0W20 olie is relatief dunne motorolie. Deze aanduiding stamt uit de SAE klasse voor motoroliën. De 0W geeft de viscositeit bij koude temperatuur aan, terwijl de 20 de viscositeit bij hoge temperatuur aangeeft. Tegenwoordig schrijven steeds meer autofabrikanten dunnere olie voor.
Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (bij koude starts). De meest voorkomende zijn: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W. Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer).
De reden van 0W-20
De grootste reden voor de keuze van 0W20 motorolie is de brandstofbesparing die deze producten realiseren. Met dunnere olie heeft de motor minder werk om olie rond te pompen, en dat zorgt voor een x% brandstofbesparing.
De 0W geeft de viscositeit bij koude temperatuur aan, terwijl de 30 de viscositeit bij hoge temperatuur aangeeft. Een 0W30 olie is dus dikker bij warme temperatuur dan een 0W20 olie, maar bij koude temperatuur hebben ze dezelfde viscositeit.
Waarom 0W20 motorolie? Het is van groot belang om de juiste motorolie te gebruiken, zeker bij motoren waar een lage HTHS-viscositeit uitdrukkelijk aangeraden is. De 0W-20 helpt bovendien om het brandstofverbruik te verlagen en kan de motorefficiëntie verhogen.
Motorolie met verschillende eigenschappen/specificaties mengen wordt altijd afgeraden. De olie verliest zijn specifieke eigenschappen en de kwaliteit gaat in vrijwel alle gevallen achteruit. Als in het boekje meerdere geschikte olien staan vermeld, kun je meerdere soorten gebruiken. Maar nooit gemengd gebruiken.
0W20 wordt als 1ste keus aanbevolen door de fabrikant (en ook 1ste keus via externe olie-advies leveranciers). Als alternatief (het woord zegt het al) kan een 5W30 gebruikt worden en in dit geval onder bepaalde voorwaarden.
Als een motorolie is goedgekeurd voor een voertuig, kunt u die mengen met alle andere goedgekeurde oliën. Wanneer een motorolie voor een voertuig is goedgekeurd, garanderen de fabrikanten dat deze met andere goedgekeurde oliën kan worden gemengd. Viscositeit en prestaties zijn in dit geval niet belangrijk.
Afwijkend tussen de twee olieën is het eerste getal. Wanneer Peugeot het gekozen voor 0W30 voorschrijft is deze olie koud wat dunner dan de oorspronkelijke 5W30. Wanneer na de laatste beurt op uw aandringen de gebruikelijke 5W30 weer is toegepast zal deze ook met deze olie weer aangevuld moeten worden.
Wanneer het tijd is om de motorolie bij te vullen is het te adviseren om het instructieboekje van jouw auto op te zoeken. Hier staat namelijk in welke olie gebruikt kan worden voor de motor van jouw auto. Er zijn namelijk verschillende motorolie bestaande uit andere viscositeiten en oliesoorten.
Een 5W-30 motorolie zal dunner worden bij lage temperaturen dan een 10W-30, maar zal nog steeds trager vloeien dan een 0W-30. Een motor in een kouder klimaat, waar motorolie de neiging heeft om dikker te worden door lagere temperaturen, zou baat hebben bij 0W of 5W.
Wat is goede olie? Eigenlijk is dit vergelijkbaar met de motorbanden, de grote merken leveren allemaal kwalitatief goede olie. Daarnaast kun je vaak ook aan de prijs de kwaliteit afleiden, een duurdere olie zal meer additieven (dopes) hebben en daardoor beter en/of langer functioneren.
Maar ook kan te veel olie schadelijk zijn voor bepaalde onderdelen in uw auto. Zo kunnen er problemen ontstaan in de katalysator en kunnen de oliekeerringen het zelfs begeven. De motorolie van de auto mag nooit boven het maximumstreepje uitkomen, maar ook niet onder het minimumstreepje.
Gelijksoortige oliën (bijvoorbeeld motoroliën) mogen met elkaar gemengd worden in alle verhoudingen, uitgezonderd sommige synthetische oliën (glycolen). Het is natuurlijk niet aan te raden gelijksoortige oliën van verschillende kwaliteit met elkaar te mengen, aangezien men dan afbreuk doet aan de kwaliteit van de olie.
In basis zijn deze motorolieën mengbaar, beter een andere soort olie dan te weinig olie. Na het mengen is echter niet meer bekend wat nu precies de eigenschappen van de aanwezige motorolie zijn.
De viscositeit van een olie wordt bepaald door de weerstand tegen stromen. De viscositeit van een olie wordt aangeduid met twee getallen. Na het eerste getal staat altijd de letter 'W' (voor Winter). Deze aanduiding heeft betrekking op de weerstand tegen stromen van olie wanneer die koud is, zoals bij een koude start.
0W30 olie is erg dun en zorgt voor een gemakkelijke koude start. Deze olie is ook geschikt voor auto's waarbij 5W30 of 10W30 olie wordt aangeraden. Gebruik van dit type olie leidt tot een lager brandstofverbruik vanwege de verminderde frictie.
Wat gebeurt er als u de olie niet vervangt? Rijden met oude olie of met een laag oliepeil belast de motor onnodig: De wrijving in de motor neemt toe, waardoor de onderdelen sneller verslijten. De gevolgen zijn een vermindering van de prestaties, een hoger brandstofverbruik en een hogere uitstoot.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
Afhankelijk van de in het handboek geadviseerde viscositeit kan synthetische olie ook de prestaties en het brandstofverbruik van uw auto verbeteren en zelfs langer sterker blijven tussen verversingsintervallen dan traditionele minerale of semisynthetische oliën.
In theorie kan het mengen van diverse olietypen geen kwaad. Toch raden wij dit ten zeerste af om problemen aan het motorblok te voorkomen. Er is niet voor niets een grote diversiteit aan olietypen met uiteenlopende kenmerken. Deze eigenschappen gaan (grotendeels) verloren als je verschillende kwaliteiten mengt.
Hoe dik een motorolie warm of koud is, kun je dus aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner. En een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie.
Je kan op twee simpele manieren uitvinden welke olie in je auto hoort. Het type motorolie wat in je auto hoort staat altijd in het serviceboekje van de auto. Dit is door de fabrikant zo bepaald dus dit is altijd de juiste olie. Het maakt nooit uit welk merk je koopt, als de soort olie maar hetzelfde is.
In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.