Contentmarketing is een marketingdiscipline die zich richt op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente informatie. Het doel daarvan is om een publiek aan te trekken en te behouden, om uiteindelijk winstgevend klantgedrag te verwezenlijken.
Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij je relevante en waardevolle content creëert, zodat je zichtbaar bent in iedere stap van de klantreis. Hierdoor kun je een specifieke doelgroep aantrekken, converteren en vasthouden, en een waardevolle relatie met hen opbouwen.
Contentmarketing is een marketingstrategie die wordt gebruikt om een publiek aan te trekken, te betrekken en te behouden door relevante artikelen, video's, podcasts en andere media te maken en te delen . Deze aanpak creëert expertise, bevordert de naamsbekendheid en zorgt ervoor dat uw bedrijf top of mind blijft wanneer het tijd is om te kopen wat u verkoopt.
Een contentstrategie is een plan om informatie met waarde voor het publiek te gebruiken voor bedrijfsmatige doelstellingen. Dit wordt ook wel aangeduid als contentmarketing. De term wordt vooral gebruikt voor informatie die op online kanalen zoals websites en sociale media wordt gepubliceerd.
Het 3H-model: Hero Hub Hygiene uitgelegd. Het Hero, Hub, Hygiene model wordt ook wel het 3H model genoemd, omdat het de drie typen content beschrijft die een belangrijke rol spelen in een contentstrategie. Het gaat hierbij om Hero, Hub en Hygiene, die samen de afkorting 3H vormen.
Een veelvoorkomend voorbeeld van contentstrategie is het implementeren van blogontwerp en hub-best practices . Blogoptimalisatie is belangrijk zodat meer mensen uw site kunnen vinden en het algehele verkeer kan worden vergroot. Het is ook een geweldige manier om ontwikkelingsideeën in kaart te brengen om de gebruikerservaring te verbeteren.
Het 6C-model is een marketing framework dat zich richt op het opbouwen van een sterke online aanwezigheid en betrokkenheid bij klanten. Het model benadrukt zes kerngebieden die essentieel zijn voor succesvolle digitale marketingstrategieën.
De contentmarketing kosten belanden, wanneer je het uitbesteedt aan een gespecialiseerd bureau, al snel tussen de €2.500,- en €10.000,- per maand; uiteraard afhankelijk van de vraag.
Contentmarketing omvat alle typen content: naast tekst ook beeld zoals fotografie en video. En terwijl de nadruk in marketing nu ligt op online, ben je als content marketeer ook verantwoordelijk voor alle offline marketingmiddelen. Zoals: brochures, flyers, posters en productbladen.
Content marketing biedt bedrijven de mogelijkheid om waardevolle inhoud te creëren en te verspreiden die gericht is op hun doelgroep. Door relevante en boeiende content te delen, kunnen bedrijven vertrouwen opbouwen, hun merkbekendheid vergroten, leads genereren en een sterke relatie opbouwen met hun klanten.
In de marketingstrategie worden gefundeerde keuzen gemaakt voor producten, prijzen, markten en marktsegmenten, doelgroepen en de positionering van de onderneming op de markten waarop zij actief is of wil worden.
Contentmarketing is een strategische marketingaanpak die zich richt op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente content om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden . En uiteindelijk om winstgevende klantacties te stimuleren.
Met een contentstrategie krijg je helder in beeld:
Voor wie je die content moet maken.Hoe, waarom en wanneer je dat doet.Wat het gewenste effect is van die content.Via welk middel en kanaal je dat moet verspreiden.
Dus, wat is contentcreatie? Het is het proces van het creëren van verschillende creatieve middelen en formaten die voldoen aan de behoeften van uw contentstrategiedoelstellingen . Het betrekt uw campagnepersona's op zo'n manier dat het helpt autoriteit, geloofwaardigheid en bruikbaarheid op te bouwen tussen uw doelgroep en uw merk.
Met een contentstrategie leg je de volgende zaken vast: doelen, stakeholders, thema's, middelen, meetmethoden en het beheer en de distributie van de content. Daarmee vormt de contentstrategie de basis voor al je content, die samenhang creëert binnen het contentbeleid.
Contentpijlers zijn de pijlers die passen bij jouw bedrijf. Het zijn onderwerpen die passen bij jouw organisatie en unieke verhaal.
Contentstrategie omvat de volledige levenscyclus van content, van conceptie tot publicatie, distributie en onderhoud . In UX-ontwerp verbetert contentstrategie de ervaring van een product of dienst en ondersteunt het de doelen ervan.
Hub content is regelmatig geplande content die relevant is voor de bestaande consumenten van een merk; je speelt met deze content in op gedeelde passies.
Wat is het HHH-model? Het HHH-model verdeelt content in drie categorieën: Hero, Hub, en Hygiene. Elke categorie heeft een eigen doel en helpt om op verschillende manieren met je doelgroep in contact te komen: Hero Content: De blikvanger.
Ze staan voor Hero, Hub en Hygiene. Wat dat met marketing te maken heeft? Nou, het 3H-model is een van de meest gebruikte modellen in contentmarketing. Het helpt je om autoriteit te laten zien, klanten aan te trekken en hen betrokken te houden.