Op 1 januari 2016 waren er 8,1 miljoen personenauto's in Nederland, ruim 1 miljoen meer dan in 2006. Met een gemiddelde leeftijd van 11 jaar zijn benzineauto's ouder dan dieselauto's, die gemiddeld 7,2 jaar oud zijn.
Auto's die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn worden ook wel Youngtimers genoemd. Het maakt niet uit of de auto in Nederland wordt gekocht of uit het buitenland is geïmporteerd. Youngtimers zijn vooral in trek bij mkb'ers en zzp'ers, omdat zij gebruik kunnen maken van een verlaagde bijtelling.
De gemiddelde leeftijd van personenauto's in de EU bedraagt 11,5 jaar. Vooral de zuidelijke lidstaten en Oost-Europese landen trekken het gemiddelde omhoog. Hoe noordelijker hoe jonger het voertuigpark. Spanje komt bijvoorbeeld uit op 12,7 jaar, Italië (11,4) en Frankrijk (10,2).
Enkele decennia geleden zouden de meeste auto's van 10 jaar oud niet als verkeersveilig worden beschouwd. Maar vandaag de dag zijn de meeste auto's van 10 jaar oud nog steeds in goede staat en vertonen ze geen tekenen van verzwakking.
Oudjes kunnen nog steeds geld waard zijn!
Oude auto's zijn niet per se minder waard dan jongere modellen, maar ze kosten vrijwel altijd minder. Nog belangrijker dan de leeftijd van een auto zijn de parkeercondities, staat van onderhoud en de kilometerstand. Als een oude auto weinig gereden heeft.
Maar 200k is voor een benzinemotor inderdaad best veel, maar dat wil niet zeggen dat een prima onderhouden auto met benzine niet nog 100.000km mee kan gaan. En bedenk dat het niet alleen de motor is die slijt. Ga er maar vanuit dat hoe leuker de auto, hoe slechter het onderhoud is geweest.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Twee van de beste en meest gewilde auto's van het moment komen uit Zuid-Korea: de Hyundai Kona en Kia Niro zijn, zeker in het geval van de volledig elektrische versies, niet aan te slepen. Beide compacte semi-terreinwagens blinken uit in hun gebruiksgemak, kostenplaatjes en betrouwbaarheid.
Door verschillende oorzaken is er een groot tekort aan occasions in Nederland (zie kader). Als gevolg van die schaarste zijn de prijzen tot recordhoogte gestegen. Waar een gemiddelde tweedehandsauto in 2020 gemiddeld 17.714 euro kostte, is dat nu 22.723 euro.
Een goede tweedehandswagen moet goed onderhouden en betrouwbaar zijn. Als u zich echter zorgen maakt over de leeftijd en de kilometerstand, kunt u het beste overwegen een auto van 3 tot 5 jaar oud te kopen. En wat de kilometerstand betreft, is een tweedehandsauto met ten minste 36.000 kilometer ideaal.
Je moet bij een auto met veel kilometers op de teller net zo goed opletten als bij een auto die minder heeft gelopen. Een dieselmotor is over het algemeen beter bestand tegen hogere kilometerstanden dan een benzinemotor. Kijk zeker naar de onderhoudshistorie en de algemene indruk van de auto.
'Weinig kilometers' op de teller is 50.000 voor een auto van 2 à 3 jaar en 80.000 voor een auto van 4 à 5 jaar. Als je je auto maar af en toe gebruikt en minder dan 15.000 km per jaar aflegt, ga dan gerust voor een oudere auto met meer dan 100.000 km op de teller.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik. Simpel en overzichtelijk. Auto's gaan echter steeds langer mee.
Bij een auto spelen zowel het aantal gereden kilometers en de leeftijd (en dus het bouwjaar) een grote rol. Maar wat is belangrijker: kilometerstand of bouwjaar? Een auto van drie jaar oud is meer waard dan een auto van negen jaar. Zo ook is een auto met 25.000 kilometer op de teller meer waard dan een met 100.000.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
Natuurlijk is de staat van onderhoud bij aankoop belangrijk. Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.
Suzuki Swift: deze auto rijdt voordelig en is redelijk goed te vinden binnen het budget van 5000 euro. Daarnaast is het een mooie, stoere auto! Honda Legend: ga je liever voor iets meer luxe? De Honda Legend is een grote sedan die betrouwbaar en comfortabel rijdt.
Lexus koploper in Nederland
Volgens het onderzoek is Lexus koploper in betrouwbaarheid met een score van 8,8. Subaru, Honda en Mazda nemen de volgende plaatsen in totdat moedermerk Toyota met 8,3 de vijfde plaats inneemt. Je kunt hiermee zeggen dat de betrouwbaarste merken uit het land van de rijzende zon komen!
En de winnaar is
Maar welke auto kan nou eigenlijk het meeste aantal kilometers maken? Dat is… de Skoda Octavia! Deze auto is uitgeroepen tot de grootste kilometervreter door de Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA), onderdeel van het Britse ministerie van Transport.
Als je motorbladen leest is daar vaak een rubriek met een naam als Marathonmotor of Duurtest. Hier worden motoren met een hoge tellerstand gekeurd of zelfs helemaal uit elkaar vertrokken en nagemeten. De overgrote meerderheid zit na 50.000km, of zelfs na een paar ton, nog ruim binnen de slijtagenormen.