Communiceren is meer dan alleen maar praten en luisteren. Je luistert met heel je lichaam. Hang niet in de stoel, maar buig je lichaam naar de spreker toe. Maak oogcontact en zorg voor een niet-afleidende omgeving.
In gezonde communicatie loopt het contact tussen jouw en je partner soepel.Je begrijpt elkaar en interpreteert de boodschappen meestal goed. Hierdoor voorkom je miscommunicatie die ruzie of verwijdering tot gevolg hebben. Gezonde communicatie nodigt uit tot meer en nog intiemer contact.
Er zijn verschillende vormen door middel waarvan mensen met elkaar communiceren. We kunnen mondeling communiceren, schriftelijk, digitaal of via de media. Binnen de gezondheidszorg neemt de mondelinge communicatie de belangrijkste plek in. Tijdens deze mondelinge communicatie vindt het communicatieproces plaats.
Meestal worden moeilijkheden en problemen in de communicatie geassocieerd met een gebrek aan emotionele volwassenheid, blokkade van emoties of behoeften, een laag zelfbeeld, gebrek aan respect voor zichzelf of anderen.
Communicatievaardigheden zijn vaardigheden die zorgen voor een sterke communicatie. Een aantal belangrijke voorbeelden zijn: schriftelijk communiceren, verbaal/non-verbaal communiceren, luisteren, assertiviteit, inlevingsvermogen en feedback geven en ontvangen.
Je zult dan ook merken dat de nieuwe gesprekstechnieken snel wennen. Van alle technieken zijn de vier basisvaardigheden: Open vragen stellen, Reflectief luisteren, Bevestigen en Samenvatten. Insiders noemen dit ook wel de ORBS-vaardigheden.
Maak oprecht contact met je gesprekspartner en wees benaderbaar. Ontspan, glimlach, maak oogcontact, zorg voor een open houding en verdiep je in je gesprekspartner. Een goed contact levert meer onderling begrip, respect en waardering op, waardoor de communicatie soepeler en sneller zal verlopen.
Voorwaarden voor effectieve communicatie
Kort en bondig argumenteren, voor de ander relevante punten benoemen. Jouw eisen en verwachtingen zonder spanning op tafel leggen. Anderen motiveren en aanzetten tot actie. Je eigen doelen parkeren, actief luisteren en de juiste vragen stellen.
Naast actief te luisteren, respectvol en eerlijk te zijn, verbinding te maken en het maken van duidelijke afspraken, zijn er nog meer tips die kunnen helpen bij effectief communiceren. Geef anderen de tijd om te reageren en wees geduldig wanneer ze iets niet meteen begrijpen.
Mensen met afasie kunnen moeite hebben met spreken, begrijpen en schrijven. Afasie is bij iedereen anders. Afasie maakt het moeilijk om contact te hebben met andere mensen. Afasie kan het dagelijks functioneren belemmeren.
Onze communicatie bestaat slechts voor 7 % uit woorden, de overige 93 % van onze communicatie is non-verbaal, waarbij 38 % bepaald wordt door de tonaliteit van de stem en 55 % door lichaamstaal. Meer dan de helft van onze dagelijkse communicatie wordt dus bepaald door onze lichaamstaal.
Zender: degene die de boodschap zendt. Boodschap: informatie in de vorm van gedachten, gevoelens, gedrag. Kanaal of Medium: gesprek, verhaal, boek, videofilm, facebook etc.
Communicatie betekent gedachten of boodschappen uitwisselen met andere mensen. Dat kun je in werkcontext in essentie op twee manieren doen: Mondeling communiceren of verbale communicatie: met elkaar praten en naar elkaar luisteren. Schriftelijk communiceren: het schrijven, uitwisselen en lezen van geschreven tekst.
Elke boodschap die we uitwisselen in de interactie tussen twee of meer personen - hoe kort ook - omvat maar liefst vier dimensies: het zakelijke aspect, het expressieve aspect, het relationele aspect en het appellerende aspect.