Tijdstip. Het tijdstip van de dag is cruciaal bij het plannen van je rijexamen. Over het algemeen zijn de ochtenduren direct na de spits en de late middaguren voor de avondspits de beste keuze.
Het beste tijdstip voor een rijexamen bij CBR is doorgaans in de late ochtend (tussen 9:00 en 11:00) of vroeg in de middag (tussen 13:00 en 15:00), buiten de spitsuren. Dit zijn vaak de rustigste tijden op de weg, en ze sluiten goed aan bij de natuurlijke energie- en concentratieniveaus van de meeste mensen.
Een ander voordeel aan een rijexamen om 10:00 uur is dat je niet de hele dag hoeft te stressen. Ook is 10:00 uur het tijdstip waarop mensen over het algemeen het meest alert zijn.
Als je geen dag meer kunt kiezen, probeer dan wel om een goed tijdstip af te spreken. De slechtste tijd is 08:00 uur 's morgens. Dan slaagt slechts 45,6 procent van de kandidaten. De beste tijd is vlak daarna om 08:55 uur en 09:50 uur, het slagingspercentage is dan hoger dan 52 procent.
Dinsdagen succesvol
Uit de cijfers blijkt dat op dinsdagen het slagingspercentage het hoogste ligt.
Vrijdagen zijn vaak druk door het weekendverkeer. Daarom is het aan te raden om je rijexamen in het midden van de week te plannen, idealiter op dinsdag, woensdag of donderdag. Deze dagen bieden over het algemeen een meer ontspannen verkeersomgeving, wat helpt om je zenuwen onder controle te houden.
Wat opvalt is dat Zuid-Holland (44,9 procent) en Noord-Holland (49,7 procent) het landelijk gemiddelde naar beneden halen, mede omdat hier de meeste examens worden afgenomen. Limburg en Overijssel scoren het beste, 57 procent van de leerlingen slaagt hier voor het eerste auto-examen.
Neem een flesje water of een thermosbeker thee mee naar je examen. En drink ook weer niet te veel vlak ervoor, anders moet je tijdens het examen steeds plassen.
Niet in de spits de weg op
Het mag een open deur lijken, maar niet in de spits rijden is de gemakkelijkste manier om druk verkeer tijdens de spits te vermijden. In het algemeen kun je zeggen dat de ochtendspits op werkdagen tussen 07.00 en 09.00 uur is en de middag/avondspits tussen 16.00 en 19.00 uur.
Het tijdstip van de dag dat u kiest voor uw test kan een grote impact op u hebben. Vroege ochtendtests profiteren van minder verkeer, maar betekenen ook koudere motoren en slaperige bestuurders. Middagtests kunnen drukkere wegen tegenkomen, terwijl tests laat in de middag te maken kunnen krijgen met het begin van de spits.
De examenrit
Voor het grootste deel rijd je op aanwijzingen van de examinator. Die kijkt of je veilig en zelfstandig rijdt. Daarbij let hij onder meer op de beheersing van de auto, kijkgedrag en voorrang verlenen. Dat geldt voor alle zeven examenonderdelen.
De kandidaat mag dus maximum 9 lichte fouten of maximum 1 zware én 4 'lichte' fouten maken. Bij 2 zware overtredingen wordt de kandidaat onmiddellijk uitgesteld. De kandidaat moet vandaag 2 manoeuvres uitvoeren tijdens het praktijkexamen: parkeren achter een voertuig en keren in een smalle straat.
De meeste examenkandidaten zakken op kijkgedrag. Er wordt hier onderscheid gemaakt tussen breed en ver vooruit kijken, op de juiste manier je spiegels gebruiken en kijkgedrag in specifieke situaties. Kijkgedrag is erg belangrijk op het rijexamen.
Het is geen fabeltje, een banaan eten helpt echt. In banaan zitten stoffen die bevorderlijk zijn voor je alertheid, concentratie en motivatie. Bananen zijn goedkoop en zonder risico's dus baat het niet dan schaadt het ook niet! Er is onderzocht dat je het beste 2 uur van te voren een / twee bananen kan eten.
De allerbeste dag en tijd om je rijexamen in te plannen is dinsdagochtend om 08.55 uur. Daarna staan de woensdagmiddag om 13.30 uur en de donderdagavond om 18.00 uur op de beste dagen en tijden om af te rijden.
Het staat bekend onder rijinstructeurs als superfood voor het rijexamen, om de volgende redenen: bananen zitten vol met vitamine B, die helpen de zenuwen te kalmeren . Ze bevatten tryptofaan, een soort proteïne dat het lichaam omzet in serotonine, het 'gelukshormoon', wat je humeur opgewekt houdt.
Of stuur een kaartje met een klavertje vier, deze staan bekend om het brengen van geluk.
Er is geen vaste limiet op het aantal mensen dat een examinator bij het CBR mag laten slagen.
Dit gaat vaak fout:
Overdreven kijken om goed aan de examinator te laten zien dat je kijkt. Te nonchalant kijkgedrag. Te gehaast door de spiegels vliegen en te weinig echt waarnemen. Te kort voor de auto kijken en daardoor laat reageren op situaties.
Je kunt zakken voor te langzaam rijden, omdat je vooruitgang moet maken en ander verkeer niet mag ophouden. In sommige gevallen, zoals 64 km/u rijden op een 112 km/u weg, kan dat zelfs als gevaarlijk worden beschouwd. Maar je moet altijd streven naar 1-2 km/u onder de snelheidslimiet, ook na je test.
Het moeilijkste land om je rijbewijs te halen is Kroatië, waar je gemiddeld ongeveer 85 rijlessen nodig hebt voordat je je examen kunt afleggen.
Utrecht, Rotterdam en Amsterdam zijn de Nederlandse steden die een plek op de lange lijst veroverden. Het beleid van de nieuwe gemeenteraad van onze hoofdstad lijkt zijn wrange vruchten af te werpen, want Amsterdam komt er met een 71e plek niet al te best vanaf.
In Noorwegen moet je zo'n 3.200 euro neerleggen voor een rijbewijs. De kosten voor een Noors rijbewijs zijn fors. Niet vanwege het rijbewijs zelf, maar vanwege de intensieve verplichte training. Daarom is Noorwegen een van de duurste landen ter wereld om een rijbewijs te bemachtigen.