Sjiieten geloven in een bloedverwantschap tussen Mohammed en diens opvolgers. Zij geloven dat Mohammed zelf Ali ibn Aboe Talib (ca. 598-661) – de neef van Mohammeds neef – als eigen opvolger heeft aangewezen.
De sjiieten geloven in de Koran als het woord van God en in de Soenna als de overleveringen van de profeet Mohammed. Dit zijn de twee pilaren waarop de sjiieten hun wetten en plichten baseren. De imams die hen opvolgen zijn de uitvoerders en uitleggers van deze twee pilaren.
Sjiieten (afgeleid van Shia, wat betekent "volgeling") geloven in de Koran als het woord van God en in de Soenna (bestaande uit geverifieerde bijdragen welke men Hadith noemt) als de overgeleverde levensnormen van Mohammed. Dit zijn de bronnen waarop de sjiieten hun wetten en regels baseren.
De soennieten en de sjiieten raakten verdeeld toen de profeet Mohammed in 632 overleed. De soennieten meenden dat de meest bekwame man onder de volgelingen van Mohammed hen moest leiden, de sjiieten vonden dat zijn schoonzoon en neef Ali dat moest doen.
Hoe bid je? Het sjiitisch gebed is net even anders dan het soennitische. Soenni's leggen tijdens het bidden hun gevouwen handen of hun gekruiste armen op hun buik. Sjiieten laten hun armen hangen, met hun palmen op de dijen.
De Shi'ah erkennen de vijf verplichte dagelijkse gebeden. Zij combineren echter herhaaldelijk de Zuhr en 'Asr gebeden door deze opeenvolgend te verrichten tijdens de tijdperiode die gedefinieerd wordt door het begin van Zuhr en eindigt bij de tijd van 'Asr.
Volgens Vali Nasr, auteur van The Shia Revival (2006), zijn tien tot vijftien procent van de moslims wereldwijd sjiieten of tussen de 130 en 200 miljoen mensen, maar in het islamitische hartland tussen Libanon en Pakistan leven grosso modo evenveel sjiieten als soennieten, en rond de geostrategisch gevoelige regio van ...
Daar komt nog eens bij dat van de Iraniërs die zich wel moslim noemen erg velen niet of gebrekkig de religieuze verplichtingen vervullen, zoals per dag driemaal bidden (niet vijfmaal, want Iraniërs zijn meestal sjiieten en die bidden driemaal en niet vijfmaal per dag zoals de soennieten).
Vaak sluiten sjiitische vrouwen zo'n tijdelijk huwelijk met hun soennitische geliefde. Maar de afgesproken duur kan zo lang zijn dat het neerkomt op een permanente verbintenis. Sjiitische geestelijken hebben met een stevige fatwa geprobeerd deze praktijk te verbieden.
De islam kent twee grote stromingen: het soennisme en het sjiisme . Deze verschillende stromingen zijn ontstaan door onenigheid over de opvolging van de profeet. Volgens soennieten hoeft er geen bloedlijn te zijn van Mohammed naar de opvolger en volgens de sjiieten wel.
Soennitische moslims volgen de traditie die gebaseerd is op het leven van de profeet van de islam, Mohammed. De Hadith, een verzameling overleveringen van het spreken en handelen van de profeet, heeft naast het heilige boek van de moslims, de koran, groot gezag voor soennieten.
Soennitische moslims volgen de traditie die gebaseerd is op het leven van de laatste profeet van de islam, Mohammed. De Hadith, een verzameling overleveringen van het spreken, handelen en goedkeuringen van Mohammed, heeft naast het heilige boek van de moslims, de Koran, groot gezag voor soennieten.
Het Alevitisme is voor hen een humanistische filosofie, waarbij de mens centraal staat. Om tot God te komen, om God te gedenken, is het noodzakelijk om ook de Goddelijke essentie in de mens te erkennen. God wordt dus als immanent voorgesteld.
Iran is het enige land dat vrijwel geheel sjiitisch is.Irak heeft een sjiitische meerderheid. Daarnaast zijn er grote sjiitische minderheden in Syrië, Libanon, Turkije (de alevieten) en op het Arabische schiereiland.
Het alevitisme als een syncretische islamitische stroming onderscheidt zich in veel opzichten van de twee hoofdstromen van de islam, de soennitische en sjiitische islam. Dit laat zich zien in de eigenzinnige levensopvatting, religieuze uiting en culturele bewustwording.
Volgens de Alawieten incarneert God steeds in andere personen. Om die reden vinden ze ook Jezus een figuur van grote betekenis. Hun interpretatie van de Koran is spiritueler dan die van andere moslims. Het goddelijke zoeken zij ook nadrukkelijk in de mens.
De verdeeldheid tussen soennieten en sjiieten is bijna even oud als de islam zelf. Ze ontstond in de gewelddadige nasleep rond de opvolging van de profeet Mohammed, die in 632 overleed. De profeet Mohammed stierf in 632, maar had zijn opvolging niet geregeld.
Dat mag, want de islam staat de man toe meerdere vrouwen te huwen, maximaal vier. De man moet wel in staat zijn in hun onderhoud te voorzien en moet alle vrouwen gelijk en rechtvaardig behandelen.
Het sjiisme is een van de twee grote hoofdstromen binnen de islam, naast het soennisme. Ongeveer 10 à 15 procent van de islamieten is sjiiet, terwijl 85 à 90 procent van de moslims soennitisch is.
Het sjiisme komt vooral voor in Iran, waar de geschriften van het sjiisme grotendeels de wetten vormen, maar ook in Azerbeidzjan en Irak. Tevens vormen sjiieten een substantiële minderheid in Pakistan, India, Libanon, Jemen, Syrië, Afghanistan (Hazara) en diverse Golfstaten (zie Sjiieten per land).
De andere belangrijke stroming is het sjiisme. Deze stroming scheidde zich in de ontstaansperiode van de islam af van het soennisme en komt vooral voor in Iran, maar ook in Irak.Daarnaast wonen er sjiitische minderheden in Jemen en Syrië.
Volgens latere soennieten is de legitieme leider een door mensen gekozen kalief; volgens sjiieten is de rechtmatige heerser een van Ali afstammende imam. Bovendien beschouwen sjiieten hun imams niet alleen als de rechtmatige opvolgers van de profeet, maar ook als gezegend met bovenmenselijke status en vermogens.
Uiteindelijk ontstond er een splitsing tussen de gelovigen die in grote lijnen twee aparte groepen vormden: de soennieten en de sjiieten. De soennieten zijn tegenwoordig nog steeds in de meerderheid met een percentage van ongeveer 90% van alle moslims.
De Marokkaanse staatsgodsdienst is de soennitische islam. Zo'n 98 procent van de bevolking is moslim.