin een inleidende alinea, eventueel een tweede en derde alinea en een slotalinea. Bovenaan de brief vermeldt u uw adres en dat van de geadresseerde, de datum en de aanhef. U sluit de brief af met uw naam en handtekening.
Onder 'ons kenmerk' staat de code van de organisatie die de brief schrijft en verzendt. De codes geven aan wie de brief geschreven en getypt heeft, welk dossiernummer de brief heeft en eventueel andere elementen, volgens de huisstijl van de organisatie.
Zakelijke brieven en e-mails bestaan grotendeels uit dezelfde basiselementen: afzender en geadresseerde, onderwerp, aanhef, eigenlijke inhoud, afsluiting, slotgroet en afzendergegevens.
Kies een van onze briefsjablonenen open deze in Word voor het web om deze van u te maken. Tip: Als u al in webversie van Word, gaat u naar Bestand >Nieuwen klikt u onder de sjabloonafbeeldingen op Meer op Office.com. U staat op de pagina Sjablonen voor Word. Klik in de lijst met categorieën op Brieven.
Een briefhoofd is het tekstgedeelte aan het hoofd van een brief met daarin de NAW gegevens van de verzender, de NAW gegevens van de geadresseerde, de plaats en datum waar en waarop de brief is geschreven en de betreft regel van de brief met het onderwerp.
Zet in een brief of een e-mail één witregel tussen de aanspreking en de eerste alinea, en één witregel tussen de laatste alinea en de slotgroet. Begin elke alinea tegen de linkermarge zonder in te springen. Zet een witregel tussen de opeenvolgende alinea's. Houd vooral bij e-mail de alinea's kort en kernachtig.
de belangrijkste boodschap van de alinea vooraan staat; de belangrijkste alinea van de brief of e-mail vooraan staat; elke alinea (behalve de inleiding) een kopje heeft; je structuurwoorden (zoals want, maar, als eerste) gebruikt.
Als u de naam en het geslacht van de geadresseerde weet, is de beste aanhef in een zakelijke brief of e-mail Geachte heer + de achternaam of Geachte mevrouw + de achternaam. Als u het geslacht niet weet, is onder meer Geachte heer of mevrouw + de achternaam gebruikelijk.
Eigen Adres
Links bovenaan in de brief. Vaak wordt hier ook de naam van het bedrijf en het bezoek adres bij vermeld. Je kunt er ook voor kiezen om je bedrijfslogo in te voegen.
Open een document in Word. Klik op het tabblad Invoegen. Klik op Tekst > WordArt of WordArt en kies de gewenste stijl. Typ de gewenste tekst in het kader.
De aanhef van de brief
Ken je de persoon die je schrijft niet, dan begin je met “Geachte”. Schrijf je aan iemand die je wel kent dan kan je beginnen met “Beste”. Na “Geachte” komt altijd een achternaam, na “Beste” een voornaam. Dus “Geachte heer” of “Beste Piet”.
In gewone lopende tekst en bovenaan in een brief heeft 14 april 2011 de voorkeur. De verkorte notatie krijgt streepjes of punten: 14-04-2011, 14.04.2011. In een internationale context of wanneer er op de datum gesorteerd moet kunnen worden, is de volgorde omgekeerd: 20110414, 2011-04-14.
Als u de naam van de ontvanger niet kent, maar zeker weet dat het om een man gaat, gebruikt u Geachte heer. Als het om een vrouw gaat, gebruikt u Geachte mevrouw. Als een persoon in een bepaalde functie wordt aangesproken, zijn combinaties met Mijnheer de en Mevrouw de gebruikelijk, zonder het woord geachte.
Er zijn verschillende soorten brieven: persoonlijke brieven en zakelijke brieven. Een voorbeeld van een persoonlijke brief is een liefdesbrief (al zal die in dit digitale tijdperk nog zelden worden geschreven). Een voorbeeld van een zakelijke brief is een sollicitatiebrief.
Een informele brief is een persoonlijke brief gericht naar bekenden of mensen die je op een informele wijze wilt benaderen.
De volledige adressering van een brief of kaart binnen Nederland bestaat uit minimaal drie regels: de naam, straatnaam + huisnummer en last but not least de postcode en plaatsnaam!
Afzender bij handgeschreven adres
Schrijf je het adres met de hand om de envelop? Dan schrijf je de afzender op de achterkant.