Met het bergen van schepen bedoelen we het in veilige haven brengen van een schip met bemanning en lading dat met eigen middelen dit doel niet kan bereiken. Bergen is belast met 0% btw. Het verlenen van hulp aan een schip in gevaar is ook belast met 0% btw.
Een dek of scheepsdek van een schip is de horizontale afscheiding tussen de diverse compartimenten. Het belangrijkste is het dek dat de romp afsluit aan de bovenkant. Naast de afsluitende functie draagt dit dek ook bij aan de scheepssterkte.
Een laadruim, vrachtruim of ruim is de ruimte van een schip of vliegtuig waarin de lading wordt vervoerd. De term scheepsruim behelst ook andere ruimtes in een schip.
De kiel is het onderste balk of een soort rechtopstaande plank in de lengterichting van een vaartuig. Op zeilboten zorgt het er ook voor dat de boot min of meer rechtdoor vaart en niet afdrijft. Het zorgt ook voor een tegenkracht op de windkracht in de zeilen, wat de kans op omslaan vermindert.
Beginnerszeilen. De kiel is in principe een plat blad dat vanaf de onderkant van een zeilboot in het water steekt . Het heeft twee functies: het voorkomt dat de boot door de wind zijwaarts wordt geblazen en het houdt de ballast vast die de boot rechtop houdt.
Een kiel kan veel verschillende vormen hebben en uit verschillend materiaal bestaan. Bij de meeste boten is het een dikke plank die onder het schip bevestigd is. Bij veel jachten is sprake van een vinkiel met onderaan een bulb, die van lood of gietijzer is.
Een groot rijnschip, ook wel rijnaak genoemd, is een binnenschip dat is ontworpen voor waterwegen die men tegenwoordig indeelt in CEMT-klasse V. Een groot rijnschip kan maximaal zo'n 1500 à 4200 ton vervoeren en heeft een diepgang van 2,70 tot 3,60 meter.
Onder opslag verstaan we (de naam zegt het al) het opslaan van goederen. Dit gebeurt meestal in een magazijn. Overslag betekent dat goederen van het ene transportmiddel over worden gezet op het andere transportmiddel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een container die van een schip op een truck wordt geladen.
Een dek is een platform of een deel van de vloer op een schip . Als je met je familie op een cruise bent, kun je je broer vragen om je na de lunch op het bovendek te ontmoeten om shuffleboard te spelen. De meeste dekken zijn open, zonder dak en hoog op een schip geplaatst.
Bakboord en stuurboord. Bakboord is de linkerzijde van een schip of vliegtuig, en stuurboord is de rechterzijde, gezien in de normale vaar- of vliegrichting (naar de boeg toe gekeken).
Hoofd: Het hoofd is de badkamer aan boord, uitgerust met een toilet, wastafel en soms een douche.
Hut – Een slaapkamer op een zeilboot wordt een hut genoemd.
Aanvullende terminologie. Nu we weten waar de boeg, achtersteven, bakboord en stuurboord zich bevinden, gaan we nog wat belangrijkere boottermen leren.
Een kajuit is de verblijfplaats voor opvarenden aan boord van een schip of boot; ze wordt ook wel hut genoemd. Oorspronkelijk werd alleen het verblijf van de kapitein een kajuit genoemd. Bij de marine is het nog steeds zo dat de term uitsluitend gebruikt wordt voor de hut van de commandant.
Lijken die verminkt waren toen het schip zonk, kregen een zeemansgraf. Grote stukken ijzer werden in de lijkzakken genaaid om het lichaam snel te doen zinken. In totaal werden er uiteindelijk 328 drenkelingen geborgen, waarvan 306 door de Mackay-Bennett.
Azzam - €613,7 miljoen
Ook deze luxe boot is bezit van een adellijke man uit de Verenigde Arabische Emiraten. De Azzam is eigendom van Sheikh Khalifa bin Zayed Al Nayan, president van de Verenigde Arabische Emiraten en emir van Abu Dhabi.
Artikel 1 van de Nederlandse Zeevaartbemanningswet definieert de bemanning van een schip als de "personen die een schip bemannen met inbegrip van de kapitein; de kapitein, de scheepsofficieren, de scheepsgezellen, en de overige opvarenden die in de monsterrol worden genoemd".
Ondertussen is een 'barge' een lang, platbodemschip dat traditioneel wordt gebruikt om goederen (en nu ook mensen) te vervoeren via binnenwateren . Technisch gezien is een barge dus een schip, maar het belangrijkste verschil hier is dat barges zelden binnenwateren of zeehavengebieden verlaten.
Een binnenvaartschip is een vaartuig dat goederen vervoert over binnenwateren. Binnenwateren zijn bijvoorbeeld meren, kanalen en rivieren. Een binnenvaartschip vaart dus niet op zee, hiervoor is de constructie vaak te licht.
Lading op zeeschepen moet voldoen aan de voorwaarden van SOLAS (hoofdstuk VI en VII) en MARPOL. Ieder product moet op de juiste manier vervoerd worden. Er zijn 5 soorten lading: droge bulk, natte bulk, containerlading, Roll on – Roll off (RoRo) en stukgoed.
Een keuken aan boord van een schip noemt je geen keuken maar een kombuis. Vooral de luxe cruiseschepen hebben tegenwoordig zeer grote en moderne keukens, die je eigenlijk niet meer kombuis kunt noemen.
Gewone zeeman
Het laagste personeel in de dekafdeling. Een gewone zeeman (OS) helpt over het algemeen met werk dat bekwame zeelui doen.
Een wieg is een bed voor een pasgeboren kind. De slaapplek op een schip noemt men ook de 'kooi'.