Een leerling met de leerstijl van de denker leert vooral door dingen te overdenken en verbanden te leggen (2 + 3). Denkers willen eerst iets theoretisch begrijpen. Ze willen precies weten hoe alles in elkaar steekt. Deze leerlingen kunnen best praktisch zijn .
Denker zijn vaak op zoek naar de diepere betekenis van dingen. Je leeft met de gedachte dat iets niet zomaar gebeurd en niet zomaar wordt gezegd. Je bent analytisch en vind het heerlijk om te sparren met anderen. Je loopt vaak vooruit op de anderen en ziet dingen aankomen.
De denker is vooral een analist en theoreticus. Dit menstype is goed in logisch denken en redeneren en haalt zijn kennis bij voorkeur uit boeken. De logica achter een idee is voor de denker vaak belangrijker dan de praktische uitvoerbaarheid ervan. De beslisser is goed in plannen en uitvoeren.
De denker is iemand met een leerstijlvoorkeur voor waarnemen (kijken) en denken (analyseren). Een denker kan een probleem of ingewikkelde situatie goed analyseren en kan prima overzichten maken van de verzamelde gegevens. Met overzicht, inzicht en logisch redeneren gaat de denker aan de slag.
Denkers leren het meest uit observatie en interne reflectie. Deze profielen kunnen situaties en problemen vanuit verschillende perspectieven bekijken en vervolgens tot een rationele conclusie komen. Ze leren het best uit gestructureerde leermiddelen zoals een handleiding, colleges,…
Een auditief denker zal woorden gebruiken, die gericht zijn op geluid. Hij zal het hebben over "Dat klinkt me als muziek in de oren", "Er gaat een belletje rinkelen" of "Laat eens iets van je horen". De kinesthetische denker richt zich op wat hij voelt. Voor hem is het belangrijk of iets hem raakt.
Waarnemen en overdenken (reflecteren op de ervaring)Abstracte begripsvorming (leren van de ervaring)Actief experimenteren (uitproberen wat je hebt geleerd)
Wat is analytisch vermogen? De betekenis van analytisch vermogen is dat je een situatie, probleem of vraagstuk goed kunt analyseren. Het houdt in dat je probleemoplossend kunt nadenken door een probleem of vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Ook kun je snel hoofd- en bijzaken onderscheiden.
Daarnaast heb je de Doener, Dromer en Denker. Volgens Kolb leert een doener door ervaringen, een dromer door te analyseren, een denker door te redeneren en een beslisser door gestructureerd experimenteren.
In het meest effectieve leerproces doorloop je dus alle vier de leerstijlen "met de klok mee". Je voorkeursleerstijl is dan de leerstijl waar je bij voorkeur mee begint in een leerproces. De 4 leerstijlen van het leerproces zijn volgens Kolb alle vier even belangrijk voor een compleet en rijk leerproces.
Conceptueel denkers zijn goed in het leggen van verbanden, creatief denken, het verzinnen van nieuwe dingen en het bedenken van oplossingen. Ze denken van groot naar klein. Zo hebben ze eerst een oplossing voor een probleem en gaan daarna pas naar de details ervan kijken.
Dromers kijken graag in plaats van doen en proberen zich vervolgens voor te stellen hoe iets werkt. Een dromer bekijkt dingen graag vanuit verschillende kanten. Brainstormen en ergens mee oefenen nadat het is voorgedaan zijn typische leermethoden van een dromer.
De Doener
Hoe wordt de leerstijl van 'Doener' gedefinieerd volgens het model van Kolb? De Doener leert het beste wanneer hij of zij kan experimenteren en uitproberen. Het leerproces bestaat veelal uit gissen en missen, en door vooral de handen uit de mouwen te steken kan hij of zij een probleem of vraagstuk oplossen.
Van de 15 respondenten gaven er 12 het antwoord dat ze het liefste leren door zelf in de praktijk dingen te doen. Twee van deze gaven de voorkeur aan "door voorbeelden te zoeken". Eén persoon gaf aan graag een degelijke cursus te volgen, en niemand heeft de kritische expert aangemerkt als voorkeur.
De beslisser is iemand met een leerstijlvoorkeur voor toepassen en beslissen. Een beslisser neemt verantwoordelijkheid in een situatie en vaak ook in groepen. Iemand met de leerstijl beslisser moet kunnen zien hoe informatie en kennis in de werkelijkheid toepasbaar is.
De leercyclus van Kolb is een model dat 4 leerstijlen definieert op 2 assen. Het model zet actief tegenover reflectief, waarbij een actievere leerstijl is gericht op praktijkervaring. Bij een actieve leerstijl pas je kennis direct toe in de praktijk. Op deze manier kun je van fouten leren door trial en error.
Iemand met een analytisch denkvermogen denkt in oplossingen en kan informatie efficiënt verwerken. Een analytische collega die voor een probleem komt te staan lost dit stapsgewijs op. Dit betekent dat hij of zij nooit voor de meest voor de hand liggende oplossing kiest of direct een conclusie trekt.
Ontwikkeling van analytisch vermogen
Je kunt je analytisch vermogen ontwikkelen door oefening en educatie. Het begint met nieuwsgierigheid en de drang om te begrijpen hoe dingen werken. Door jezelf te trainen in logisch denken en het oplossen van complexe problemen, scherp je jouw vermogen om analytisch te denken aan.
De dominante leerstijl bepaalt waar we beginnen met leren. De een begint met de theorie en wil zelf nadenken over de manier waarop hij of zij 'de praktijk ingaat'. Een ander begint het liefst direct met de praktijk en ziet wel hoever hij komt.
De meest effectieve leertechniek is het maken van oefentoetsen en gespreid oefenen. Ook effectief is het overlappend oefenen, zelf uitleggen en uiteenzettend ondervraagd worden.