Didactiek is onderdeel van de pedagogiek en behandelt de regels en de kunst van het onderwijzen. Het geeft handvatten voor het motiveren van leerlingen en het goed opbouwen van lessen. Om dit goed te kunnen doen zijn natuurlijk bepaalde vaardigheden nodig.
Een didactische werkvorm is de manier waarop de leerkracht de onderwijsleersituatie vormgeeft. Didactische werkvormen zijn in te delen in verschillende groepen, zoals: Instructievormen. Interactievormen.
Voorbeelden van didactische vaardigheden
je gaat makkelijk om met vragen en reacties; goed kunnen omgaan met weerstand; je kunt uitdagingen bieden; aansluiten bij verschillende leerstijlen is geen probleem.
Didactiek is de wetenschapsdiscipline die zich bezighoudt met de vraag hoe kennis, vaardigheden en houdingen of attitudes door een leerkracht kunnen worden onderwezen aan leerlingen/studenten.
Voorbeelden van didactische vaardigheden: Inspireren en enthousiasmeren. Omgaan met vragen en reacties. Omgaan met weerstand.
Dat betekend dat de leraar de sturende persoon is. De leerstof wordt stapje voor stapje aangeboden zodat iedere leerling het op zijn/haar tempo kan verwerken. De leerstof wordt aangeboden op verschillende manieren. Leerlingen kunnen zelf bepalen of ze een les mee willen volgen of dat ze zelf aan het werk gaan.
Een didactisch onderzoek is gericht op de schoolse vaardigheden van kinderen van groep 1 t/m groep 8 op de basisschool. Met een didactisch onderzoek kan de voor- of achterstand van een kind in kaart worden gebracht.
Het didactisch handelen van de leraren bestaat uit het voorbereiden, geven en evalueren van lessen. Het leren van de leerlingen bestaat uit het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van leertaken. De wetenschappelijke bezinning gaat uit van de bestaande vakdidactische kennisbasis Nederlands.
Didactisch handelen
Didactisch gedrag is erg belangrijk, want je komt op school immers ook om cognitief heel veel te leren. Didactisch gedrag baseert zich op de werking van het brein en hoe je met deze kennis als uitgangspunt, kinderen het beste iets aan kunt leren.
Een didactische werkvorm is de activiteit die een docent met leerlingen/studenten uitvoert om hen iets te leren. Bekende werkvormen zijn: rollenspelen, leergesprekken en presentaties. Activerende werkvormen zijn werkvormen waarbij de leerling/student zelf actief kennis en vaardigheden verwerft.
Kennisplatform taaldidactiek - Dictee. Werkvorm waarbij een woord (of een zin) wordt aangeboden, waarna de leerling het correct opschrijft. Het dictee is een veel voorkomende oefenvorm in het spellingonderwijs. Een dictee kan op verschillende manier worden aangeboden.
Algemene pedagogiek/didactiek gaat over hoe leerlingen leren. Oftewel onderwijskundige en leerpsychologische kennis die vakoverstijgend is. Vakdidactiek betreft de kennis die docenten inzetten bij het ondersteunen van het leren van bepaalde leerinhouden, rekening houdend met leerling- en contextkenmerken.
Activerende didactiek is gericht op de ordening van het aanbod en op de werkvormen die de leraar gebruikt. Daarmee stimuleert hij de hersenen van zijn leerlingen, zodat leerlingen actief worden. Door een activerende didactiek stimuleert de leraar de (denk)activiteit van zijn leerlingen.
De leraar is verantwoordelijk voor de inhoud van zijn onderwijs (vakinhoudelijk bekwaam) en de manier waarop zijn leerlingen die inhoud leren (vakdidactisch bekwaam). Daarnaast is hij verantwoordelijk voor een veilig, ondersteunend en stimulerend leerklimaat (pedagogisch bekwaam).
Didactiek is onderdeel van de pedagogiek en behandelt de regels en de kunst van het onderwijzen. Het geeft handvatten voor het motiveren van leerlingen en het goed opbouwen van lessen. Om dit goed te kunnen doen zijn natuurlijk bepaalde vaardigheden nodig.
Doortoetsen: wat is dat? Bij doortoetsen verzamel je informatie over een individuele leerling zodat je kunt zien wat het startpunt is voor je onderwijsaanbod. Het geeft een duidelijk beeld waar een leerling didactisch (onderwijstechnisch) staat in de ontwikkeling, iets wat een IQ test niet doet.
Didactiek gaat over het professioneel handelen van de leraar. Het is de theorie van kennisoverdracht, aanleren van vaardigheden en inzicht. Daarbij staat de vraag centraal hoe de leraar ervoor zorgt dat de leerling leert.
DL (Didactische Leeftijd) geeft het aantal maanden aan dat een leerling onderwijs heeft gevolgd vanaf groep 3. Eind groep drie heeft een leerling tien maanden onderwijs gevolgd en is de DL 10. DLE (Didactische Leeftijd Equivalent) geeft het werkelijke niveau van een kind aan.
Verzamelnaam voor literatuur met een opvoedende of belerende functie. In de terminologie van Abrams gaat het om het soort teksten die behoren tot de pragmatische literatuur en wel die teksten die een literaire vormgeving gebruiken voor een didactische inhoud.
Tips om een goede instructie te geven:
Praat luid en duidelijk en geef aan hoe lang je instructie duurt. Houd het kort en bondig. Geef aan wat de leerlingen gaan doen. Geef aan hoe ze het moeten doen.
Nieuwsgierig en gedreven zijn om buiten de eigen persoonlijke en professionele comfort zone te treden; Het prettig vinden om op een interactieve manier les te geven die zowel leerling- als docent gestuurd is; Altijd denken in mogelijkheden en oplossingen en niet in problemen.
Didactisch coachen is een planmatige en doelgerichte manier van coachen en feedback geven door de leraar, waarin hij /zij het denken van de leerder stimuleert, op een manier die motivatieverhogend en leerbevorderend werkt.
Een curriculum is een plan voor het leren. De begrippen 'curriculum' en 'leerplan' betekenen hetzelfde en zijn dus uitwisselbaar. Het ontwikkelen van een curriculum verloopt op een cyclische manier met als kernactiviteiten: analyse, ontwerp en evaluatie.
Pedagogiek of opvoedkunde is de wetenschappelijke studie van de manier waarop volwassenen (ouders, opvoeders, onderwijzers) jeugdigen grootbrengen met een bepaald doel voor zich. Een beoefenaar van deze studie heet een pedagoog. De studie van het onderwijs wordt onderwijskunde genoemd.