Pedagogiek is opvoedkunde. Andere gangbare betekenissen zijn onderwijsleer en opvoeding. De pedagogiek probeert op een systematische manier kennis te verwerven over de ontwikkeling van een kind tot zijn volwassenheid. Pedagogiek is een wetenschap, de uitvoerder daarvan is een pedagoog.
Alles wat ouders en kinderen helpt met opvoeden en opgroeien noemen we de pedagogische basis.
Pedagogiek, paedagogiek, opvoedingsleer of -kunst, pedagogisch, paedagogisch, opvoedkundig, wat tot de opvoeding der jeugd behoort.
Een pedagoog is iemand die zich bezighoudt met pedagogiek, oftewel zich op een professioneel-wetenschappelijke manier bezighoudt met opvoeding, onderwijs en vorming, alsook de pedagogische theorie.
Bij pedagogiek wordt er breder gekeken naar hoe kinderen worden opgevoed, hun ontwikkelingsfases en wat de relatie is tussen het kind en zijn omgeving. Pedagogische vaardigheden zijn bijvoorbeeld het kind ondersteunen in zijn ontwikkeling, het bieden van emotionele ondersteuning en het aangeven van grenzen.
Een belangrijk fundament van pedagogisch handelen is dat men kan observeren en reflecteren. Docenten moet leerlingen werkelijk (willen) zien en in de gaten hebben welke boodschap ze afgeven. Dat vraagt goed kijken, empatisch luisteren, een attitude waarbij men ook kijkt naar zichzelf en het eigen aandeel in de relatie.
Een goed pedagogisch klimaat kenmerkt zich door vaste regels en structuur en geeft daardoor voorspelbaarheid en rust. Vaste afspraken, regels en routines, duidelijke verwachtingen, heldere structuren en kaders zorgen voor voorspelbaar leerkrachtgedrag. Leerlingen weten waar ze op kunnen rekenen.
Pedagogiek omvat de studie van opvoeding en ontwikkeling waarop volwassenen kinderen of jeugdigen grootbrengen. Pedagogiek wordt ook wel opvoedkunde genoemd, waarbij wordt gekeken naar de ontwikkelingsfasen van kinderen, maar ook relaties tussen kinderen en omgeving.
Het belang van de pedagogische basis
Ontmoetingen werken verrijkend en leveren daardoor bijna als vanzelf een elementaire bijdrage aan het kansrijk opgroeien en opvoeden. Dat maakt de pedagogische basis zo belangrijk voor kinderen, jongeren en ouders.
Als pedagogisch coach in de kinderopvang ben je verantwoordelijk voor het coachen en begeleiden van pedagogisch medewerkers, in lijn met het pedagogisch beleid. Je helpt hen bij het ontwikkelen van competenties en vaardigheden, waardoor ze kunnen bijdragen aan een veilige en stimulerende omgeving voor kinderen.
De belangrijkste taak van de pedagogisch medewerker is ervoor zorgen dat uw kind zich veilig voelt in de groep. Daarbij worden alle ontwikkelingsaspecten van het kind in de gaten gehouden, zowel op motorisch als op sociaal-emotioneel vlak.
Je belangrijkste taak is om een veilige en verantwoorde omgeving te creëren. Het kan voorkomen dat je als pedagogisch medewerker samenwerkt met ouders van kinderen en/of hen goed op de hoogte moet houden van ontwikkelingen van hun kind. Ook signaleer en rapporteer je eventuele achterstanden of problemen bij kinderen.
Wat is de pedagogische basis? De pedagogische basis is alles in de wereld om ons heen dat te maken heeft met het opgroeien, het opvoeden en de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Het gaat allereerst over hoe volwassenen met kinderen omgaan, thuis, op school, bij de vereniging en op straat.
Pedagogiek gaat over de eigen houding als docent, over aandacht, over voorleven, over verbinding maken. In het licht van duurzaamheidsvraagstukken gaat het ook over de vraag hoe je leerlingen en studenten open en nieuwsgierig tegemoet kunt treden. Onder didactiek verstaan we de manier van lesgeven.
Een goede leraar-leerling relatie en goed klassenmanagement zijn belangrijk voor een positieve sfeer en veilig pedagogisch klimaat. In een onveilig klimaat door pestgedrag, komen leerlingen niet tot leren.
De pedagogische medewerkers bieden verschillende activiteiten aan (gericht spel) waar de kinderen aan mee kunnen doen, zoals knutselen, muziek maken, voorlezen, poppenkast, enzovoort. Deze activiteiten sluiten doorgaans aan op het thema waar mee gewerkt wordt.
Spelen met de kinderen; Het plannen en organiseren van activiteiten; Contact (onder)houden met ouders/verzorgers; Er voor de kinderen zijn wanneer zij hulp of een luisterend oor nodig hebben.
Er moet iets geleerd worden. Maar waarom moeten leerlingen dat leren? Waarom vind jij het als leraar belangrijk dat ze dat leren? Dat zijn de pedagogische vraagstukken.
Als pedagogisch medewerker moet je een zeer goede kennis hebben van de ontwikkeling van kinderen. Dit omvat een goed begrip van de fysieke, cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen. Denk ook aan de verschillende ontwikkelingsfasen en factoren die de ontwikkeling kunnen beïnvloeden.
Als pedagogisch educatief professional ben je pedagogisch-didactisch onderlegd. Je helpt kinderen van 0 tot 14 jaar zich te ontwikkelen en biedt daarbij kansen voor elk kind. Dit doe je vanuit theorie, samenwerking, betrokkenheid én ervaring.
Er komen elke dag verschillende kinderen en daar worden de activiteiten op aangepast. Vaak is er een thema. Ook worden er veel boekjes voorgelezen, spelen de kinderen lekker buiten en wordt er gekleurd en gekleid. Daarnaast maken ze bij veel kinderdagverblijven regelmatig een wandeling buiten.