Een slot met het ART5 keurmerk is dus een slot dat gekeurd is volgens het strengste keuringsvoorschrift van stichting ART. Een ART5 slot heeft een 5 sterren keurmerk is altijd een kettingslot.
ART-3 fietssloten bieden meer beveiliging en zijn meer geschikt voor de stedelijke omgeving. ART-4 wordt voor fietsen nauwelijks gebruikt, maar des te meer voor scooters en motors. Let op: veel verzekeraars eisen bij een diefstalverzekering dat uw fietsslot een minimaal aantal sterren moet hebben.
Een ART-slot herken je aan het ART-logo met het aantal sterren op het slot in de vorm van een sticker of afdruk. Op het logo moet ook het goedkeurnummer zichtbaar zijn. Of het slot geschikt is, hangt af van het soort tweewieler waar het om gaat.
ART-2 sloten betreffen in de regel fietssloten. ART-3 sloten zijn in de regel bestemd voor de duurdere fietsen en scooters en brommers. ART-4 sloten zijn geschikt voor scooters en (de wat lichtere) motoren, terwijl het bij ART-5 uitsluitend gaat om sloten voor de (zwaardere) motor.
Een fietsslot met ART-2 keurmerk geeft zekerheid omtrent de mate van diefstalbeveiliging van het slot. Dit keurmerk is afgegeven door de onafhankelijke Stichting ART. Hierin zitten partijen als ANWB, BOVAG, verzekeraars en politie.
In eerste instantie kijk je of je op het slot een stickertje of opdruk kunt vinden met het ART logo. Op het stickertje vind je de volgende gegevens: Het woord “ART”, een “nummer” en een aantal “sterretjes”. Het nummer is het slotnummer oftewel het goedkeurnummer.
Het winnende ketting motorslot is deze Abus Ionus. Dit erg stevige en volledig gekeurde kettingslot wordt door alle verzekeraars goedgekeurd omdat het een ART 4 slot is. Daarnaast is hij lekker lang met de 120 cm waardoor je hij makkelijk aan een lantaarnpaal, hek of ander voorwerp is vast te zetten.
Een slot met keurmerk ART 1 voorkomt dat een fiets zomaar is mee te nemen. Deze 'meeneembeveiliging' is bijvoorbeeld geschikt voor een korte stop. Het minimale advies voor een gewone fiets is eigenlijk een slot ART-2. Deze zorgt voor een goede beveiliging.
Voor je elektrische fiets adviseren we twee sloten, waarvan één kettingslot. Hiermee zet je je fiets gemakkelijk vast aan een paal of hek. Alle fietssloten met een ART-2-keurmerk en hoger voldoen voor zowel je e-bike als je gewone fiets.
Het beste scooterslot is dus een lang ART3 gekeurd kettingslot! Je mag uiteraard ook ART4 of zelfs ART5 gebruiken. Neem je het risico om je scooter niet nagelvast te zetten dan kun je ook andere type sloten nemen, zoals een beugelslot of een schijfremslot.
Een fietsslot met keurmerk ART 1 is in wezen een 'meeneembeveiliging', bijvoorbeeld geschikt voor een korte stop. Stichting ART adviseert voor fietsen echter een ringslot door het achterwiel in combinatie met een kettingslot, beugelslot of kabelslot. Bevestig uw fiets met één van deze sloten aan een vast object!
Met ART-keurmerk en testwinnaar van de Fietsersbond slotentest. De ABUS Bordo Granit X Plus 6500/110 XL is een ART 2 gekeurd slot.
Een anti-diefstalverzekering is af te sluiten met een voor de betreffende tweewieler (fiets, scooter/brommer, motor) goedgekeurd ART-slot. Voor een fiets moet er minimaal sprake zijn van een ART-2 slot, terwijl vaak ook een ART-3 slot goed te gebruiken is voor de fiets.
Het Keurmerk
Daarnaast wordt gewerkt met een sterrensysteem. Hoe meer sterren een slot heeft, hoe hoger de preventieve waarde van het slot en hoe beter hij dus beschermt tegen diefstal. Een slot met vijf sterren heeft de meeste preventieve waarde.
Het kabelslot en kettingslot zijn aan elkaar gewaagd wat betreft stevigheid en bescherming tegen het doorknippen ervan. Op het vlak van flexibiliteit gaat de voorkeur hier uiteindelijk wel naar het kettingslot omwille van zijn gebruiksgemak.
De diefstalbestendigheid was bij deze sloten al getest door Stichting ART. Conclusie: vergeet vouwslot en beugelslot. De beste oplossing is een ringslot in combinatie met een los kettingslot van minimaal 85 centimeter zodat je hem altijd aan de 'vaste wereld' vast kunt maken.
Kettingsloten gelden doorgaans als de veiligste fietssloten. Kies wel voor een kettingslot met gehard stalen schakels van minimaal 8 mm dik en het liefst ook voor een kettingslot voorzien van een ART-keurmerk (ART-2 of 3).
We raden aan het voertuig met een extra - goedgekeurd en gecertificeerd - slot te beveiligen. Bijvoorbeeld met een ketting aan een muuranker of een slot dat het wiel blokkeert. Vertrouw niet alleen op het stuurslot. Zeker niet als uw scootmobiel buiten staat en er geen (beveiligde) stalling is.
Een eis die vrijwel alle verzekeraars hanteren, is dat het motorslot minimaal over een ART keurmerk dienen te beschikken. Het ART keurmerk is vijf verschillende categorieën ingedeeld en voor het verzekeren van een motor stelt de verzekeraar minimaal een motorslot met ART 4 keurmerk als eis.
Welke lengte een kettingslot moet hebben kun je geen eenduidig antwoord op geven en is afhankelijk van verschillende factoren. Uiteraard moet een kettingslot niet te kort zijn, want dan beperk je de mogelijk om je tweewieler te verbinden met een vast object.
Over het algemeen verlangen verzekeringsmaatschappijen in hun polisvoorwaarden een categorie 2 slot voor een fiets, een categorie 3 slot voor een brom-of snorfiets/scooter en een categorie 4 slot voor een motorfiets.