De leerlingenraad praat namens de mening van de leerlingen op een school. Een school hoeft geen leerlingenraad te hebben.
De leerlingenraad is een platform van leerlingen voor leerlingen. De leerlingenraad is er om mee te denken, praten, overleggen, beslissen over wat er op school en in de klas gebeurt. De raad baseert zich daarbij op de ideeën, voorstellen, vragen, moeilijkheden en klachten van alle leerlingen.
Zo leren leerlingen anderen te vertegenwoordigen en rekening te houden met de achterban. Daarnaast kan een leerlingenraad ook vooral een actieve vertegenwoordiging zijn, waardoor leerlingen proactief naar verbeterpunten zoeken en daarbij onder andere leren bepaalde zaken op de agenda te krijgen van het schoolbestuur.
Eén van de manieren om mee te praten is via de leerlingenraad. Niet elke school heeft een leerlingenraad. Maar als je er geen hebt, kun je er een opstarten. Leerlingenraden zijn niet verplicht, maar het LAKS heeft afspraken gemaakt met schoolleiders zodat zij leerlingenraden helpen en steunen.
Je werkgever is het schoolbestuur, of in het volwassenenonderwijs: het centrumbestuur. In enkele bronnen vind je nog het begrip 'inrichtende macht' als synoniem voor school- of centrumbestuur.
Voordat de verkiezingen worden gehouden geven de leerkrachten in de betrokken groepen een “les leerlingenraad”, waarin zij uitleggen, o.a. met behulp van een filmpje, wat de leerlingenraad is, wat van een lid verwacht wordt, hoe de verkiezingen verlopen en hoe bespreekpunten worden geïnventariseerd.
Het is belangrijk om de belevingswereld van kinderen te begrijpen om een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving te creëren. Door rekening te houden met de belevingswereld van kinderen, kunnen leerkrachten en ouders een beter begrip krijgen van hoe kinderen leren en hoe zij kunnen worden ondersteund.
Bij coördinerende taken binnen onze branche kun je denken aan het maken van roosters en planningen, het stellen en organiseren van prioriteiten, het leidinggeven aan een team en het bespreken en/of coachen van het functioneren van collega's.
De leerplichtambtenaar geeft informatie aan leerlingen en ouders over waarom het belangrijk is om naar school te gaan. En geeft informatie over de gevolgen als leerlingen en ouders zich niet houden aan de Leerplichtwet. De leerplichtambtenaar zoekt samen met de school en ouders naar een oplossing.
Wat is het? Wanneer een personeelslid in het onderwijs niet voldoet aan de decretale plichten of wanneer de verstandhouding tussen personeelslid en instelling blijvend verstoord is, kan het school- of centrumbestuur een sanctie opleggen.
Probeer open en helder te communiceren en maak daarbij je verwachtingen duidelijk richting de leerlingen. Geef niet alleen aan wat niet mag, maar juist ook welk gedrag gewenst is. Observeer het gedrag van de leerling en probeer empathisch en passend te reageren.
Storend gedrag is wanneer dat gedrag een negatieve invloed heeft op het kind en de omgeving. Je spreekt van gedragsproblemen als een kind zich agressief of antisociaal gedraagt, de omgeving daar last van heeft en het gedrag enkele maanden duurt.
Een goede groepsdynamiek is over het algemeen te herkennen aan een open en gezellige sfeer, goede samenwerking en een efficiënte uitvoering van taken. De groepsleden voelen zich veilig, waardoor zij hun mening durven te geven en conflicten op een vruchtbare manier oplossen.
De leeromgeving in het klaslokaal is de fysieke, psychologische en instructieve atmosfeer in de klas . Dit omvat procedures voor klasmanagement, hoe de leraar lesgeeft en omgaat met interacties met studenten, en de manier waarop de ruimte is georganiseerd, ingericht en onderhouden.
Vertegenwoordigen. De hoofdtaak van de leerlingenraad is het vertegenwoordigen van de leerlingen op een school. Wat dat precies inhoudt? Je bent degene die de meningen, opmerkingen en klachten van alle leerlingen naar voren brengt aan de school, voornamelijk via de medezeggenschapsraad, ook wel MR.
Filmen in de klas mag bijvoorbeeld alleen zonder toestemming gebeuren als de leerlingen niet of niet herkenbaar in beeld worden gebracht. Als je dit niet van tevoren kunt garanderen, moet je eerst toestemming vragen aan de ouders of, als zij 16 jaar of ouder zijn, aan de leerlingen zelf.
Een animatie video is een reeks (digitale) tekeningen die in frames achtereen zijn gezet en als filmbeelden gepresenteerd worden, waardoor de afgebeelde ruimtelijke vormen lijken te bewegen.