In de economie is waarde een eigenschap van goederen waarlangs goederen onderling kwantitatief vergeleken kunnen worden, om zo tot uitruil of een prijs te komen.
De catalogusprijs is de officiële nieuwprijs van de (bestel)auto die geldt op de datum dat het kenteken deel 1 is afgegeven. Deze prijs is inclusief: btw.
Voor de meeste auto's vindt u de catalogusprijs op de website van de RDW.
Bij instellingen als verzekeraars en de Belastingdienst geldt als uitgangspunt de cataloguswaarde van de auto om te bepalen hoeveel je moet betalen.
De cataloguswaarde van de auto is bepalend voor de bijtelling. Voor een personenauto is de cataloguswaarde de nieuwprijs van de auto inclusief BPM en btw.
Als je bijvoorbeeld je auto total loss rijdt, ontvang je de dagwaarde of nieuwwaarde (cataloguswaarde). De dagwaarde is het bedrag dat de auto op het moment van de schade waard is. Met een nieuwwaarderegeling in de autoverzekering krijg je de nieuwwaarde in plaats van de dagwaarde uitgekeerd.
Consumentenprijs of consumentenadviesprijs
De consumentenprijs is altijd excl.rij-klaarmaak-kosten en leges (= gelijk aan de catalogusprijs). De consumentenadviesprijs is incl. deze rij-klaarmaak-kosten en leges.
Zoek de netto-catalogusprijs op
De netto-catalogusprijs is de consumentenprijs zonder bpm en zonder btw.
Van bruto naar netto bijtelling.
Over de bijtelling betaal je hetzelfde belastingtarief als over je loon. Val je in de eerste schijf en betaal je dus 37,10% belasting? Dan komt dat neer op een netto bijtelling van € 4.800 x 0,3710 = € 1.780,80 per jaar. Dat is € 148,40 per maand.
Nee bijtelling is niet aftrekbaar, wel zijn andere autokosten aftrekbaar. De kosten voor het privégebruik van een zakelijke auto mogen worden afgetrokken van de winst. Ook tolkosten en bijvoorbeeld kosten voor het gebruik van een veerpont vallen hieronder.
De bruto verkoopprijs is de verkoopprijs inclusief de BTW en exclusief de korting.
In de meeste gevallen betalen we de nieuwwaarde. Dat is het bedrag dat je betaalt om de spullen nieuw te kopen. Meestal is dat gelijk aan het aankoopbedrag. Wij gebruiken de zogenaamde 40%-regeling om te bepalen hoeveel we uitkeren bij onherstelbare schade.
De BPM van een bedrijfswagen wordt namelijk berekend aan de hand van de netto catalogusprijs. De BPM van een bedrijfswagen met een netto catalogusprijs bedraagt 37,7% van de netto catalogusprijs. Bij een benzine, elektrische, waterstof of hybride variant mag je vervolgens € 1.283 in mindering brengen.
Belastingtarieven 2023:
De netto bijtelling voor de leaseauto wordt als volgt berekend: Het percentage bijtelling x de cataloguswaarde van de auto x het tarief inkomstenbelasting dat voor jou van toepassing is. Het bedrag dat hieruit komt is uiteindelijk de netto bijtelling op jaarbasis.
De verkoopwaarde is wat je voor je auto krijgt als je hem verkoopt.Dat kan een ander bedrag zijn dan de dagwaarde. De verkoopwaarde hangt af van een aantal factoren, zoals de vraag en het aanbod op de automarkt. Hierdoor kan de verkoopwaarde hoger of lager zijn dan de dagwaarde.
Waarom kan bijtelling duur zijn? Bijtelling kan duur zijn omdat een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig bij je belastbare inkomen wordt opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting dan wanneer je de auto van de zaak niet privé gebruikt.
Bent u in loondienst en kunt u aantonen dat u per kalenderjaar niet meer dan 500 kilometer privé rijdt in de auto van de zaak? Bijvoorbeeld met een sluitende rittenregistratie? Dan telt uw werkgever niets bij uw loon voor het voordeel van het privégebruik. U hebt dan geen bijtelling.
De bijtelling is een vorm van belasting, omdat het rijden in een auto van de zaak wordt gezien als extra inkomsten. Dat geldt voor zowel werknemers als voor ondernemers. Deze bijtelling wordt over het algemeen berekend aan de hand van de cataloguswaarde van de auto.
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Voor de meeste auto's geldt een bijtellingspercentage van 22% over de cataloguswaarde.
Bij een origineel Nederlands (niet geïmporteerd) voertuig wordt bij de berekening van de rest-bpm uitgegaan van het bruto bpm-bedrag van het voertuig. Dit bedrag is onder andere terug te vinden op het kentekenbewijs en via de online kentekencheck van de RDW.
Gemiddeld mag u rekenen op 8 à 15 procent korting op de catalogusprijs. Sommige premiummerken geven minder, maar bij de volumespelers kan het zelfs meer zijn. Uiteraard krijgt u meer korting op een model dat het einde van zijn carrière nadert, dan op een auto die nog maar net op de markt is verschenen.
Bijtelling voor elektrische auto's in 2023
Elektrische auto's krijgen in 2023 een korting op de bijtelling. Voor een nieuwe elektrische auto betaalt u slechts 16% bijtelling tot een bedrag van 30.000 euro. Over het bedrag daarboven geldt 22% bijtelling. In 2022 lag de bijtellingsgrens nog op 35.000 euro.
Bijtelling berekenen als zzp'er
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar.