Als je vergeet uit te checken en je reist op saldo, dan schrijft het systeem de borgsom van 4 euro af. Dat gebeurt automatisch bij het inchecken. Normaal gesproken krijg je het restant meteen weer terug als je uitcheckt. Vergeet je uit te checken, dan betaal je dus de borgsom voor je reis.
Bij een reis per bus, metro of tram is dat 4 euro. Bij NS en Veolia is het 10 of 20 euro, afhankelijk van het bedrijf en het soort kaart waarmee je reist: anoniem of persoonlijk al dan niet met een kortingsabonnement.
Niet uitgecheckt
Dan heb je teveel betaald. Wanneer je gereisd hebt met Arriva, Breng, Connexxion, EBS, GVB, Hermes, HTM, RET, Qbuzz, Syntus of U-OV vraag dan via uitcheckgemist.nl het saldo terug. Uitcheck gemist? Bekijk het filmpje hoe je in 3 simpele stappen het saldo terugvraagt.
Als je te veel hebt betaald, krijg je geld terug. Je mag tussen januari en juni en tussen juli en december voor maximaal drie ritten per vervoerder saldo terugvragen. Let op: voor NS geldt dat je maximaal drie keer per kalenderjaar een aanvraag voor teruggave kan indienen.
Let op: Het kan tot 14 dagen duren voor je je gemiste uitcheck erbij ziet staan. Staat je reis er nog niet bij, probeer het dan een paar dagen later opnieuw. Wil je van een rit het saldo terugvragen? Vul dan de instaplocatie en eindbestemming in.
Probeer altijd alsnog op het station in te checken of meld je bij onze conducteur in de trein. Zo voorkom je een boete. Je moet namelijk wel altijd een geldig vervoersbewijs hebben in het OV.
Op een station met poortjes check je uit bij één van de poortjes. Je bent dan het volledige instaptarief kwijt. Je kunt nu weer inchecken en je reis vervolgen. Ga voor teruggave van het te veel betaalde bedrag naar de landelijke webpagina Uitcheck Gemist.
Als je de bus verlaat, hou je weer je OV-chipkaart voor de kaartlezer. Daarmee check je uit. Uitstappen en uitchecken doe je altijd achter in de bus. Dan kunnen andere reizigers makkelijk instappen.
Dat kun je doen in drie simpele stappen op www.uitcheckgemist.nl. Het saldo wordt vervolgens klaargezet bij een oplaadpunt en kan daar worden opgehaald met de OV-chipkaart. Heb je met NS gereisd en vraag je voor die reis je saldo terug, dan hoef je niet meer langs een ophaalautomaat.
Vergeten in of uit te checken: € 20. Vergeten in of uit te checken met kortingsabonnement: € 12 (€20 x 0,6)
Ga naar uitcheckgemist.nl en meld u aan met uw OV-chipkaartnummer. Vul ook uw geboortedatum in als u een persoonlijke OV-chipkaart heeft. De website toont alle ritten zonder uitcheck.
35 minuten wachten
Sinds 1 september kan dat niet meer. De reis kan nu alleen met korting worden voortgezet als tussen het in- en uitchecken minimaal 35 minuten wachttijd zit. Maar zoveel tijd hebben reizigers meestal niet. De NS heeft de in- en uitcheckregels gewijzigd om een andere groep reizigers tegemoet te komen.
Saldo terugvragen kan door naar www.ov-chipkaart.nl te gaan, het formulier met naam en bankrekeningnummer in te vullen en dat samen met de kaart gratis naar Translink op te sturen. Ook voor OV-chipkaarten die tot een jaar zijn verlopen heeft Translink het terugvragen van restsaldo eenvoudiger gemaakt.
Als je de NSApp op je telefoon hebt staan met NS-account kan je daar je reishistorie bekijken. Checkins bij de NS zie ik daar meestal al na 5 minuten staan. Anders bij het eerst volgende station eruit, paaltje zoeken en je kaart ervoor houden (Onderstaande niet doen bij poortjes!)
Reizen met de bus kan ook zonder OV-chipkaart. Losse kaartjes zijn er in verschillende vormen: een papieren kaartje, een e-ticket en een m-ticket. Een aantal kaartjes hieronder kun je direct als e-ticket bestellen, andere kaartjes zijn alleen te koop bij verkooppunten of bij de buschauffeur.
Ja. Als u incheckt, dan wordt het instaptarief ingehouden. Bij een OV-chipkaart zonder abonnement of kortingsproduct is dat 20 euro. Als u binnen 60 minuten na inchecken weer uitcheckt op hetzelfde station, dan krijgt u dat hele instaptarief terug en kost het uitzwaaien u dus niets.
Ook: instapprijs. Tarief dat men moet betalen als men voor het eerst een product of dienst gaat afnemen bij een leverancier.
Minimaal saldo op je OV-chipkaart
Om met NS te reizen moet er minimaal € 20,00 op je OV-chipkaart staan. Heb je een NS-abonnement? Dan gelden andere bedragen: Voor een OV-chipkaart met Dal Vrij, Weekend Vrij, Dal Voordeel, Altijd Voordeel of Voordeelurenabonnement is dit € 10,00.
Inchecken kan door je OV-chipkaart met een positief saldo tegen het scherm van een poortje of losse kaartlezer te houden. Het poortje gaat open of de kaartlezer geeft een bevestigingssignaal. Aan het eind van je reis check je op dezelfde manier uit.
Hoe werkt 'Mijn OV-reishistorie'?
Om je eigen de reisgegevens van je OV-Chipkaart te kunnen zien moet je op de site van OV-chipkaart een 'Mijn OV-Chipkaart' account aanmaken. Zodra je dit hebt gedaan heb je automatisch toegang tot de reishisorie van de daaraan gekoppelde kaart.
OV-chipkaart saldo opladen
Gemakkelijk en snel van minimaal €10,- en maximaal € 30,- opladen op jouw OV-chipkaart en een OV Saldo Check doen Let op: Jouw OV-chipkaart kan maximaal 150 euro OV Saldo bevatten.
De boete bij zwartrijden in het openbaar vervoer bedraagt € 50, bovenop de kosten van een treinkaartje. Het boetebedrag van € 50 is een besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Deze boete is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein.
Dit kan tot uiterlijk 1 maand na reisdatum, met een maximum van 3 keer per kalenderjaar.
Als het saldo van je actieve ov-chipkaart lager is dan 30 euro, kun je dit terugvragen bij een balie, ook als je een anonieme kaart hebt. Je betaalt hiervoor 1 euro administratiekosten. Is het saldo op je kaart hoger dan 30 euro? Dan moet je een formulier invullen waarmee je je kaart 'opzegt'.
Zowel de persoonlijke als de anonieme OV-chipkaart kost overal in Nederland 7,50 euro.