De basislengte van een cilinder is 60 mm en wordt in de praktijk aangeduid met A=30/B=30, ofwel een 30/30 cilinder (A=buiten, B=binnen). Dubbele cilinders kunnen in stappen van 5 mm verlengd worden tot een maximale afmeting van A=70 / B=70. Overige verlengingen zijn in stappen van 10mm tot een totale lengte van 240 mm.
De standaard lengte van een cilinderslot is 60mm oftewel 30mm links en 30mm rechts. De lengte kan aan beide zijden met telkens 5mm verlengd worden. Bij dikkere deuren dan 40mm zit het slot vaak niet in het midden van de deur zodat de lengte van het cilinderslot daarop aangepast moet worden.
Bij het bepalen van de maatvoering van cilindersloten vormt de cilindermontageschroef, op de kopse kant van de deur, het uitgangspunt. De makkelijkste manier om de maat te bepalen is door het verwijderen van de oude cilinder. Dit kan door het losdraaien van de montageschroef.
De cilindermaat bestaat uit 2 maten. De lengtemaat vanaf het hart van de cilinder tot de binnenzijde van de cilinder en die van het hart tot de buitenzijde van de cilinder. Deze maat is altijd weergegeven in millimeters. Er zijn twee manieren om de cilindermaat op te meten.
Er zijn natuurlijk ook diverse diktes aan deuren. Daarom zijn cilinders in allerlei lengtes leverbaar. De cilindermaten lopen op per 5 mm, dus als een deur aan de buitenzijde 5 mm dikker is bestel je een 30-35 of 32-37 cilinder. Een cilinder kan ook aan beide zijden verlengd worden, bijvoorbeeld 40-40 of 42-42.
Een cilinder mag aan de buitenkant van de deur maximaal 3 mm uitsteken.
De heen en weer gaande beweging wordt in de motor omgezet in een draaiende beweging. Deze draaiende beweging wordt overgebracht naar de wielen. In een auto kunnen drie maar ook zestien cilinders zitten en uiteraard alle aantallen die hiertussen liggen. De meeste auto's hebben drie of vier cilinders.
Wat is een halve cilinder? Een halve cilinder heeft aan één zijde een opening voor het sleutelgat. Als een deur dus aan één kant af te sluiten is, heeft u geen hele cilinder nodig, maar kan een halve cilinder volstaan. Denk bijvoorbeeld aan het afsluiten van een meterkast of voorraadkast.
Een dubbele cilinder is een praktisch hulpmiddel om jouw deur af te sluiten. Door zijn langgerekte vorm steekt hij door de deur, waardoor hij aan beide kanten te bedienen is met een sleutel. Dubbele cilinders zijn veruit het meest verkochte type cilinderslot.
Een standaardmaat van bijv. een projectslot is 60 mm. Een woningbouwslot heeft als standaardmaat vaak 50 mm. Voor sloten gebruikt in ouderenwoningen en verpleegtehuizen etc. is een grotere doornmaat vaak wenselijk.
Een optie om de cilinder te verwijderen is het uitboren van het cilinderslot, maar er is een makkelijkere manier. Pak de bahco of waterpomptang en wrik de cilinder heen en weer (naar links en rechts). Uiteindelijk zal op de zwakste plek, precies in het midden bij de meenemer, de cilinder breken.
Het opmeten van een PC maat en Doornmaat
De PC maat is de afstand tussen het hart van het krukgat en het hart van de kern van de profielcilinder. De doornmaat van een slot is de afstand van het hart van het gat van de deurkruk en de voorkant van de voorplaat van het slot.
Een paniekfunctie maakt het mogelijk om het cilinderslot tegelijkertijd aan de binnen en buitenzijde te bedienen. Als er aan de binnenzijde van het slot een sleutel zit kan iemand anders met een andere sleutel nog steeds het slot vanaf de buitenzijde open maken.
Kerntrekken is de populairste inbraakmethode van dit moment. Bij de inbraakmethode kerntrekken schroeft een inbreker een schroef in de cilinder, en trekt deze met cilinder en al uit het slot. Op deze manier verkrijgt hij/zij eenvoudig toegang tot het slot/driepuntsslot.
De Amerikaanse uitvinder Linus Yale patenteerde in 1844 het eerste stiftcilinderslot, dat er wel nog wat anders uitzag dan de huidige sloten. Zijn zoon Linus jr. verbeterde zijn vaders uitvinding en in 1861 maakte hij een stiftcilinderslot dat vrijwel hetzelfde werkte als de hedendaagse cilindersloten.
Bij een vrijloop meenemer of vrijloopcilinder kan de meenemer altijd draaien, ook zonder sleutel in de cilinder. De vrijloopfunctie is nodig bij sommige anti- panieksloten en elektronische meerpuntssluitingen.
Met de Keso cilinder verhoogt u de veiligheid van het slot tot SKG***. Extra sloten voor bij Danalock Keso, indien u met 1 x sleutel ook o.a. de achterdeur wil bedienen.
Het betekent eigenlijk dat je ogen niet meer helemaal rond (zoals een voetbal), maar iets meer ovaalvormig zijn (zoals een rugbybal). Hierdoor wordt het licht niet op 1 punt geprojecteerd maar op een lijn. Dit veroorzaakt onscherp zicht.
De voordelen van een cilinderslot
Het slot is over het algemeen erg veilig, zeker de duurdere (gecertificeerde) varianten. Het slot is erg gemakkelijk te vervangen. Als je jouw cilinderslot wil vervangen, hoef je alleen de pinnen in het slot opnieuw te rangschikken.
Cilinders zijn cilindervormige uitsparingen in het motorblok. Het motorblok is gemaakt van aluminium of gietijzer. De cilinders zijn een belangrijk onderdeel van de zuigermotor. In de zuigermotor vindt de verbranding plaats.
Voor- en nadelen
De kleinere hoeveelheid cilinders van de driecilinder ten opzichte van een viercilinder zorgt er voor dat de motor compacter en lichter is, sneller warm wordt, minder wrijving heeft en dus zuiniger is.
Er bestaan auto's met een motor onder de motorkap die slecht uit drie cilinders bestaat. Met de uitspraak de auto rijd maar op drie cilinders bedoelen we daar natuurlijk niet deze motoren mee. De meeste diesel en benzine auto's zijn voorzien van viercilinder motoren.
Zitten de scharnieren rechts? Dan heb je een rechtsdraaiende deur en dus een Din-R slot nodig. Als de scharnieren links zitten, is jouw deur linksdraaiend en heb je een Din-L slot nodig.