Inhoudslijnen met aanbodsdoelen SLO heeft voor ieder leergebied van het primair onderwijs de inhoud voor kennis, vaardigheden en houding geformuleerd in aanbodsdoelen. Deze worden weergegeven in inhoudslijnen met drie fasen (fase 1/jonge kind, fase 2 en fase 3).
De tussendoelen beschrijven wat leerlingen in de loop van groep 2 tot en met groep 8 moeten leren begrijpen, kennen en kunnen. Het zijn beheersingsdoelen. Deze doelen geven in een doorlopende leerlijn aan wat er te leren valt binnen de verschillende rekendomeinen.
SLO is een landelijk kenniscentrum voor het onderwijs. SLO houdt zich bezig met het opstellen van landelijke onderwijsdoelen.
Kerndoelen zijn eisen van de overheid aan het onderwijs. Als school moet je de kerndoelen ten minste hanteren bij je onderwijsactiviteiten, als doelstelling die je aan het eind van het basisonderwijs wilt bereiken. Het zijn ankerpunten die leraren houvast bieden bij het maken van inhoudelijke keuzen en uitwerkingen.
De eerste fase is die van het jonge kind (4-7 jaar). Deze beslaat de groepen 1, 2 en een deel van 3. De inhoud komt overeen met de inhoudskaarten bij de leergebieden. Voor veel inhouden kunnen we goed bepalen dat het bij het jonge kind past.
SLO heeft voor het jonge kind inhoudskaarten ontwikkeld voor ieder leergebied met een overzicht van het mogelijke aanbod in de vorm van aanbodsdoelen. Deze doelen geven een richting waarin kinderen onderwerpen verkennen en ermee leren omgaan.
Bij digitale geletterdheid gaat het om het kunnen omgaan met ICT, om kennis en begrip van de werking van ICT, kritisch en (zelf)bewust gebruik van de mogelijkheden van ICT en het inschatten van kansen en risico's die het gebruik van ICT met zich meebrengt. Ook verdient attitudeontwikkeling aandacht.
Over de opleiding
Op Fontys ALO word je opgeleid om je leerlingen in de breedste zin te begeleiden naar een gezonde en actieve leefstijl. Dat gaat over goed leren bewegen, maar ook over bewegen leren regelen, gezond bewegen en samen bewegen, waarin waarden zoals gezondheid, teamwork en fairplay belangrijk zijn.
SLO, statutaire naam Stichting leerplanontwikkeling, is een Nederlandse organisatie die de curricula ontwikkelt voor het primair, speciaal en voortgezet onderwijs. Dat gebeurt in opdracht van het Ministerie van OCW. SLO komt door samenwerking met verschillende partijen uit het onderwijsveld tot een curriculum.
Basisvaardigheden burgerschap zijn sociale en maatschappelijke vaardigheden die leerlingen nodig hebben om deel te kunnen nemen aan de samenleving. Het gaat om het verwerven van kennis en vaardigheden en het toepassen van die kennis en vaardigheden in het leven van alledag. Sinds 2021 is er een nieuwe wet van kracht.
Goede basisvaardigheden zijn essentieel voor leerlingen. Het helpt hen bij het volgen van andere vakken en bij het functioneren in onze samenleving. Het is daarom belangrijk dat we met elkaar de basisvaardigheden van leerlingen versterken.
Het taalonderwijs kent vier domeinen: lezen, schrijven, spreken, en kennis over taal. Deze domeinen komen in de taalles vaak als losse onderdelen aan bod. Maar verbind je die losse onderdelen met elkaar, maak je de taalles effectiever, samenhangender en win je ruimte in het lesprogramma.
Een leerdoel is datgene wat de leerling geleerd moet hebben als gevolg van het onderwijs dat je hebt ingericht en dat de leerling heeft gevolgd.Een lesdoel is een leerdoel voor 1 les.
De kerndoelen geven per vak aan wat de leerlingen moeten kennen en kunnen aan het einde van de basisschool. Het Ministerie van OCW heeft de kerndoelen opgesteld. Het is een referentiekader voor scholen, zodat leerkrachten weten waar zij zich op moeten richten bij de ontwikkeling van de leerlingen.
Digitale vaardigheden zijn vaardigheden van mensen om digitale apparaten te kunnen gebruiken. Zoals een computer, tablet of mobiele telefoon. Iemand met beperkte digitale vaardigheden heeft onder andere moeite met: (Zorg)websites zoeken en begrijpen.
Een van de belangrijkste voordelen van digitalisering in het onderwijs is dat het leerproces persoonlijker en efficiënter wordt. Digitale leermiddelen maken het mogelijk om op een meer flexibele manier te leren. Studenten kunnen op hun eigen tempo en niveau werken en zelf beslissen welke leerstof ze willen behandelen.
Ervaringsdoelen beschrijven welke inspanning van leerlingen wordt verwacht met het oog op ervaringen en/of expressieve reacties. Beheersingsdoelen beschrijven het realiseren van leeropbrengsten, dat zijn de minimale streefwaarden als het gaat om kennis, vaardigheden en inzichten.
Een kind dat leert lezen, spellen, rekenen en schrijven is daartoe alleen in staat als het voldoet aan een aantal voorwaarden: intelligentie, goede oren, goede ogen, en zo meer. We noemen dat “leervoorwaarden”.
De aanpak Gezonde Kinderopvang sluit aan op onderdelen van het Pedagogisch Kader. Daarin zijn gezondheidsthema's als eten en drinken, bewegen, sociaal-emotionele ontwikkeling, dagritme opgenomen. Ook de paragrafen over samenwerken met ouders, observeren en de inrichting, sluiten aan bij de aanpak.
In het schema ontwikkelingsaspecten en om- gevingsinteractie worden de volgende ontwik- kelingsgebieden onderscheiden: lichamelijke ontwikkeling, motorische ontwikkeling, cogni- tieve ontwikkeling, seksuele ontwikkeling, per- soonlijke ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling.
De belangrijkste ontwikkelingsgebieden zijn de lichamelijke-, motorische-, cognitieve-, sociale-, emotionele– en de spraak- en taalontwikkeling.