De airconditioning in een auto koelt het interieur. Om een juiste temperatuur te krijgen zal een eenvoudige airco gekoelde lucht mengen met warme lucht uit de kachel. Een zogenaamde 'climate control' brengt de interieurlucht volautomatisch op temperatuur door middel van koeling of verwarming.
Waarom gebruik maken van het airco system (AC) in het najaar en de winter? Rond 1940 was de installatie van een aircosysteem in auto's een luxe en was bedoeld voor de hete zomers in de USA. Tegenwoordig zit in bijna iedere auto een AC systeem. Dit is niet alleen bedoeld om het interieur van de auto af te koelen.
Engels, staat voor `Alternating Current`, wisselstroom. Is de internationaal gebruikte afkorting voor wisselspanning of -stroom, zoals in UAC of IAC.
Climate control wordt ook wel volledig automatische airco genoemd. Door middel van een grote hoeveelheid sensoren wordt de temperatuur in de auto gemeten. Vervolgens zorgt het systeem ervoor dat het continu de ingestelde temperatuur is. Dit gaat volledig automatisch, waardoor het (rij)comfort stijgt.
Een climate control is een slimme airconditioning. Een normale airco blaast domweg veel koude lucht de auto in. De climate control zorgt dat het interieur een bepaalde temperatuur krijgt en ook vasthoudt, en gaat harder werken als het buiten warmer is en minder doen als het buiten al koel is.
Meestal zal het koudemiddel iedere 3-4 jaar weer aangevuld moeten worden. Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten. Tenzij er voor een buitensporig defect een externe oorzaak voor valt aan te wijzen.
De gemiddelde kosten voor het kopen en installeren zijn bij een Split Airco €1.600 tot €3.250. Deze kosten zijn inclusief montage. Voor een Multi-split airco betaal je €3.000 tot €5.550 voor de installatie en aanschaf. Een airco is handig om in huis te hebben, want het zorgt voor een gezelliger en gezonder woonklimaat.
Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de 5 jaar. Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
Voorruitverwarming met een schuif op knop op het tekentje van voorruitverwarming zetten. Vergeet niet de temperatuur en ventilatorsnelheid op maximaal te zetten. Achterruitverwarming inschakelen door een knop in te drukken.
AC-laden voor elektrische voertuigen
Het converteert stroom van AC naar DC en leidt die vervolgens naar de accu van de auto. Dit is tegenwoordig de meest voorkomende laadmethode voor elektrische voertuigen en de meeste laders gebruiken wisselstroom.
AC laden voor elektrische voertuigen
Dit converteert stroom van AC naar DC en leidt de stroom dan vervolgens naar de accu van de elektrische auto. Momenteel is dit de meest voorkomende laatmethode voor elektrische voertuigen. De meeste laders gebruiken ook wisselstroom.
In tegenstelling tot AC-laders, zit de converter bij een DC-lader in de lader zelf. Dat betekent dat het de stroom rechtstreeks naar de accu van de auto kan leiden en de geïntegreerde lader niet nodig heeft om het te converteren. DC-laders zijn groter, sneller en een interessante doorbraak als het gaat om EV's.
Als de airco veel minder koelt dan gebruikelijk, dan kan het zijn dat de druk is weggevallen door te weinig koelingsvloeistof. Bijvullen verhelpt het probleem. Normaliter gebeurt dit als onderdeel van het onderhoud en kost tussen de € 80- en € 120.
Over het algemeen is de prettigste instelling 23 graden met de middelste circulatie stand wanneer u aan het koelen bent. Door de ontvochtiging van de lucht is de gevoelstemperatuur dan 21 graden. Wanneer u aan het verwarmen bent is 19 a 20 graden een prettige temperatuur om in te werken.
HOE WEET IK MET WELK KOUDEMIDDEL DE AIRCO VAN MIJN AUTO GEVULD IS? Soms is het te controleren middels een sticker onder uw motorkap. Mocht u het niet zeker weten, dan kunnen wij voor u een koudemiddelanalyse uitvoeren. Op die manier voorkomt u dat uw airco wordt gevuld met het verkeerde koudemiddel.
Airco bijvullen kosten
U bent gemiddeld tussen € 100,- en € 200,- kwijt aan kosten voor het bijvullen van uw auto airco. Vaak kunt u het bijvullen van uw airco ook combineren met een airco onderhoudsbeurt. Hier wordt uw airco helemaal nagekeken, gereinigd en onderhouden. Ook wordt het koudemiddel bijgevuld.
Geluiden, zoals brommen, klapperen of zoemen zijn dan ook de eerste tekenen van een airco compressor die aan zijn laatste fase begint. Het is belangrijk is dat er voldoende smeermiddel beschikbaar is. Dit zit verwerkt in het koelmiddel wat door het hele systeem circuleert.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%. Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
Gebruik je airco het hele jaar
Je airco is niet alleen nuttig voor in de zomer, maar ook in koude en natte jaargetijden. Airco's onttrekken vocht aan de lucht, en een droger interieur betekent schonere ramen. Gebruik de airco dus het hele jaar door. Dat is ook beter voor de airconditioning zelf.
Toxicologen en longspecialisten zijn het er al langer over eens: airconditioning is eigenlijk helemaal niet ongezond. Je kunt er dan ook niet ziek van worden. Het is wel waar dat je kans loopt op een infectie als je je airco foutief gebruikt.
Diverse factoren spelen een rol bij de levensduur van een airconditioner maar de vuistregel is dat bij gemiddeld gebruik en regelmatig en goed uitgevoerd onderhoud de installatie zeker 12 tot 15 jaar mee moet kunnen.
Voor de meeste single-split airco units is een extra groep niet nodig. Als je kiest voor een multi-split airco unit wordt een aparte groep in de meterkast aangeraden.