De competentie Analyseren zegt iets over je vaardigheid om overzicht te krijgen over informatie en deze te begrijpen. Een voorbeeld van een vraag die hoort bij deze competentie is: "Bij een grote hoeveelheid informatie zie ik snel in wat belangrijk is".
Gedragsvoorbeelden bij analytisch vermogen
je ziet snel de kern of essentie van het vraagstuk. je overziet de consequenties van bepaalde keuzes. je kunt snel verbanden leggen en je ziet relaties of overeenkomsten tussen informatie. je kunt logisch redeneren en op basis daarvan trek je conclusies.
De competentie analytisch vermogen valt onder de categorie persoonlijke vaardigheden. De persoonlijke vaardigheid waarover je beschikt bij analytisch vermogen is het onderscheidt maken van hoofd- en bijzaken oftewel het in staat zijn om de essentie uit gegevens te halen.
Dringen door tot de kern van een probleem en zien wat er werkelijk aan de hand is. Overzien de consequenties van bepaalde keuzes. Zien snel een rode draad in een grote hoeveelheid informatie. Vragen door en zijn goed in luisteren.
Analyseren is het grondig onderzoeken en het ontleden van iets. Zo kunnen problemen geanalyseerd worden, maar ook gegevens of zelfs de menselijke geest. Om iets te kunnen analyseren, moet het opgedeeld worden in verschillende onderdelen. Mensen gebruiken het woord uiteenrafelen ook wel eens in plaats van analyseren.
De top vijf competenties met het hoogste ontwikkelpotentieel: overtuigingskracht, leidinggeven (groep), coachen, samenwerken en communiceren. 'Overtuigingskracht' stijgt daarmee van plek 3 naar plek 1. “Overtuigingskracht is van de gemeten competenties de competentie met het hoogste ontwikkelpotentieel.
Overanalyseren noem ik de valkuil van analytisch vermogen. Wanneer je goed kunt analyseren is dat een kernkwaliteit. Overanalyse noem ik de doorgeslagen variant oftewel de valkuil.
Analytische vaardigheden zijn momenteel een van de meest gewilde eigenschappen op de arbeidsmarkt. Verschillende industrieën, van productie tot techniek, van starters tot multinationals, hebben behoefte aan werknemers die analytische vaardigheden hebben, zowel voor het oplossen van eenvoudige als complexe problemen.
De analytische test volgt in de sollicitatieprocedure als jouw CV en motivatiebrief zijn goedgekeurd. De analytische test bestaat uit: cijferreeksen, figuurreeksen en redactiesommen.
Een bewering is analytisch als het predicaat (eigenschap) dat aan een begrip wordt gekoppeld reeds inbegrepen is in het begrip zelf en dus geen extra kennis toevoegd. Bijvoorbeeld: een driekhoek heeft 3 zijden; het hebben van 3 zijden ligt opgesloten in het begrip driehoek. Tegenovergesteld aan synthetisch.
Onderzoek kan worden onderverdeeld in drie verschillende categorieën: verkennend, beschrijvend en causaal. Elk type onderzoek heeft een ander doel en kan alleen op bepaalde manieren worden gebruikt.
Methodologie is de studie van de wetenschappelijke methoden, de procedures en werkwijzen, die moeten worden gebruikt om kennis te verwerven en om de wetenschap vooruit te helpen.
Analytisch denken = het effectief oplossen van problemen door vragen te ontleden in kleinere delen, verbanden leggen en logische conclusies trekken. Je weet welke informatie nodig is om een probleem op te lossen. Ingewikkelde problemen deel je op in kleinere onderdelen. Zo zorg je voor meer overzicht in het geheel.
Zo'n analyse geeft inzicht in de benodigde activiteiten en de betrokken personen bij het zorgproces rond een bepaalde aandoening. Het doel is te komen tot een set van gegevens die minimaal nodig zijn voor het leveren van goede zorg.
De persoonlijke vaardigheid waarover je beschikt bij analytisch vermogen is het vermogen om onderscheid te maken tussen hoofd- en bijzaken. Je bent dus goed in staat om de essentie uit een reeks gegevens te halen. Je ziet snel de logische verbanden.
Analyseer eerst of je eigen gedrag en dat van de ander samen of tegen en boven of onder is. Plaats het gedrag daarna in de juiste vlakken. Bepaal dan hoe je het gedrag van de ander kunt beïnvloeden. Afhankelijk van de situatie moet je tegenovergesteld gedrag of juist hetzelfde gedrag vertonen.