Een aantal hersencellen maken contact en geven een signaal door. De hersencellen verbinden zich, een paadje vormt zich. Als je dit blijft herhalen, verandert er iets in die verbinden. De cellen kunnen gemakkelijker contact met elkaar maken en worden goede vrienden.
Het Brein, dit bestaat uit de cerebrale cortex (hemisferen en hersenkwabben) en enkele diepe structuren, zoals de basale ganglia, amygdala en hippocampus. Het is verantwoordelijk voor het integreren van alle door onze zintuigen verzamelde informatie en het kunnen organiseren van een reactie.
De ontwikkeling van het brein is al ver voor de geboorte in volle gang. Tijdens de zwangerschap groeien de hersenen razendsnel: in bepaalde periodes komen er elke seconde ruim 8000 hersencellen (neuronen) bij. Na ongeveer 7-8 weken zwangerschap krijgen de verschillende hersendelen hun eigen specifieke functies.
Leren is het organiseren of het reorganiseren van netwerken van zenuwcellen in je brein. Dit is een dynamisch beeld. De hersenen bestaan uit zo'n 85 miljard zenuwcellen.
Je onthoudt 90% van de informatie die jij een ander leert óf wanneer je direct de informatie toepast die je leert. Neem je informatie tot je en pas je dat op een later moment toe, dan onthoud je 75% van de stof. Ga je met anderen in discussie over het onderwerp, dan onthoud je 50% van de informatie.
Je onderhoudt je hersens. Nieuwe dingen leren laat je hersenen op een hoog niveau functioneren. Je zult je geheugen en je vermogen om te leren verbeteren. Dus, het maakt niet uit hoe oud je bent, je kunt altijd je hersenkracht versterken!
Problemen met leren kunnen allerlei oorzaken hebben. Van een te hoog schoolniveau, tot een verkeerde leerstrategie, tot dyslexie tot depressie. Alles heeft invloed op de schoolresultaten van het kind. Wanneer concentratieproblemen de meeste last veroorzaken is het aan te raden om hier verder te lezen.
De prefrontale en motorische cortex, de basale ganglia en het cerebellum sturen beweging aan. Beweging heeft een positieve invloed op de prefrontale cortex, de hippocampus en andere hersendelen, die weer betrokken zijn bij leren en geheugen.
De hersenen worden ook wel encephalon of brein genoemd. Ze vormen het deel van het centrale zenuwstelsel dat binnen de beschermende schedel ligt.
Tussen de 20 en 25 jaar zijn de hersenen biologisch gezien volgroeid. De hersenen groeien niet meer, maar veranderen nog steeds. Tot op hoge leeftijd kunnen er nieuwe verbindingen in de hersenen worden aangemaakt.
Dat laatste proces wordt ook wel synapseliminatie of pruning (letterlijk 'snoeien') genoemd en gebeurt in ieder hersengebied op een ander moment. Het snoeiproces zorgt er voor dat de hersenen steeds efficiënter informatie verwerken, minder energie vragen en dat bepaalde hersengebieden zich specialiseren.
Een aantal hersencellen maken contact en geven een signaal door. De hersencellen verbinden zich, een paadje vormt zich. Als je dit blijft herhalen, verandert er iets in die verbinden. De cellen kunnen gemakkelijker contact met elkaar maken en worden goede vrienden.
Ons brein bestaat uit drie delen: het reptielenbrein, het zoogdierenbrein en het mensenbrein. Dit onderscheid in breinen werd voor het eerst gemaakt door neurowetenschapper Paul D. MacLean.
Mensen leren vooral vanuit de praktijk, vanuit een concrete (werk)situatie en dit door zich al dan niet samen met anderen verder te bekwamen. Het meeste wat mensen leren komt spontaan en niet bewust tot stand.
Leren gaat ook over vaardigheden veroveren. Soms gaat dat over het toepassen van schoolse kennis. Andere keren is het meer praktisch, bijvoorbeeld hoe je handig een tafel timmert of een muur schildert. Leren is dus een activiteit waardoor je kennis en/of je vaardigheden (je ' kunde') toenemen.
Het episodische (autobiografische) geheugen is voornamelijk afhankelijk van de hippocampus en onderste delen van de frontale hersenkwab schors (ventrale frontale cortex). Wanneer er schade aan deze gebieden is, ontstaat verlies van alle retrograde autobiografische herinneringen en vaak ook anterograde amnesie.
Functie van de kleine hersenen
Coördinatie van beweging, balans en evenwicht. Geheugen voor reflexmatige motorische handelingen / Regulatie van reflexen. Oogmotoriek. Cognitieve, taalkundige- en emotionele processen, waaronder onthouden.
NOTE 1 De amygdala is een amandelvormige structuur die betrokken is bij het aansturen en verwerken van verschillende emoties, en maakt deel uit van het limbisch systeem. De amygdala staat in verbinding met de orbitofrontale cortex, de thalamus, de hypothalamus en de hippocampus.
Studie struggles, bijna alle studenten hebben er weleens mee te kampen. De motivatie om te studeren is er even niet, concentratie is ver te zoeken of de berg aan leerstof heeft een afschrikwekkende hoogte bereikt. Dit uit zich vaak in wat we noemen: studieontwijkend gedrag.
Bij studenten op een universiteit is het gemiddelde IQ 115. Ook voor deze groep geldt dat er studenten zijn die lager scoren dan het gemiddelde. In de normaalverdeling is heel goed zichtbaar dat er qua IQ een grote overlap is tussen studenten op een universiteit en het middelbaar onderwijs.